Jump to content

Feil på Blaser K95??


Kiwi

Recommended Posts

Det har kommet meg for øret at det finnes K95’er hvor oppspenneren går ned samtidig med rekylen, og ikke når man åpner top-leveren. Har noen av dere som har K95 vært borti dette?

I instruksjonsboken står det angivelig at oppspenneren skal gli tilbake i åpningsposisjon når man åpner top-leveren.

Dersom den ikke gjør det så får man mye bevegelse i våpenet under skuddavgivelsen. Mer enn fjæra med andre ord..

 

Hva er deres erfaringer på dette?

 

NB: Ønsker kun å få tilbakemeldinger fra de som har ei slik ei, eller har sett det skje..

Ikke la det bli en ”slakte” tråd av Blaser. De har vi nok av..

Link to comment
Share on other sites

Hmm... tror min oppspenner går ned i skuddet. Og alltid har gjort det. Favorittladningen samler konsekvent under 15mm/3 skudd med hyppigge "flaksegrupper" på 10mm likevel :winke1:

 

Skal finne frem en klikkpatron og sjekke dette.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket nå, min går konsekvent tilbake i skuddet. Hvilken rolle spiller det egentlig? Jeg mener, oppspenneren er av kunststoff og veier vel 0,5 gram eller no`, tror ikke den bidrar med så mye kluss akkurat. Ville egentlig trodd at den skulle sprette tilbake, for å gi mer plass til tommelen når du skal åpne for omlading.

 

Hvis jeg legger tommelen på oppspenneren og trekker av blir den stående oppe, er vel evt. snakk om en liten justering. Tror jeg foretrekker den som den er.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

På min blir også oppspenneren stående til top-lever brukes. Er fra gammelt av såpass vant til hagle med manuell sikring at det ofte hender jeg spenner ned ubevisst før åpning.

Det som kan bli kluss er hvis man legger tommelen hardt oppå oppspenneren samtidig som man skal brekke, har opplevd det et par ganger på banen. Noe man bør tenke på hvis man funderer på kikkertsikter med store okkular i kombinasjon med (ikke-originale) lave ringer. Ikke noe stort problem, mest en trenings-sak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke denne "feilen" med oppspenner har noen praktisk betydning, men jeg vet trådstarter går med tanker om presisjonsskyting på litt utover normale jakthold med sin K95, så da er han nok bare litt bekymret for hva dette kan ha å si for presisjonen på lange hold.

Link to comment
Share on other sites

Ja, med tanke på jakt i det store utland hvor fjellene er store og avstandene lange så føler jeg meg rett og slett ikke komfortabel med ei rifle som ikke har effektiv skuddvidde ut til 400m, forutsatt at skytteren gjør det som skal til.

 

For de som har skutt en del på 300m og utover så vet man at det tillates lite feil før resultatet blir bedrøvelig.. Derfor jeg er litt skeptisk til denne lille detaljen. Mulig det ikke har noe å si? Det er i detaljene djevelen sitter sies det..

Link to comment
Share on other sites

Derfor jeg er litt skeptisk til denne lille detaljen. Mulig det ikke har noe å si?..

Jeg har aldri skutt med (eller sett) en K95 bare så det er sagt. Men jeg tenker på to ting her:

 

1. NÅR skjer denne bevegelsen? Dersom det er avtrekk som utløser det er det kanskje grunn til å være skeptisk, men dersom bevegelsen utløses av selve rekylbevegelsen skjer den antakelig ikke før kulen er ute uansett.

 

2. Et grunnprinsipp innen presis skyting er vel KONSISTENS. Tenk på de som skyter med fri rekyl vs de med skulderkontakt. Alle skyter jo bra, men skifte mellom teknikk i en serie er antakelig mindre lurt. Mao, dersom denne bevegelsen det er snakk om skjer ved absolutt hvert skudd er det vel ikke noe problem? Det ville teoretisk vært et større problem om det skjedde av og til.

Link to comment
Share on other sites

På mitt våpen skjer det helt konsekvent, og det virker som det er hanefallet som utløser det. Med klikkpatron i hører jeg hanen utløses og treffer låseblokken/tennstiften, så spretter oppspenneren tilbake.

 

Jeg har skutt en del på 300 meter med denne, svært liten grunn til bekymring for mitt vedkommende.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Gammel sak, men har sendt en e-post til Blaser Tyskland. Fikk følgende svar:

 

Hi  – it can work both ways by its individual setting:

 

  • I shoot my K95 with setting  to jump back right after the shot ( prefer this for quicker( and more silence)  reloading
  • Second version is that the cocking stays “on” till you take it manually back and then reload or jumps back to safety  once the opening lever is opened

 

 

Regards Hartmut  

 

 

Ser ut som om begge utførelser leveres fra frabrikk

 

Edited by Wallaby
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...