Jump to content

Voere halvauto, mekanikk-problemer.


Shons

Recommended Posts

Heihei! Har et salonggevær, 22lr, type Voere, halvauto, som ble ervervet av min farfar i 60-åra. Den er helt standard,

kun ettermontert lyddemper og en Sweet 22 kikkert. Har endelig funnet en sub-ammo som går meeeget bra i rifla. Problemene mine nå

er 2..

1: Ammoen er så "svak" at mekanismen har til tider\ofte problemer med å repetere. Som regel kaster den ut tomhylsa,

men får ikke med en ny inn i kammeret. Av og til blir tomhylsa med inn igjen, da er det pån med noe tynt og skarpt for

å få den ut, gjerne stående i en rar vinkel for å holde sulamitten fast samt holde sluttstykket bak..:P

 

Dette tenkte jeg å prøve å løse med å stripse sammen et par runder av fjæra som holder imot sluttstykket..? Andre ideer?

 

2: Av og til, spessielt når man ligger musestille og sikter på en nervøs skapning som flyr hvert øyeblikk, så klarer ikke

tenn-nåla å avfyre patronen. Klikk -> flakseflaske.. Dette lurer jeg litt mer på hvordan jeg skal gjøre..

Tenkte å shimse(eller noe slik) fjera som driver denne. Usikker på om det går, er på havet og husker ikke heelt hvordan

det er der inne..

 

Noen andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har ingen erfaring med Voere selv, men halvautomater generelt..

Det er mulig at problemene dine har sammenheng med hverandre.

Det enkleste du kan gjøre er å prøve en grundig puss av hele våpenet, og deretter flere ammotyper. Aquila har vel en sub med ekstra tung kule, det bør gi sterkere rekylimpuls.

Ønsker du derimot å tilpasse børsa til akkurat den ammoen du har funnet kan du prøve å klippe en runde av rekylfjæra, og så strekke den til samme lengde. Ikke klipp for mye om gangen, det er vel vanskelig å finne noe særlig deler til disse børsene? En annen mulighet er å sjekke om Wolff har fjærer som passer.

Når skudd klikker kan det komme av ufullstendig kamring. I såfall er patronen nesten på plass, men noen tiendeler mangler på full kontakt mellom patronflens og kammerende. Tennåla får ikke korrekt motstand i hylsekanten, og klarer ikke å sette av skuddet. 1hjelp vil være grundig puss av kammer og mekanisme. Hjelper ikke det, tror jeg det kommer av litt for liten rekylimpuls. Skjer dette noengang på første skudd? altså manuelt kamret?

Det er også mulig at tennåla di har blitt slitt etter _mye_ bruk, det er isåfall fiksbart hos børsemaker for en rimelig penge.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, begge 2! :)

Ja, har pusset og vasket flere ganger, bruker stortsett parafin til rengjøringen.

Har merket meg med disse patronene som går så godt i rifla, at de er meeget "feite", altså noe slags seigt fett.. Kan dette legge seg i veien i kammeret tro? Bli veldig hard med andre ord? Børsa er jo "gropsjitåt" etter 50 skudd, typisk gammel halvauto ifølge de vise hoder.. Men først i senere tid den har blitt så uvillig mtp. avfyringen.. Skal prøve med en liiten roterende stålbørste rundt kammeråpningen når jeg kommer hjem.

Videre tenkte jeg at det kanskje kan være en ide, la oss si at jeg skal skyte 100 skudd en dag, å ta disse 100 skuddene, dusje de lett med electro cleaner eller lignende å tørke av med en gang. Da vil værtfall dette gyslige fette forsvinne.. Dårlig ide?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du skal bruke roterende stålbørste i kammeret ditt!

Salongløp har ofte nokså mykt stål, og det er ikke mye skade som skal til får du har ødelagt løpet..

 

Fettfjerning på patronene kan du forsåvidt prøve, men trolig vil du bli misfornøyd. Fettet er viktig for presisjonen i .22lr. Det er på mange måter en fantastisk gammeldags patron, med kule i rent bly, hælbase, utvendig smøring og randtenning.

Dette gjør at kaliberet oppfører seg ganske ulikt det meste annet vi skyter med idag.

 

Det er nok viktigere å pusse børsa ofte og nøye. Skal du bruke metallbørste før den være av kobber eller bronse, og ikke sitte på noe elektrisk. Snakker av dyrkjøpt erfaring her...

Ofte vil en nylonbørste med god hjelp av WD-40 eller lignende pusseolje være godt nok i massevis.

Vær forberedt på å måtte plukke børsa i småbiter nokså mye oftere enn med manuelle repetervåpen.

Jeg har to salongrifler, en ruger 10/22 og en BRNO mod 2. BRNOen fortsetter å funke lenge etter at Rugeren har begynt å slurve med manglende utkast, misavfyringer, kamringsfeil og annet amerikansk tøys.

En God Sosialistisk Børse Med Muskelservo driver ikke med sånt.

Spøk til side, så er det ikke all verdens rekylenergi i .22lr, så halvautomater avhenger av rene flater og riktig smøring.

Link to comment
Share on other sites

Din Voere, er det typen med kvartautomat? Altså en knapp på siden som sperrer sluttstykket i åpen stilling etter hvert skudd? I så fall kan du bruke denne funksjonen i feilsøking. Da får du manuell kamring på hvert skudd og garantert lik kraft på framføring av ny patron.

 

Gammelt patronfett kan bygge seg opp foran kammeret. Dette er ofte et problem på halvautomater hvor det bare er rekylfjæra og gammel vane som presser sluttstykket fram mot kammerenden. Jeg renser dette området med tannpirker, Q-tips eller fyrstikk etter nesten hver gangs bruk. Utdragersporet i løpet er også veldig utsatt for groing.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...