Jump to content

Bruker Norma dårligere hylser i Norma Golden Target?


Loaded

Recommended Posts

Jeg har puslet litt med tanken på å lade jaktammo selv en stund. Mest for å kunne velge blandt litt mer kuler egentlig, men også fordi det skal lønne seg økonomisk.

Jeg skyter med 30.06 og tenkte jeg skulle sjekke litt på Winge Våpen for å rekne ut prisen per patron. Det var da jeg støtte på dagens paradoks.

Ved å kjøpe 2 pakker Norma Golden Target har du 100 ferdige patroner og 100 tomme hylser(sånn på sikt iallefall) til den nette sum av 791 kroner.

Dersom du kjøper 100 tomme hylser fra Norma er prisen 879 kroner. Er dette da super duper hylser som "gruser" de som er brukt i Golden Target? Eller

bør man egentlig bare kjøpe Golden Target, skyte 100 skudd "gratis" og kjøpe is og brus for de resterende 87 kronene? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Da blir min umiddelbare tanke at: Winge Våpen må være feil sted å handle ladekomponenter?

 

Hjemmelading.no Lapua 30.06: 850,- (100stk)

WingeVåpen.no Norma 30.06: 879,- (100stk)

 

Ingen ting å stusse på da egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Golden Target kjøper du rimeligst gjennom skytterlag.

Jaktdepotet eller Magne Landrø er steder jeg ville sjekket for Lapua messing, jeg vet ikke prisene.

 

Sauer 150, hvordan vil jeg merke at Lapua hylsene er bedre enn Norma hylser?

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Da blir min umiddelbare tanke at: Winge Våpen må være feil sted å handle ladekomponenter?

 

Nei det vil være feil tanke.

 

Norma hylser koster heroin som en av gutta ofte utrykker priser som er litt over middels. I de fleste kalibere er hylser og JM/GT omtrent likt priset.

 

Lapua hylser tåler rett og slett mer deng, tåler å bli jobbet mer med uten å ryke og de er MYE jevnere i hardhet enn Norma sine som ofte varierer betraktelig fra lot til lot. I noen kalibere er Norma hylser de tynneste og har størst volum og kan lades litt hardere med samme trykk. Men Lapua hylsene pleier å være hardere i hylsehodet så vinningen med mer volum går bort

 

Som en liten digresjon hadde Mil dot og undertegnede rimelig lange ansikter når det visste seg at våre dyrt innkjøpte 280 hylser fra Norma tålte 3 grs mindre krutt enn omformede 30-06 hylser fra Lapua. Lapua sine var mer på linje med originale Nosler hylser som også er rimelig bra greier.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Loaded skrev:Da blir min umiddelbare tanke at: Winge Våpen må være feil sted å handle ladekomponenter?

 

 

Sauer 150 skrev:Nei det vil være feil tanke.

 

 

Hvordan kan dette være feil tanke når de ikke tilbyr Lapua-hylser?

Link to comment
Share on other sites

at norma hylser er så mye dårliere en lapua bare tull har 6mmbr norma hylser å har sikkert lad dei 20 + ganger samler fosatt 10 skudd under 20mm på 100m har kastet noen få med romslig hettelome har å lapua i 6.5x47 føler ikke at dei er noe bedre faktisk er norma meir lik på vekt syns eg

Link to comment
Share on other sites

Oppfattninger og smak kan jo alltid diskuteres.

 

At samtlige vinnere fra BR, 1000y osv i 99% av tilfellene bruker Lapua messing antar jeg er grunnet i at deres oppfattning også går i samme retning.

 

Om du er kjempefornøyd med 6mm NBR hylsene dine synes jeg du skal fortsette med å bruke dem. Ingen som noen gang har påstått at Norma er dårlig, kun at Lapua i de fleste kalibre er bedre :wink:

 

Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet - har jeg vanskelig for å tro produksjonen av hylser hos Norma er i annet enn en kvalitet. Det kan jo selvfølgelig være at hylsene til hjemmelading blir kontrollert en gang ekstra visuelt ved pakking i poser - men personlig tviler jeg på det.

Link to comment
Share on other sites

laddet norma g.t hylser 8 ganger uten problem med lee collet die og 1 gang helpressing. så tror de duger bra. kun kastet 2 av 200 hylser pga sprekk i halsen.

 

tror norma hylsene i ferdig ammoen må ha bedre eller samme kvalitetskontroll da man skulle tro det medfører større ansvar å selge ferdigammunisjon enn å selge tomme hylser for hjemmelading.

Link to comment
Share on other sites

sauer 150 eg vett att de er lapua som 1 valget runt om i verden men golden target er sponset av dfs å er derfor så bilig hylsen e er ikke noe dårligere golden target skal ver ein kvalitests ammo

 

Golden target (og annen skytterlagsammo) er ikke sponset vanligvis . Men den er solgt billigere enn annen ammo selges ;)

(enkelte skytterlag sponser ammo, men da er den bare enda billigere...)

Link to comment
Share on other sites

Siste er riktig tanke, men skal du lade ammo kjøper du ikke Norma hylser.

 

Hylser som skal være skikkelige hylser står det Lapua i bunnen av. Lapua messing er mer enn ett hestehode foran konkurrentene.

 

Jeg var av den formening at Norma og Lapua skulle trekke hylsene på samme fabrikken, eller var det bare en idè som ble forkastet før den ble satt ut i livet. Eller gjaldt det bare noen spesielle hylser?

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 raufoss å lapua hylser ser like ut bege har merke etter gløding på hylse halsen er de produsert på same frabrik :?:

Om RA hylsene har "rund" topp på A-en, og er produsert fra 2001 eller nyere (noen loter før 2001 og) så er de samme hylser som LAPUA.

Link to comment
Share on other sites

Siste er riktig tanke, men skal du lade ammo kjøper du ikke Norma hylser.

 

Hylser som skal være skikkelige hylser står det Lapua i bunnen av. Lapua messing er mer enn ett hestehode foran konkurrentene.

 

Jeg var av den formening at Norma og Lapua skulle trekke hylsene på samme fabrikken, eller var det bare en idè som ble forkastet før den ble satt ut i livet. Eller gjaldt det bare noen spesielle hylser?

 

Norma hylser lages hos Norma, og Lapua hos Lapua. Som regel. MEN! Det hender at de lager hylser for hverandre av ulike årsaker, så sjansen er tilsede for at Lapua stemplede hylser er faktisk egentlig Norma hylser, og omvendt. Dermed blir hele diskusjonen om Norma vs. Lapua hylser litt tåplig. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...