Jump to content

Slugs


Heradianer

Recommended Posts

Når det gjelder arter, er det nok rådyr og villsvin som er mest aktuelt å felle med slugs.

 

Er det noen som vet max. skuddavstand med slugs???

Jeg ville ikke ha skutt på lengre hold enn 30-40 meter.

Tror nok man kan skyte på lengre hold.

 

Noen som har prøvd riflet slugsløp, og rødpunktsikte?

Link to comment
Share on other sites

Det er stor forskjell på slugs. Noen er veldig presise mens andre treffer så vidt et oljefat på 50m. prøvde noen sellier & bellot special slug 32g. som jeg tror finnes de fleste steder det selges slugs, og de ente opp på høykant på skiva i hagla mi.

 

Når det gjelder skuddavstand med slug vil jeg nok tro det dreper på godt over 50meter, men jeg ville ikke prøvd på mer en 40 meter grunnet mange slugs ikke har den beste presisjonen i glattløpa hagler med ordinære haglesikter. Men vet det gfnnes riflede choker til hagle, men hvor mye det forbedrer presisjonen vet jeg ikke.

 

Jeg anbefaler deg å teste forskjellige typer slugs i hagla de å finne den som er beste. I jakt er det teste noen rottweil exact som ser bra ut, eller så kan du jo begynne å lade sjøl, da vil du nok få bra presisjon :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare prøvd slugs på trær. og det er jo morsomt nok.. blir veldig dyr trefyring men..

 

en jeg skyter med på bane, bruker slugs på jakt. usikker på type slug. men han skyter drilling hvertfall. med glatt løp får han en treffsikkerhet på 10cm på 60m.. han bruker jo naturligvis kikkert som sitter på børsa.

 

uanseett, han syns det er mye bedre fks. på rådyr, en fks. hagl.. istede for 50 hagl som sitter hvor som helst, har han et stor hull tvers igjennom :)

Link to comment
Share on other sites

Rottweil Brenneke er desidert de sikreste slugs man kan bruke på vilt, når det gjelder presisjon og gjennomslag.

 

Viltnemda og politiet i alaska bruker kun Brenneke slugs i pumpehaglene sine mot bjørn, hvis de skal ut i skauen på jakt etter tyvjegere.

 

Brenneke er en mer solid form og har hardt legert bly som ikke deformerer, slik som de andre amerikanske fosterslugs.

Link to comment
Share on other sites

En liten innlegg fra meg, som opprinnelig kommer fra et land hvor disse brukes ...

Når det gjelder skuddavstand med slug vil jeg nok tro det dreper på godt over 50meter, men jeg ville ikke prøvd på mer en 40 meter grunnet mange slugs ikke har den beste presisjonen i glattløpa hagler med ordinære haglesikter.

De dreper på langt større avstander, men loven ofte forbyr bruk av disse på avstander over 50m. Dette grunnet presisjonen.

Var obs på at brenneke er farlig opp til 2000m ( verste er disse 12/76, og disse i sabot ).

De er også kjente for å gi rikosjet lett. Ikke skytt i trestammen ved minus temperaturer ute.

 

Men vet det gfnnes riflede choker til hagle, men hvor mye det forbedrer presisjonen vet jeg ikke.:wink:

Brenneke har småvinger og trenger ikke riflede choker. Dise choker " heter paradox" ble brukt tidligere, før man har konstruert slugs med 'vinger'. Disse vinger gjør også at man kan skyte brenneke i choker, t.o.m. full.

 

Disse brenneke kuler er ikke ment å skyte i riflede hagleløp. Gir elendig presisjon.

I riflede hagleløp bruker man slugs i sabot ( oftest er det en revolverkule i sabot ). Her er presisjonen bra. Opp til 6-7cm /100m.

Har du en kombivåpen og er interresert i samskyting med rifleløp, må du prøve patroner fra lere leverandører, før du finner noen som passer.

Av og til finne man ikke slik og må leve med samskyting 5cm/50m eller verre.

Link to comment
Share on other sites

På kammersmellen testa jeg slug på 160m på stål, funka det, men var langt i fra alle jeg traff på siden jeg måtte flytte siktepunktet ganske mye opp til høyre og jeg skøyt stående, men har tenkt til og prøve samling i benk på 100. så får vi se hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...