Jump to content

Importere luftgevær?


kongle

Recommended Posts

Hei, tenkte jeg skulle kjøpe et luftgevær til litt ekstra morroplinking i hagen i sommer. Vurderer å handle utenfor kongeriket og lurer om dette er lovlig? Geværet er .177/4,5mm. Dette er ikke reg pliktig enda :roll: og burde vel gå like greit å handle som glansbilder. Tenkte likevel at jeg skulle høre med dere kammerater før jeg gir gass. Tilfelle jeg skulle bryte en eller annen terrorlov og få samme folka som knerta Osama'n på nakken :lol:

Link to comment
Share on other sites

Bare å handle ivei det, men hvorfor gidde?

Du får mye her på berget til en rimelig penge, enklere er det også dersom du må reklamere på noe.

Med mindre du har tenkt på et helt spesiellt våpen da, men det er det neppe siden du skriver .177

En annen ting er at enkelte land har regler for effekt, dvs si at du kanskje får problemer med å i det hele tatt få tak i luffer som er fullfres, dvs at de har begrenset utgangshastighet.

Husk eksporttilatelse for krigsmateriell.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Anbefaler HW77/HW97 fra Weihrauch, det var nettop en tråd der var en levenandør som selger de rund 4kNOK:

viewtopic.php?f=48&t=53207&start=0&hilit=hw97

 

Ellers er det veldig enkelt å kjøpe luftvåpen i .177/4.5mm fra utlandet. Bare tenk at du må betale 200 i behandlingsgebyr og 25% moms (men du slipper 19% moms i Tyskland for eksmpel). Hvis du handler i Tyskland, så er http://www.versandhaus-schneider.de" target="_blank veldig god. Har handlet der selv en del, altid god service. På luftgevær er det bare at du må passe på at du ikke får en med "F" (som er maks 16J). I Tyskland trengs det tillatelse til alt øver 16J, og det er de meste luftgevær. De blir solgt rett og slett med en slappere fjær. Men hvis du spør i butikken, så får du med fjæren som er original (de heter og "export spring/Esport Feder). og dette er og lovelig i Tyskland. Det er bare forbud å sette original fjær inn i våpen. Så hvis du tror at du kan bytte fjæren sjølv, så er det enkelt.

 

Vil du derimot får den levert med kraftig fjær, så trenger du litt mer papir (exporttilatelse fra tyslkand, bekreftelse fra norge at du har lov å kjøpe sånn et våpen, ...). Og det koster penger og tid, så det er ikke verdt det.

 

MvH Wolfgang

Link to comment
Share on other sites

Hvis du finner en i USA som er vilig til og sende ut av landet så kan du spare mye på det.

 

Har en(registrert) rws48 i .22 som fra florida kosta ca 60% av hva den koster her på berget(inkludert toll og frakt).

 

Har skifta pc siden den gang og linken til butikken er borte og husker ikke navnet.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke å få sendt det, problemet blir prisen!

Den norske staten flår jo alle som forsøker å handle noe fra utlandet, da i form av avgifter, man får dyr frakt fra usa, og i tillegg kommer moms og annet fanteri...

Så kommer dritten dersom det skjer noe med luffa, null garanti og masse mas på epost og annet...

 

Nope, kjøpe gjerne deler fra england og junaiten, men slik det er nå er det bare luftgevær i 9mm og oppover som er av interesse derfra, .50 også :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hiver meg på en gammel tråd her ser jeg.. :wink:

 

Men.. Er det noen som kan fortelle meg hvem som skal fylle ut "utfylles av selgeren" på en våpensøknad når jeg importerer fra USA?

Søknaden er godkjent av politiet, men resterende info + selgers signatur må jo fylles ut før våpenet kan registreres.. :forvirra:

Jeg skal bestille en AirForce Texan big bore fra airgundepot.com, og pakken blir levert av FedEx.

Link to comment
Share on other sites

Tollvesenet fyller ut det nødvendige på skjemaet. Regner med at du blir kontaktet av posten når varen kommer.

Da får du beskjed om å sende inn nødvendig info. Om du kan møte opp selv som jeg alltid har gjort på Alnabru er det enkelt.

Kommer jo an på hvor du bor og hvor sendingen kommer inn. Kanskje lurt å fylle ut så langt du kan sjøl, så er det bare

serienummeret som mangler. Skriv bare import fra USA på selger. Det skal holde.

Ikke alltid at våpenet får rett navn om toller'n fyller ut :lol: .

Måtte til slutt overta sjøl sist jeg handlet før det gikk helt galt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

Pakken blir sendt med FedEx, så den havner vell på et tollager i nærheten av Oslo.

Jeg bor i Stavanger, så jeg har ikke mulighet til å møte opp personlig, men kommer til å kontakte FedEx når børsa er sendt fra USA, slik at de ikke finner på å returnere den eller noe.. :winke1:

 

Gleder meg noe helt vanvittig til å få testet denne børsa! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Faktisk billigere en posten mener jeg eller noe rundt der i hverfall.

Jeg har bestillt 1 luftpistol .22 og en pcp rifle i .22 i fra airgundepot men kun fordi de ikke var mulig å få tak i dem i Norge.

Her var det også Fedex som fraktet dem og begge min kom rett hjem til meg levert på døren.

Jeg hadde selvfølgelig papirene klare før jeg bestillte,men måtte selv føre på våpennummer og selgers navn på papirene før jeg leverte dem inn til våpenkontoret.

Gikk bra det :D

Når det gjelder .177 ville jeg mye heller kjøpe dem i Norge nettopp på grunn av reklamasjon og slikt,dessuten,når moms og frakt er betalt så er det ikke så sikkert at det er så mye å tjene.

Game on har av og til salg med opp til 20-30% så hold øynene oppe.

Deler kan være bra å kjøpe i utlandet av og til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...