Jump to content

Ladninger for H&N kobberbelagt SWC 158gr .38Special/.357M


Gebbe

Recommended Posts

Om kobberbelegget holder seg på plass kan nok variere alt etter kvalitet/fabrikat.

Jeg har inntrykk av at Rainier og Frontier holder greit på belegget også i litt friskere fart, mens bl.a. Berry ikke gjør det.

Sto ved siden av en som brukte Berry i fjor, og måtte nappe mantelbiter ut av handbaken etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Ser i H&N sin ladetabell at de bruker 6,5grain N350 for .38 Special med H&N 158grain SWC kobberbelagt; dette må da være kvass +P ladning?

Planlegger å starte med 5,0grain N350 utfra de påpekte problemene med kobberavskalling på kulene.

Er ute etter en god ladning til litt morsommere skyting enn mine vanlige 148grain WC med 2,8grain N310....

For .357Magnum; hvilken blykule og ladning, ville dere anbefale da? Ute etter "magnum-følelse" med overlyds-hastighet. Smith'en trives beste med tunge kuler...

Link to comment
Share on other sites

Personlig bruke æ KUN egenproduserte lrnfpgc (lead roundnose flatpoint gascheck) 180-grains blykuler som æ lader til god faktor i mag1. presise og gode samlinger. går utrulig godt i taurusen min, og en kompis bruker de også i en 8" smith med godt hell.

Link to comment
Share on other sites

Det blir en veldig ensidig og rask konklusjon hvis man bare legger skylden på kula når noe av belegget blir skrellet bort.

Årsaken er som oftest en helt annen en kula. Kontroller timing, inngangskon og tønnehalsene.

H&N har ingen problemer med at kulene ikke holder sammen i kaliber som har en fart på rundt 2000 F/sek. Så det å være redd for å bruke disse i "futtige" 1350 f/sek er bare tull.

 

H&N oppgir forøvrig følgende for 158 grains kule i .357 Mag:

N-340 - 7,0 til 8,0 grain

N-350 - 7,5 til 8,1 grain

3N37 - 7,5 til 8,0 grain

N-110 - 14,5 grain

Link to comment
Share on other sites

Snakker om hele fruktkurven, men i mine revolvere slipper alle kobberbelagte kuler kobberbelegg ved høyere fart. Frontier holder bedre enn H&N i mine våpen,derfor dro jeg slutningen at de er samme ulla alt, men i tilfellet performancecenter var det berry sine som spytta mantel. Har også på våren plukket hundrevis av egenskutte belagt-kuler i alle merker skutt i dypsneen vinterstid og konstatert at mantelavflassing er et faktum på mange av kulene. Har skutt titusner av kobberbelagte kuler både i 9mm, 38spesial, 357mag, 44spesial,44mag, 45acp, 45colt, 454cassull og 460s&wmag. Har også chronografert hundrevis av forskjellige ladninger, fra de svakeste ladninger til ladninger opp mot rødstreken i alle disse kaliberne, både med kobberbelagte og mantlede kuler.(Høyeste testhastighet er 1960ft/s på ei frontier rn 230grain 45acp-kule) Tendensen er den samme både i Taurus og Smith&Wesson. I alle magnumkalibere, når man beveger seg en smule over minimum av powerfaktor, freser mantelen ut og man får nøkkelhulltendenser i blinken. Så lenge man kjører moderat fart utenfor magnumspekteret så holder kulene mål.

Dette er mine personlige erfaringer og jeg har basert mine konklusjoner på dette grunnlaget, men om andre får disse kulene til å virke i sine våpen ved magnumhastigheter, så er dette jo bare bra.

 

H&N er fantastiske kuler , vel og merke til sitt bruk.

 

chopper

Link to comment
Share on other sites

Da henger prestisjen i en performance center revolver i en syyyltynn tråd når naboskytteren til en deltager må tørke blod av hender etter bruk av kobberbelagte kuler i mag1.

 

Nå har jeg veldig lyst til å slenge med leppa, men det skal jeg la være. :wink::D

La oss si det slik at PC har, og har alltid hatt, et godt stykke opp til de custom-byggerene med høyest prestisje. PC har heller aldrig lovet "gull og grønne skoger", slik som 1" sammlinger og andre fantasifulle salgstriks.

PC revolvere har også vært nototriske med å ha en "ræva" finish på utstøterstjernas krans og/eller grader på hånda. Det gir utslag i slurvete timing.

Det kan forøvrig lett fikses av en som vet hva de driver med, og våpnet fortjener med et navnet sitt.

 

I .460 S&W har ikke belagtekuler noe å gjøre, og det påstår ikke produsentene heller. H&N leverer kuler til bruk i både .454 og .500 S&W.

Det er kanskje på tide å få dyttet en guide-rod inn i noen av revolverene dine. Normal slitasje kan ha endret litt på hånda eller kransen, og da er det fort gjort at ting ikke stemmer 100%

Link to comment
Share on other sites

I .460 S&W har ikke belagtekuler noe å gjøre, og det påstår ikke produsentene heller. H&N leverer kuler til bruk i både .454 og .500 S&W.

Det er kanskje på tide å få dyttet en guide-rod inn i noen av revolverene dine. Normal slitasje kan ha endret litt på hånda eller kransen, og da er det fort gjort at ting ikke stemmer 100%

 

spørs hva du lader BAK kulene i en 460. kobberbelagte kuler går glimrende i 45-coltpatroner eller i originalhylser med 45coltladninger ,skutt i en 460xvr :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...