Jump to content

Jaktstøvler uten for og membran


fat_dog86

Recommended Posts

Mine Varg Rastegaisa begynner å nærme seg pensjonsalder, og har planlagt å gå over i halv stilling frem mot neste jaktsesong. Da trenger jeg en ny rekrutt til opplæring (les: inngåing) utover sommeren. Varg skoa har for såvidt vært gode, men liker ikke at de får så lett knekk i hælen, samt at de er ekstremt tungtørket når de først blir våte. Derfor vil jeg nå ha en sko uten så mye stopping som kan holde på fuktighet.

 

Støvelen jeg har kikket mest på er Lundhags Syncro, bred og god lest, som passer på minde Donald Duck labber, men er jævelsk dyre! XXL har grei pris over nett, ned mot prisen på "vanlige støvler". Men jeg er litt i tilv på den neopren stoppinga i skaftet, jeg ser for meg dette som veldig klamt å gå med? Samt at sålene er totalt frarøvet demping, også en bakdel siden jeg går en del på vei og i snaufjellet.

 

Hva annet bør jeg se på? Jeg skal ikke ha membran, må ha bred lest, gjerne litt avdempet såle og god ankelstøtte.

Link to comment
Share on other sites

@fat

Har vært på utkikk etter det samme som deg i en årrekke. Svetter mye på beina og skulle gjerne hatt noe som var mulig å tørke over natta.

Ser for meg at en utbedret verson av M77, med bedre såle og gjerne en gummikant nederst, kunne vært optimalt.

Snakket med en produktsjef hos Alfa for et par år siden. Han mente på at de kanskje kom til å levere en støvel uten membran etter hvert. Ikke sett enda.

Link to comment
Share on other sites

Foretrekker selv membransko og bruker da kun Alfa. Har inntrykk av at Lundhags er de beste uten membran. Men de er jo også sabla dyre. Har hatt mine Alfa Bever i over ti år nå. Har også et par lettere Alfa sko som jeg også bruker litt. Kommer aldri til å gå for noe annet :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte Jörnkängan i fjor, og er kjempefornøyd med de. Ingen hemper som stikker ut, lett å trekke buksen nedover skaftet.

Har Alfa bever, greie sko men tørker veldig sent og store hemper på skaftet.....

 

Kjøpte mine av Jørn Jensen på en messe, var dyre ca 3300.-

 

VANDRER-SKO

Denne Jörnkängan-modellen har en hardere "heavy duty"-såle og polstret skaft-topp. Modell 96 er en sko bygget på samme filosofi som Anti-freezen, men den er mer lik de tradisjonelle vandrer-skoene.

Hard såle med kraftig mønster.

 

Innerlest av moccaskinn. Gir stor slitestyrke og minimal gliding.

 

Innersåle av splittet lær med innstøpt nylonkile. Sørger for stabilitet.

 

Ytterlest av 3 mm Cellgummi som er kaldsveiset mot sålen. Sikrer en fullstendig vanntett lest.

 

Cellgummilest og skaft er sydd sammen med en bomullstråd som utvider seg ved kontakt med vann. Vanntett også i sømmene.

 

Skaftet er produsert av norsk storfehud. Gir stabilitet og tetter godt rundt leggen. Polstret topp hindrer gnissing mot huden.

Link to comment
Share on other sites

Den må prøves, har selv bred fot og høy rist og føler jeg har god plass. Jeg ville ikke kjøpt sko uten å ha hatt de på foten.

Har ikke prøvd Lundhags.

 

Fikk støvelen annbefalt av en av skribentene i Friluftsliv. Han hadde brukt de i flere år.

Link to comment
Share on other sites

Meindl RIB Performance. Uttakbar membransokk. Billig, bra, passer de fleste føttene. Er standard feltstøvel for marinejegerne.

Forhandler er http://www.equipnor.no" target="_blank

Usj, som de har lagt på prisen. Jeg er vant til å se militærprisen, men her er det brukt en faktor. Uansett, skoen er i hvertfall suveren å ha på foten, synes jeg, og sett opp mot Alfa Bever Pro til 2900 så er det etter min mening verdt det!

 

http://www.mamut.net/nfm/subdet591.htm

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også anbefale jørnkangan, har selv hatt disse (2 par) og de er bredere i lesten enn lundhags.

Dette er lette sko som tørker fort, og jeg var aldri våt på føttene når jeg brukte disse.

Jørn Jensen har meget god service hvis en trenger repp. av støvlene.

Hadde mine inne til sying en gang, og de var tilbake i posten etter 6 dager.

 

Til meg holdt jørnkangan litt lenger enn lundhags jakt sin modell. (har slitt ut 3 par lundhags)

Jørnkangan har bedre spenner for skoreimer enn lundhags da de er tett, ikke åpne hekter, selv om det er litt mer jobb å ta av og på.

Dette er uten tvil mer solid.

 

Eneste negative med kangan er at de er litt stiv på pris, men jeg sparer ikke på sko og klær til jakta... :idea:

 

Edit: Glemte å si at når kangan ble reparert var det etter 2 år, og det helt gratis med nye skoreimer... :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Lynx: forstår du har brukt den RIB Performance, hvordan funker det løstagbare foret? Det vil ikke oppstå friksjon og lekkasjer?

Har hatt flere par av de "vanlige" Meindl Performance med fast GT-for, en favoritt. Men hadde vært genialt å kunne fjerne GT-en i varme og tørre perioder.

Må man snøre helt til topps for at innerforet skal sitte?

 

Prisen er vel kanskje ikke så forferdelig?, f.eks Crispi Hunter koster også over 3000,- nå for tida.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil vel si at de fleste av Forsvarets brukere går inn støvelen som en rein lærstøvel, altså uten membransokken. Når de har behov for membranstøvler, så tar man ut den vanlige sålen, og trer sokken nedi. Jeg gikk to mil første dag jeg brukte de støvlene, uten så mye som en rødt merke på foten etterpå. Plug and play... :)

 

Man må ikke snøre helt til topps for at foret skal sitte, jeg opplever ikke det som nødvendig i hvertfall. På den andre siden så er den hempa som sitter på selve sokken ei åpen hempe, så det tar ikke all verdens tid å snøre den heller, i motsetning til lukkede hemper på resten av støvelen.

 

Det geniale er jo at det tar flere ganger kortere tid å tørke en støvel når man kan dra ut mebrandelen og tørke den for seg, og ikke minst la skinnstøvelen få skikkelig lufting.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skulle egentlig prøve Jörnkangan først, men Lundhags Syncro passet så godt på foten min, at jeg egentlig ikke så for meg at den kunne bli bedre. Første gang jeg fikk den på foten tenkte jeg med en gang: "sånne vil jeg ha!", men så tittet jeg på prislappen (4599!) og ombestemte meg. Da jeg fant dem hos XXL til 3099,- (nå enda en hundrelapp billigere) var egentlig saken grei, da lønne endelig kom på konto ble de bestilt.

 

Første tur gikk rett ut i Røssvatnet, og som forventet trakk de vann over vrista. Full av sømmer gjennom ubehandlet lær, da er det enkelt å tenke så langt. Gikk med dem et par-tre timer, og brukte dem senere en hel dag mens jeg gikk rundt på ei messe.

 

Nå har jeg fått satt skoene på prøve. I går ble dem dratt med på første skikkelige tur, satt inn med Nikwax kvelden før. Nå skal det nevnes at jeg ikke gikk i det bløteste terrenget, men bortsett fra å bli litt klamme, så holdt de seg tørre hele turen - eller, det vil si helt fram til jeg krysset ei elv hvor jeg vasset over skaftet, uten vanntett bukse. De gnagde fortsatt litt bakpå hælene, trolig mest fordi jeg glemte å stramme etter lissene etter hvert som ting begynte å føye seg etter skankene. Strammet etter halveis oppigjennom lia, problemet nesten borte. Klatret rundt 800 høydemeter på 7 km, ble øm bakpå hælene men fikk ikke blemmer. Absolutt akseptabelt med tilnærmet ubrukte sko!

 

Eneste negative jeg kan si på skoene er at de slipper veldig mye farge inni, særlig fra tunga som ikke er av glatt skinn som resten av foret. De grå raggsokkene er gulbrune over vrista og ankelen! Ikke at det gjør meg noe, men dettete skulle vært advart om fra produsentens side. Jeg hadde blitt advart av andre med samme sko, og valgte sokker med dette i bakhodet...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 7 months later...

Hvilke erfaringer har du gjort deg med Jörnkängan? Jeg ser at du også har lang erfaring med Lundhags - hvordan er lesten på Jörnkängan sammenlignet med Lundhags? I dag prøvde jeg en Lundhags Professional på foten, men den blir for lav over vrista for min fot. Dette var standard såle, Optilest hadde de ikke. Jeg synes "Kängan" ser veldig fin ut, men er veldig usikker på om den vil passe foten. Original-modellen skal visstnok være bredere enn M96 og ser også litt høyere ut over vrista på bilder. Men den er helt flat under, og sålen ser litt klumpete ut.

 

Mvh,

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekket over lengre tid diverse fora angående membran eller ikke. Jeg har oså en kamerat som stort sett bor i jaktskoene sine. Konklusjonen jeg trakk etter å ha prøvd forskjellige alternativer var at Lundhags passet ikke meg og ble for fuktig. Goretex varer kun et år. Derfor ble det Varg Isogaisa. Den er vi flere som har og alle er fornøyd.

 

Gummis

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...