Jump to content

Uferdig Boyds' Gunstock


bjugin

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en Boyds' Gunstock PRAIRIE HUNTER Mauser uferdig men har ikke fått den enda. Er det noen som har noe erfaring med denne type stokk og hvilken type stokkolje en skal bruke på den. Det er en pepper laminat. Har tenkt tanken å prøve Owatrol DEKS OLJE D1 - Mettende treolje for tropisk treverk som grunstrøk og bruke Owatrol EDEL OLJE - Høyglans overflate til alle typer treverk som finish, toppstrøk

Link to comment
Share on other sites

Hei. Holder på med en laminatstokk fra Boyds, og bruker klar Scherell's schaftol for edeltre - type premiun gold - og det funker bra. Selv om det er en laminatstokk, så trekker den godt til seg. Er oppe i femte "strøket" nå, smurte inn første og fortsatte direkte med andre etter en 20 minutter. Lot dette henge over natta, pusset lett ned med 180 våtslipepapir og smurte inn med olje igjen. Det hengte så til ettermiddagen/tidlig kveld og smurte inn på nytt - og slipte direkte med 400 våtslipepapir i oljen. Tørket den ren, lot den henge over natta og smurte inn om morgenen igjen. Nå er det en liten pause pga en del skyting, men det har den ikke vondt av. Skal pusse den lett og så sette den inn med mer olje - og vil holde på til jeg er fornøyd før jeg går over på veldig fin stålull og polering.

Link to comment
Share on other sites

En laminatstokk må jo overflatebehandles den og om den ikke skal trekke fuktighet.

 

Jeg har brukt Liberon Finnishing oil med godt resultat. Den lager en slags hinne på stokken i tilegg til at den trekker godt inn i treverket. Med liberon er det mulig å legge en finnish der endeved ellers ville trukket olje i evigheter. Det er bare å la den tørke litt lengre før du tørker av overskuddet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for responsen på mit emmne :) Til Taligunner så har jeg prøvd Liberon Finnishing oil med gode resultater før men jeg er lit usikker på om den tåler mye fuktighet i lengre perioder, for det er en intriør olje. Jeg jobber innen malingsbransjen så jeg har lit innfo om forskjellige produkter. snakket med selgeren for Owatrol i dag å han mente Owatrol EDEL OLJE har noe av den samme egenskapene som Finnishing oil og at den er en Ekstriør olje. Tror jeg skal prøver Owatrol EDEL OLJE og får jeg ikke samme gode resultatet med den så blir det Finnishing oil :D Da får intriør olje vær intriør olje :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har selv 2 riflestokker jeg har brukt liberon finishing oil på. Riflene har vært ute i dagesvis i regn sludd og snø hver høst i 4 år nå. ALDRI hatt problemer med at oljefinishen ikke har tålt det...har til og med behandla kjøkkenbenkplatene mine med den. Benken blir tørka av med jif universal nesten hver dag og det blir sølt rett som det er med både klorin og mye annet lurium. Like fin den også! Så du trenger ikke bekymre deg for slitestyrke/motstandsdyktighet til liberon......men den funker sikkert som snus den oljen du nevner også! :)

Link to comment
Share on other sites

Skal legge ut noen bilder før og etter av stokken når jeg begynner. :D liberon finishing oil er jo et produkt av naturstoffer og beregnet for bruk på kjøkkenbenkplater, Har selv eik plater som er smurt med liberon og det fugerer godt det. Jeg synns huske å lest på brukerveiledningen at den kunne brukes som stokk olje. prismessig så er det mye rimeligere med en liter edelolje en en halvliter liberon olje. Men det er da vel ikke vær dag en smører in stokken så det er sikkert ikke den man går konk på :roll:http://www.owatrol.com/index.php?langue=no&page=produits-edel-olje Forøverig så kommer stokken i morgen og det gledes i heimen :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...