Jump to content

Systemvåpen, flere piper = flere våpen?


Shons

Recommended Posts

Hei! Sitter og leter på forumet her etter et svar på mitt spm.,men finner ingen tilfredsstillende svar.

Har også et nett her på nivå med gaaamelt modem, så d tar lang tid.

 

Jeg vurderer å kjøpe et systemvåpen, cz, eller helst kanskje sako, såg en butikk solgte en koffert med 3-4 piper.

 

Må jeg da søke for hver enkelt pipe da? Vil det da isåfall ta opp 3-4 plasser i mitt "jaktvåpen-lager", slik at jeg kun kan eie 2-3 våpen til?

Eller går det som 1. børse?

 

Hadde bare vært kjekt med både 22.lr og 17.hmr og kanskje en .22 wmr, da de har sine særegne bruksomeråder, samt at jeg syns det er gøy å holde på med litt forskjellig.

 

Takker for var.

Link to comment
Share on other sites

Så da kan jeg altså ha en børse med 2-3 løp, og samtidig ha 5 andre jaktvåpen?

Da er jo isåfall dette opplegget genialt! Takker så meget for oppklaringen. Hadde en diskusjon på dette serru, der flere mente bestemt at det var dumt av meg mtp. at jeg heller kunne kjøpe egne børser i valgte kaliber, da de alikevel tok "plassen" for andre børser jeg måtte ønske å eie fremover.

Link to comment
Share on other sites

Det er som "superhansen" sier. Du må søke på alle løpene, men de er våpendeler og telles ikke som våpen. Så om du har ei låsekasse med eks 4 løp har du ett våpen og 3 våpendeler. Altså kun ett jaktvåpen i graderoben. Genialt opplegg som gjør at du kan bygge den børsa du vil med flere stokker og løp til 1 låsekasse.

 

Har dette opplegget med Winchestern min. 2 stokker og 4 løp til den. Men det er kun ett våpen i garderoben :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da er saken grei! Dette er jo faktisk topp! Merkelig om det ikke blir endring i denne regelen fremover.. Seiler sammen med en svenske her, han sier de må ha lissens for både stokk, løp og låskasse\sluttstykke i sverige.. Så slik sett er det vel hakket enklere\bedre i Norge! (enn så lenge)

 

Tusentakk for gode svar! Ble litt gla kjenner jeg! :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke så trolig at vi får svenske regler på dette.

Tanken er at løp er registreringspliktige deler, men de kan ikke benyttes uten andre reg pliktige deler, så de kan ikke regnes som selvstendige våpen.

Svenskene har så vidt jeg kan forstå en form for registreringsplikt også på plomberte våpen, så det er fortsatt et stykke ned til deres nivå.

Link to comment
Share on other sites

Da er saken grei! Dette er jo faktisk topp! Merkelig om det ikke blir endring i denne regelen fremover.. Seiler sammen med en svenske her, han sier de må ha lissens for både stokk, løp og låskasse\sluttstykke i sverige.. Så slik sett er det vel hakket enklere\bedre i Norge! (enn så lenge)

 

Tusentakk for gode svar! Ble litt gla kjenner jeg! :)

 

Nå er jo de reglene ganske nye, og det var spesifisert at det skulle gjelde på akkurat denne måten for systemvåpen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...