Jump to content

baneskyting kal osv


hauk74

Recommended Posts

hei

vurdere å starte med baneskyting. både jeg og fruen. da dukker det opp noen spørsmål. hvilke kalibre brukes det på baneskyting? finnes det rifler som kan tilpasses kolbelengde på så vi kan bruke samme rifle? slenger også på spørsmål om ladeutstyr. noen tips på sett som er bra til en fersking.

nå driver vi begge med jakt og jakter med 308 og 3006.

Link to comment
Share on other sites

Om man vil prøve det uten at det skal koste skjorta finnes det masse brukte M67 mausere og krager til salgs som koster omtrent det samme som et par flasker ok cognac på polet. Kragene er i 6,5, M67 mauserne kan være både i 6,5 og 7,62X51 (308w). det finnes også noen M59 mausere som kan være både i 6,5, 308w og 3006.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med å kjøpe Sauer 200STR er at den er lett å selja, med svært begrensa tap - ca prisen av eit nytt løp! Av dei andre alternativa er Mauser M67 relativt grei å bli kvitt til ombygging til jaktrifle. Av dei gamle børsene er Krag den desidert beste i bruk: suverent ladegrep og ein genial magasinkonstruksjon (eg er kanskje noko farga av nostalgi no, men...). Derimot er det meir usikkert å bli kvitt ein gjennomsnittleg Krag. M67 vart frå ca 1990 levert med stokk som liknar Sauer - med regulering på kinnstøtte og kolbekappe. Også ein del gamle Mauser og Krag vart bygd om med liknande stokkar etter Sauer kom, og viss du får tak i slike er dei langt betre i bruk enn dei gamle "2x4"-stokkane som vart brukt før. Søker du litt på nettet kan du sikkert finne noko brukbart. Prisnivået er omtrent som høggern skildrar, men gjerne litt dyrare med dei nye stokkane. Elles står det mange og støvar ned rundt om, så kanskje ein av skyttarane i laget ditt har ein til låns?

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å gå off-topic, men er .30-06 lovlig i DFS?

Skytterboka paragraf 6.910:

Det kan kun benyttes ammunisjon av typene

«luft»/CO2, kal. .22 long rifle, 6,5 mm (6.5 x 55),

7,62 mm (7,62 x 51 tilsvarende .308) eller (7,62 x 63

tilsvarende 30.06) innenfor DFS.

Link to comment
Share on other sites

da e d vel like greit å gå for en brukt sauer får ca pengene igjen ved salg. kjenner dette kan bli en dyr hobby. skulle hatt en ute i 308 eller 6,5x55 eller 3006 å en til bruk inne i 22lr til vintersbruk. siden jeg bruker mye jakt rifler skulle det jo funtes en rifle me ombyggingsats:) jakt å bane:)

Link to comment
Share on other sites

Ingen grunn til å gå for anna enn 6,5 til bane/feltbruk (223 kjem kanskje ein gong, men eg er redd du er moden for veteranklassane før den blir godkjent...). Saueren kan du jo bygge om til 22LR til innebruk med ombyggingssett, og om du kjøper deg jaktstokk og -løp (evt får dreia ned eit kassert baneløp) har du ei børse du kan bruke til nesten alt!

Link to comment
Share on other sites

Jaktfelt er skyting på ulike dyrefigurar, og det blir brukt vanlege jaktvåpen samt meir spesialiserte våpen. Det er klassar for vanlege jaktvåpen og jaktklær, og det er klassar for spesialvåpen og spesialsydde skyteklær. Eg er ikkje lommekjent med reglementet, men kikk litt på trådane under "feltskyting" her på kammeret så finn du ut det meste.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Låner tråden littegrann, siden den handler om baneskyting og kaliber. Hva slags kuler, kulevekt anbefales kjøpt inn til hjemmelading av patroner 6.5x55 SE til 100m baneskyting? Evt. til 200m? Er 120/140 grains, helmantel ok? Jeg lurer på å kopiere Norma Jaktmatch 120grains patronen til bruk på banen med min gamle Kongsberg mauser.

Link to comment
Share on other sites

Til 100 meter i rekrutteringsklassane er det 100grs som gjeld - ladd til 800 m/s. På 200 er det mykje å finne - eg brukar 130grs Norma Diamond Line kuler og Norma 19 krutt. Knallkombinasjon :-) Elles kan du bruke det som går best... Lapua Scenar i 7, 8 eller 9g, Norma Diamond Line/Golden Target i 130grs og Sierra MK i ulike vekter mellom 107 og 144 grs. Krutt: Norma 11 eller VV N140 til dei lettaste, Norma 19 eller VV N150 i midtsjiktet og Norma 4 eller VV N160 for dei tunge (evt Norma 15 for maks fart på kuler over 140grs/9g).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...