Jump to content

260 remington i TRG 22 i Norge?


Rumlingen

Recommended Posts

Fant ut at i USA kan man kjøpe TRG 22 i 260 Remington. Sendte en mail til Alex hos Eurooptic, men han kunne dessverre ikke hjelpe da Sako nektet de å eksportere :!: Han mente videre at slik var det nok hos alle de som solgte Sako i USA...

Har vært inne på sako.fi, men der finner jeg ut at TRG 22 bare kommer i 308. Noen som vet om denne er mulig å skaffe i Norge?

Link to comment
Share on other sites

260Rem løp til Sako TRG er noe den amerikanske importeren han fått laget spesielt for USA.

Løpene er originale sakoløp laget på sako fabrikken.

 

Løpene selges ikke i noe annet land.

Dermed er det ikke mulig å få tak i en TRG 22 i 260Rem hvis du ikke får importert en fra USA:

 

I USA får man både kjøpt ferdige rifler i 260 og løse løp.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig enkelt for en hver børsemaker å montere ett løp i en TRG, og kamre det i 260Rem.

Det vil nok være vesentlig enklere enn å importere en komplett TRG i 260 fra USA:

 

Har nettopp undresøkt dette med import selv.

Alle svar sier; Glem det! US army har tatt TRG som "standard" våpen i enkelte avdelinger og det er dermed ikke lov å eksportere lengere.

 

Så da blir løsningen som foreslått tidligere hær å skifte løp på en TRG i .308 :?

Link to comment
Share on other sites

Rynker du på nesa over å måtte sette i et customløp framfor et originalt Sako? Nå kan du jo få det akkurat som du vil ha det. Få den beste børsemakeren du kan finne til å sette i det antatt beste løpet. Det kommer til å skyte skjorta av Sakoløpet. Ikke er du bundet til .260 heller.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var deg, så ville jeg droppet planene dine om .260 Remington. Jeg ville heller valgt 6.5x47 Lapua. Dette kaliberet har mer potensielle kvaliteter en 260.Remington.

Kan nevne følgende: mer presisjon, høyere hastighet og gode langholdsegenskaper.

 

Har selv dette kaliberet i TRG'en min og angrer ikke et sekund på at jeg valgte dette.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, pokker også.....

 

Høyere hastighet sier du, enn .260? Men klarer den storviltkravet? Er ikke direkte et must at den må gjøre det, bare en ubegrunnet tanke om et fjernt behov som ulmer i bakhodet :) .Jo, har sett på 6,5x47 Lapua og liker forsåvidt det jeg ser....

 

Hvilket løp satte du inn i din TRG?

Link to comment
Share on other sites

Hverken 6,5x47 eller .260 rem holder i utgangspunktet kravet for storvilt. Men det skal mindre til for å få 6,5x47 over. Ladetabellene gir 836m/s for 9g scenar i 6,5x47 mot 788m/s i en 260 rem. Nå har vihtavouri lagt inn 70cm pipe i 6,5x47 og 47,5cm pipe til .260 rem. Med nogenlunde edruelige pipelengder, blir ikke forskjellen så stor, men 6,5x47 vil være hakket raskere uansett.

Link to comment
Share on other sites

Hei Rumlingen!

 

Jeg fikk satt inn ei Kongsberg kaldhamra pipe med 8 1/4 twist.

 

Med denne har jeg hat ei 123 grain scenar kule opp i 930 m/s uten trykktegn og 2-3 grain under max ladning.

 

Med 130 grain Berger VLD, så har jeg vært oppe i 870 m/s, men har hatt mer å gå på.

 

Men det er helt klart at du velger hva slags kaliber som skal i TRG'en. Men jeg er ikke i tvil...... :wink:

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...