Jump to content

Tips til anskaffelse av PBGV valp


Sigurd_s

Recommended Posts

Heisann. har lusket rundt på forumet her en stund men nettopp registrert meg. Jeg vurderer sterkt å kjøpe en petit basset nå til sommeren. Jeg jakter mye rådyr med andres bikkjer, og tenkte det var på tide å skaffe en selv :) valget har falt på en petit basset, etter å ha opplevd noen av disse på jakt, og etter å ha lest utrolig mye positivt om disse, både her på forumet og ellers på nettet. Jeg har hatt hund store deler av livet, men dette blir min første jakthund. og utifra det jeg har lest vil en pbgv kunne fungere bra for en nybegynner sålenge tid i skogen og innsatsen er tilstede, noe det absolutt vil være.

 

jeg har enda ikke helt bestemt meg for om jeg ønsker hannhund eller tispe, er det noen som har noen kloke ord i den sammenheng? jeg heller mot hannhund da det er det jeg er oppvokst med, men er åpen for tispe også.

 

Jeg ønsker helst å få hunden i juli da jeg slutter i jobben 1.juli og begynner ikke i ny jobb før midten av august, og da har jeg masse tid til hunden de første ukene. er det noen som vet om noen valper som vil være leveringsklare i juli?

 

ellers er alle tips og råd til en fersk jakthundentusiast velkomne :)

 

med hilsen

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Hei.. Godt valg du har gjort angående valg av hund.. PBGV er en utrolig trivelig rase å ha i hus og fungerer bra i skogen.. Du kan jo titte innom på nettsidene til norsk bassetklubb (www.norskbassetklubb.no) og på Tråden for Petit Basset (viewtopic.php?f=7&t=13953) her på kammeret.

 

Flere av oppdretterne er her på kammeret og enda flere finner du på nettsidene til bassetklubben.. veit både Bøjentans (Petit her på kammer) og Bluffs kennel har valper, men kjenner ikke til om de har igjen noen for salg. Baas her på kammeret venter muligens valper om en måneds tid.

 

Veit om en tispevalp som ble født første uka i mars. Dette er valp etter Cindy og Idolens Robban (nr 3 under årets drevpetit 2010). En fin tispevalp med god og stri pels, men desverre født med haleknekk. Dette medfører at denne ikka kan stilles på hverken utstilling eller jaktprøve, og dermed ei heller egnet for bruk i fremtidig avl.. Om du kun skal ha en hund for jakt, ettersøk og familiehund kan jo dette være noe. Jaktgenene er tilstede hos både mor og far, hvor far mangler kun en 1.pr på jaktprøve for å bli NJCH.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og lykke til med godt valg av rase! :D Jeg har ikke oversikt over alle som har valper nå, men noen er det. Om kullene er utsolgt vet jeg ikke, men du kan jo ta en titt her og se listen over oppdrettere på Norsk Bassetklubbs hjemmesider, og deretter sjekke ut de forskjellige hjemmesidene etter valpekull. Så får du ta e-post eller telefonen fatt og høre. :)

 

Baas her skal ha valper etter NJ(D)CH Thyra (søstra til min hund) og NJ(D)CH NUCH Arkero´s Robuste Arko ja, men vi får vente og se om parringen har satt seg. Det kullet blir i såfall ikke leveringsklart før på sensommeren (men antakelig verdt å vente på).

 

Hannhund eller tispe blir hipp som happ jaktmessig mener jeg, så der får du vel bare følge magefølelsen din, evt høre hva oppdretterne har av ledige valper. Selv er jeg "hannhundmann" og trives veldig godt med det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

takk for svarene sålangt, og her kommer flere :) er det risikabelt å feks anskaffe en valp fra et kull som dette? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28238507

 

har dere noen anbefalinger om bøker eller annet lesestoff som omhandler det å lære opp en god rådyrhund fra valpestadiet? vil gjerne gjøre ting rett fra begynnelsen av, og lære av andres feil istedenfor mine egne ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen på forumet.

 

Du burde ta deg tid til å sjekke alle parringene grundig før du bestemmer deg for valp, ikke bare ta det første og beste. Hvis man går til det skrittet at man kjøper "billig" valp uten papirer, så veit man aldri hva det er og man får heller ikke stilt hunden på prøve/utstilling. Ingen her kan fortelle om det ene kullet er bedre enn det andre, men vi får prøve å rettlede deg.

 

Kjøpte selv en Finsk støver i Trondheim, hun var jeg å kikket på da hun var 6 uker + at jeg var å hentet henne da hun var 8 uker. Dette innebærer for mitt vedkommende 250mil i bil, men de kjørte jeg med glede for å få noe jeg hadde tro på. Sanna jager helt greit nå og er blitt juniorverdensvinner på utstilling, dette hadde jeg ikke fått hvis jeg hadde kjøpt det første som dukket opp av kull.

 

Lykke til i valget av valp.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forummet Sigurd_s

 

Kennel Bluff http://bluffskennel.dinstudio.no/" target="_blank" target="_blank har valper nå som er 5 uker gamle, tror de har ledig både hanne og tispe. Solvor er en seriøs og dyktig oppdretter, så å kjøpe valp etter denne kombinasjonen ville jeg selv ikke nølt med om jeg kulle kjøpe valp. (Jeg er jo også eier av far til valpene, så ta gjerne kontakt om du vil vite mer om "Viggo")

 

Ellers så er jeg så enig med Wilma i det han skriver :D

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Vil også anbefale deg å styre unna slike kull som den annonsen fra finn.no!!! Huff... :cry: "Mor har et innslag av beagle", da er det ikke petit lenger dette. Kjøp valper av en anerkjent oppdretter, så er du langt sikrere på hva du får. Du må også huske på at selve kjøpesummen er bare en bitteliten bit av hva det koster å ha hund i 12-15 år.

 

Siden du spør om tips til innjaging og slikt, så tar jeg sjansen på å linke til hjemmesida mi: :arrow:http://www.jensovervik.net/33669581

Link to comment
Share on other sites

takk for svarene sålangt, og her kommer flere :) er det risikabelt å feks anskaffe en valp fra et kull som dette? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28238507" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

har dere noen anbefalinger om bøker eller annet lesestoff som omhandler det å lære opp en god rådyrhund fra valpestadiet? vil gjerne gjøre ting rett fra begynnelsen av, og lære av andres feil istedenfor mine egne ;)

Stiller meg enige med både Vilma, Petit og Ranger om kullet du linker til. Om du vil ha en PBGV, kjøp en renraset hund av gode blodslinjer. Bruk tid som de sier på å finne den rette valpen fra gode foreldre. Bluffs sitt kull ville jeg også hatt høyt oppe på ønskelista av de som har levereringsklare valper nå i sommer.

 

Er selv relativ fersk hundeier. Jeg har skaffet meg blant annet alle rådyrfilmene til Høgfoss & Fallan hvor både Vilma og Petit er med med noen av sine PBGV hunder. Har også rådyrfilmene til Clausen og noen fra Diana Stigar (Jakt & Jägarliv). Av bøker har jeg kjøpt to, uten at jeg enda har fått lest de fra perm til perm. Den ene heter Rådyrjakt med hund og den andre heter Jakt med kortbeinte hunder. Ellers er vel tipset mitt å ta med valpen ut i skogen allerede i tidlig alder. Start gjerne med å ta deg småturer ut skogen og sett deg ned på en stubbe og la valpen få snoke rundt på egenhånd. Leser du deg gjennom PBGV tråden her på nettet og føler anbefalingene til Ranger om å lese om Ares på hjemmesida hans, får du garantert mange tips å ta med deg på veien.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forummet Sigurd_s

 

Kennel Bluff http://bluffskennel.dinstudio.no/" target="_blank" target="_blank" target="_blank har valper nå som er 5 uker gamle, tror de har ledig både hanne og tispe. Solvor er en seriøs og dyktig oppdretter, så å kjøpe valp etter denne kombinasjonen ville jeg selv ikke nølt med om jeg kulle kjøpe valp. (Jeg er jo også eier av far til valpene, så ta gjerne kontakt om du vil vite mer om "Viggo")

 

Ellers så er jeg så enig med Wilma i det han skriver :D

 

Lykke til :D

Kanskje et dumt,men viktig spørsmål..:Er alle avkommene etter Viggo blitt gode jagere?Driver og sjekker linjer om dagen,men lettest å finne ut mye om Svenske og Norske!

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forummet Sigurd_s

 

Kennel Bluff http://bluffskennel.dinstudio.no/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank har valper nå som er 5 uker gamle, tror de har ledig både hanne og tispe. Solvor er en seriøs og dyktig oppdretter, så å kjøpe valp etter denne kombinasjonen ville jeg selv ikke nølt med om jeg kulle kjøpe valp. (Jeg er jo også eier av far til valpene, så ta gjerne kontakt om du vil vite mer om "Viggo")

 

Ellers så er jeg så enig med Wilma i det han skriver :D

 

Lykke til :D

Kanskje et dumt,men viktig spørsmål..:Er alle avkommene etter Viggo blitt gode jagere?Driver og sjekker linjer om dagen,men lettest å finne ut mye om Svenske og Norske!

 

 

 

Cameron.

Å si at alle er blitt gode jagere, kan jeg nok ikke gå god for. Er jo noen som jeg ikke har å mye kontakt med selvfølgelig. Men jevnt over har jeg fått veldig mye bra tilbakemeldinger på avkom etter han. Er jo å håpe at fler vil starte hundene sine på jaktprøver, først da kan en vel føre en statetikk. Og en må ikke glømme at tispene som Viggo er sluppet til er veldig bra hunder og som alle er jaktpremiert. Min mening er, at ofte blir hannen den som får både risen og roen på avkom, en glemmer fort tispen :D .

 

Sigurd_s

Lykke til med ny valp(snart) blir spenende å følge dere :D

Link to comment
Share on other sites

Enig med Petit, men man kan ikke vente annet hvis man ukritisk avler på umeritterte tisper. I utgangspunktet burde det være slik at tispeeiere bestemmer seg for å parre når tispa har vist kvaliteter. SÅ kan man velge hannhund. Dette er jo en selvfølge for enhver seriøs oppdretter, men desverre er det ikke slik i praksis. Man bruker en stjerne av en hannhund og ei dårlig tispe, også skylder man på hannhunden...

Link to comment
Share on other sites

da er det gjort avtale om kjøp av hannvalp fra Bluffs kennel. skal hente den i uke 26 og gleder meg stort :D

 

Grattis. Har selv en ung bøjentans tispe som jeg håper og tror vil bli bra. Viktig å bruke mye tid i skauen! Hjemmesiden til Ranger er et bra hjelpemiddel. Har også lest boka "Jakt med kortbeinte hunder" noen ganger! :)

 

Lykke til. Du går ei kjekk men hektisk tid imøte! :)

 

Sent from my MB525 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

da er det gjort avtale om kjøp av hannvalp fra Bluffs kennel. skal hente den i uke 26 og gleder meg stort :D

Gratulerer Sigurd. Her har du fått deg en valp med topp linjer både på jakt og utseende fra to av norges beste PBGV oppdrettere :) Nå som du er en i "PBGV gjengen" her på kammeret, håper jeg, og sikkert flere med meg på mange oppdateringer, bilder og historier i månedene og årene som kommer :winke1: Det blir moro å få følge dere fremover. :) Lykke til..

Link to comment
Share on other sites

Cameron.

Å si at alle er blitt gode jagere, kan jeg nok ikke gå god for. Er jo noen som jeg ikke har å mye kontakt med selvfølgelig. Men jevnt over har jeg fått veldig mye bra tilbakemeldinger på avkom etter han. Er jo å håpe at fler vil starte hundene sine på jaktprøver, først da kan en vel føre en statetikk. Og en må ikke glømme at tispene som Viggo er sluppet til er veldig bra hunder og som alle er jaktpremiert. Min mening er, at ofte blir hannen den som får både risen og roen på avkom, en glemmer fort tispen :D .

 

Har selv tispe etter Viggo og Bøjentan's Tussi, som ble årets drev-petit 2009, født i mai i fjor. Kommer til å stille på drevprøver til høsten :D Du får følge med da :D

Link to comment
Share on other sites

[/u]

Enig med Petit, men man kan ikke vente annet hvis man ukritisk avler på umeritterte tisper. I utgangspunktet burde det være slik at tispeeiere bestemmer seg for å parre når tispa har vist kvaliteter. SÅ kan man velge hannhund. Dette er jo en selvfølge for enhver seriøs oppdretter, men desverre er det ikke slik i praksis. Man bruker en stjerne av en hannhund og ei dårlig tispe, også skylder man på hannhunden...

 

Så sant, men som hannhund eier kan en jo stille krav om vilkne tispe en vil slippe til. Så ansvaret ligger jo like mye på hannhund eier.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er det bare et par små uker igjen til jeg skal hente valpen, og jeg gleder meg som et barn på julaften :D jeg har lest igjennom bøkene rådyrjakt med hund og jakt med kortbeinte hunder. og ellers alt jeg har kommet over av lektyre på internett. Solvor har allerede begynt å gi fløytesignal når det er tid for mat, noe jeg selvsagt kommer til å videreføre når valpen er i hus. det jeg da lurer på er om noen har tips til hvilken fløyte jeg skal kjøpe og hvor den selges? er en to-tonet fløyte det beste?

 

ellers har jeg tenkt til å anskaffe bur til hunden. jeg tenkte på å ha ett bur fast hjemme, og ett i bilen. har ikke tenkt til å ha hunden innelåst i buret hjemme til vanlig, men trur det kan være greit at bikkja får sitt eget "fristed". men når jeg har lest meg opp på størrelse på hundebur i bil er det jo mange som sier at buret ikke skal være for stort, noe som er logisk med tanke på evt kollisjon. er det noen som har en "fasit" på dette, og evt mål på et ideelt bur til en petit?

 

når det gjelder skogstilvenning og jaktbiten har jeg også noen spørsmål. jeg lurte på om jeg skulle informere på jegermøtet i forkanten av bukkejakta at jeg har en ny valp og setter pris på om de vil ringe meg når de har skutt, slik at jeg kansje får gitt småen en smakebit om hva som venter i enden av sporet, er dette fornuftig eller burde jeg la vær?

 

kan jeg ha med valpen på post utover høsten? og hvis jeg gjør det burde jeg la vær å skyte for å ikke risikere en skuddredd hund? evt andre forhåndsregler?

 

Jeg pleier også å gå endel på støkkjakt etter skogsfugl. er det helt høl i hue å kombinere det med skogstilvenning for valpen?

 

 

ble mange spørsmål detta, men mange fallgruver å gå i for en uerfaren jakthund-eier :)

Link to comment
Share on other sites

Spiller ikke så stor rolle hvilken fløyte du bruker, bare lyden bærer godt. Ei vanlig dommerfløyte duger, og skal du virkelig ha trøkk så bruker noen sånn plastikkfløyte som er på redningsvester. Ellers har dyrebutikkene hundefløyter av assorterte slag, men det enkle er ofte like greit.

 

Transportburet til bikkja mi er 70 cm langt, 50 cm bredt og drøye 45 cm høyt, ytre mål. Det holder til transport, og et par overnattinger på jakthytta. Hjemme har jeg et større stålbur (som han aldri bruker :P).

 

La valpen få spore og snuse og slikke av hjertens lyst på nyskutte dyr, det skader aldri! :D

 

Ta gjerne med valpen ut på post også, min var bare 9 uker første gang han var med på jakt. Jeg ville ikke brent av et skudd like ved valpen - eller noen hund for den saks skyld - men hvis valpen er noen meter bak deg bør det gå bra. MEN; venn valpen på skuddsmell først, start 50 meter unna, så 30 meter, er mitt tips. Man skal generelt være litt varsom med sånt. Andre har sikkert formening om dette også. En belønning hvis bikkja takler det fint er på sin plass.

 

Jeg ville ikke kombinert støkkjakt med skogstilvenning. Du beveger deg for mye og for raskt i terrenget da. I tillegg skyter du kanskje fugl, ingen god idé. Sjekk linken jeg posta tidligere i tråden for hvordan jeg mener man bør gå fram med skogstilvenning.

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre den skogsvant,er det noen viktige ting å huske på!Folk har sikkert forskjellige meninger,men jeg gjør det på min måte..får min Petit snart,og kommer ikke til å slippe den før han er 41/2-5 mnd.Da går jeg med den i bånd til den plassen jeg skal slippe,og setter meg på stolsekken.Tar av den båndet,og der blir jeg sittende noen timer!Så får valpen gjøre det som passer den..sannsynligvis går den ikke langt første turene.Blir den borte noen mitutter og kommer inn til meg,klapper jeg den og roser litt,og gjør ikke større nummer av det.Gir aldrig no mat eller godbit når den tar kontakt,den skal etterhvert lære å jage,ikke henge rundnt meg og vente på mat!Vil jeg flytte meg ett annet sted,tar jeg på bændet og rusler noen hundre meter,og slipper på nytt,og blir sittende.Ta ikke med hunden på fuglejakt!Da blir den vant med at du går med den!Det er hunden som skal ut å søke selvstendig etterhvert og finne fot!Når jeg går hjem,går jeg med hunden i bånd,samme spora som jeg kom.Fløyte bruker jeg hver gang jeg skal fore,fløyte med god lyd,blåser 5-6 ganger i rask følge.Etterhvert bruker jeg line på den,og blåser,nå er det kravfasen!Kommer den ikke på fløyta når den er noen meter unna,rykker jeg den inn med lina,og masse ros da!Ingen godbiter!Det er nok at du gir av deg selv!Man skal etterhvert kreve lydighet,ikke be om det.dvs om den er vant med å få mat og godbit hver gang du kaller på den,er det ikke sikkert den kommer når den ikke har lyst på no..Bur er gull verdt!Der skal den selv gå inn når den vil ha fred!Ha noen tyggebein o.l inni der.Tilslutt:Ikke fall for fristelsen å slippe for ofte denne høsten!Skulle den begynne å jage og den gjør det for ofte er det ikke bra for en kropp som ikke er utvokst!ikke for hjernen heller forsåvidt,den er ikke moden nok,og kan bl.a føre til at den blir en kontaktløs jaktidiot,sel om det ikke er vanligst på Basseter..

Link to comment
Share on other sites

skogstilvenningen starter nok i det små ganske kjapt etter at jeg henter han. skal nok følge fremgangsmåten som flere her har tipset om og som sammenfaller bra med det meste jeg har lest i bøker også. hvor gammel må forresten en petit være for at det skal være forsvarlig å sette på et astro-halsbånd?

Link to comment
Share on other sites

Enig i det meste der, bortsett fra at jeg ikke har betenkeligheter med å begynne skogstilvenninga allerede fra 2 mnd alder. :wink: Innjaging blir noe annet, det kommer litt senere.

Joda,jeg har dem også i skogen på småturer fra 8-10 uker,trener litt innkalling,gjemmer meg litt for den osv.Men som nevnt tar jeg ikke med stolsekk og sett meg noen timer før den er over 4mnd..

Link to comment
Share on other sites

Da er vi litt uenig der, stolsekken kan bli med fra første tur. :wink: Kanskje du ikke skal gjemme deg så mye for en bassetvalp, hvis du ønsker en trygg og selvstendig hund med bra søk... Den må vite hvor du er, ellers så risikerer du å få en skopusser.

Link to comment
Share on other sites

Godt vi er uenig i no og da!Når det gjelder å gjemme seg,gjør jeg det som oftest med fuglhund valper når jeg ser dem begynner å bli litt for selvstendige,men noen drivende hunder kan og være slik..Det er ikke mer dramatisk enn at jeg hopper bak et tre på huk når jeg ser valpen drar litt for langt.Den er da gjerne noe eldre enn 9 uker.Jeg liker hunder med kontakt,selv drivende hunder som jakter på en helt annen måte enn fuglehunder,må ha en viss kontakt og vite at det sitter en eier og venter på den!Trener og kontakt på andre måter,og har ikke fått noen skopussere av den grunn,men fått hunder som ikke løper inn i nabofylket og må hentes etter to dager..En av grunnene til at jeg venter med stolsekken,er at her jeg bor,får vi ikke slippe før jaktstart på Hare som er 14.9.Da er det ennå mulighet for at det er igjen Sauer i området,og det vil jeg ikke at valpen skal ha kontakt med før den er gammel nok til å strømmes!Det er alltids en mulighet for at valpen tar ut en Hare/Rådyr etterhvert når man sitt der på sekken sin også,da vil iallefall jeg at den skal være litt eldre..En av de mer kjente innen Dunkere i Norge,slipper aldrig en hund i skogen før den er 10mnd!Og da få slipp i tillegg.Den er ikke moden hverken psykisk ell fysisk sier han.Har egentlig vært uenig med han om mangt,også dette,men må innrømme at han har litt rett..har sett hunder som er blitt ødelagt av for mye bruk i ung alder!Jaktidioter,Løshet,kontaktløse,nervøsitet,halthet osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå sitter jeg å koser meg med en kopp kaffi mens "Ludvig" ligger under stolen og slapper av. hentet han hos Bluff igår, og har sovet på madrass ved buret inatt. natten gikk overraskende greit, men kl5 var det slutt. så nå har vi fått unnagjort en god tur rundt på gården, og frokost med påfølgende bæsjetur :) idag tenkte jeg å bruke dagen med Ludvig, og prøve å få gjort ferdig inngjerdinga jeg lager til han. 100m2 får holde for en liten valp i første omgang :)

 

Har ikke fått lagt inn noen bilder på pc`n enda. men tar meg friheten til å linke til bildene som Solvor har lagt ut av han :)

 

008ludvig8u-11.JPG

 

006ludvig8u-11.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

en liten oppdatering herfra etter en hektisk sommer med valp :D Ludvig har funnet seg godt til rette her hjemme på gården og sjarmert alle i senk :) har tatt han med på det meste jeg har gjort i sommer så han har fått blitt med på mange fisketurer, båtturer, fjellturer og byturer. modig type som tar det meste på strak arm :) har gått mye i skogen med han og han viser veldig stor interesse for ferske rådyrspor. prøver å ikke føre han på sporene, men når vi ser rådyr omtrent hver eneste gang vi er i skogen så er det ikke så lett. det er kun ved en anledning han faktisk har sett dyret, det sto på drøye 15m og ludvig satt seg ned, studerte det intenst og var tydelig usikker på om han skulle løpe etter eller gjemme seg :D han har i sommer gått "løs" med sele og langline og idag var første gangen helt uten bånd. han holder seg forholdsvis tett meg, men beveger seg mer og mer unna. imorgen blir det duejakt, og tirsdag starter valpekurset, men jeg håper å få mange fine dager i skogen med bikkja de nærmeste månedene :)

 

et bilde fra første fisketuren i båt uka etter jeg fikk han

img4e5166d5d92af.jpg

 

på fjelltur

img4e5166f21053f.jpg

 

i innhegningen sin i hagen

img4e51670aacdd7.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...