Jump to content

Swarovski Z4i


arne mo

Recommended Posts

Jeg driver å titter på nytt kikkertsikte nå. Jeg har fra før sett litt på Zeiss Victory 3-12x56 med lys og ikke medforstørrende retikkel. Men så dukka Z4i 2,5-10x56 opp på kampanjepris til 15K. Om den forstørrer 10 eller 12 ganger er ikke så veldig viktig da jeg skyter det meste av vilt (mest rådyr) innenfor drøye 100metern.

Er det noe god grunn til ikke å velge Swarovski'n til den prisen?

Link to comment
Share on other sites

Det er absolutt ingen grund til å ikke velge Swaro'en.

Det er en "ny" PV så den er det ikke noe feil med :winke1:

Har en eldre PV 3-12x50 selv, men har kikket i et par 2,5-10x56, det er en veldig bra kikkert.

Du får vel en del bedre synsfelt med den , en på 3-12 også.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Det var en bra pris ja. Kjøpte ny kikkert før påske å da vurdert jeg swaroen lenge. Sto en god stund utfor butikken å kikket igjennom den( Skitne vinduer er ikke bra når man vurderer optikk) :D . Jeg likte den godt på alle måter. Men da var prisen 17 store. Så valget falt på kahles helia som var den kikkerten jeg i utgangspunktet skulle ha.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mange objektive og mange subjektive grunner til å velge det ene fremfor det andre.

 

Prisen har du nevnt.

 

En ting som er viktig, er fysiske mål. Passer siktet på geværet i de montasjene man ønsker seg. Jeg unngår montasjer med forlengelse, hvis det går.

 

Hvordan skal siktet brukes. Hvis du tror du kommer til å skyte på dyr i bevegelse, på korte hold, har Swarovskien en fordel med lavere minsteforstørrelse.

 

Hvis man ønsker å tyne ut de marginale forskjellene i skumringsegenskaper, tror jeg Zeissen er litt bedre. Dette er basert på den store svenske testen, men også rene teoretiske betraktninger.

 

Objektivet til Swarovskien har nødvendighvis litt kortere brennvidde, siden den må forminske bildet litt mer enn Zeissen. Dette betyr at, siden de har samme lysåpning, har den har litt mindre F-tall, og de som er interessert i foto, vet at det er vanskeligere å lage objektiver med lave F-tall som samtidig er gode. Dvs at oppløsningen til Swaro-objektivet er nok litt dårligere. I tillegg er sansynlighvis rettesystemet til begge siktene best på midterste forstørring, og blir dårliger mot begge endene. Dvs så har Swaroen best oppløsning på 5x, mens Zeissen er best på 6x. Altså, begge stilt på 8x, er nok oppløsningen litt dårligere gjennom rettesystemet til Swaroen, sammenliknet med Zeissen.

 

For å si det enkelt, gjennom Swaroen, forminskes bildet litt mer til første billedplan, og forstørres litt mer gjennom rettesystemet, til andre billedplan.

 

For ikke å bli missforstått: Begge siktene er gode skumringssikter.

 

 

Hadde sammenlikningen vært en Zeiss Victory 2,5-10x50 mot en Z4i 3-12x50, vil det samme resonementet gi at Swarovskien ville være den beste av disse to.

Link to comment
Share on other sites

Den svenske testen som amatør viser til gjaldt Swarovski PV 2.5-10x56, no er eg ikkje sikker på kva slags endringar som er gjort på Z4 serien ,den kan muligens ha blitt forbedra litt,men kanskje berre namnet er nytt?

Zeissen kom litt bedre ut totalt sett,men den svenske testen konkluderte med at Zeiss Victory og Swarovski PV begge hadde like bra skumringsegenskaper i praksis.

Seinare har Zeiss Victory fått Lotutech som er ein fordel ved regn og dugg, pluss at det er lettare å holde linsene reine.

Swarovski har noko som heiter Swaroclean (trur eg namnet er),men eg har ikkje høyrt om at dei har lagt denne coatingen på kkkertsikta sine. Swarovski er ikkje alltid like flinke til å informere om små endringar.

 

Det går jo an å sende ein forespørsel til Swarovski om kva som er forskjell på Z4 og PV serien. Dessverre har eg aldri fått svar når eg har kontakta Swarovski i Austerrike med forespørsel om ulike ting. :trist: Dei tre andre store Kahles, Zeiss og Schmidt & Bender har alltid vore veldig hjelpsomme og svart på det eg spurte om.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...