Jump to content

Spørsmål rundt riflekjøp til jaktfelt


Øyvind999

Recommended Posts

Hei, har idag noen våpen i jaktgarderoben, men planlegger å starte med jaktfelt.

Da er en Sauer 200STR et naturlig valg, jeg ønsker ikke denne registrert inn i jaktgarderoben.

 

Må man være medlem av noen klubb / forbund for å få kjøpe rifle til jaktfelt med konkurranse/trening som behov ?

Eller holder det å være registrert i jegerregisteret ?

Link to comment
Share on other sites

Her er praksis ulik fra politidistrikt til politidistrikt.

 

Vanligvis holder det med medlemskap i den aktuelle skyterorganisasjonen. Det er aldri feil med noen stevneresultater vedlagt om du har deltatt på noe. Med ett startkort som viser du er klasseført skytter er du ihvertfall sikker uansett hvilket kammer det er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg søkte på en rifle i .308w til trening/jaktfelt forrige uke, den søknaden ble godkjent uten problem av politiet i sarpsborg. jeg spurte for å forsikre meg om at denne ikke ble satt opp som en del av våpen garderoben min, og da fikk jeg beskjed om at våpen som er søkt på til trening osv var utenfor de 6 jeg kan ha i jaktgarderoben. Vi har en veldig kurant våpenlov her i norge, så selvom rifla er søkt på til trening og jaktfelt så kan den fortsatt brukes til jakt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Vi har en veldig kurant våpenlov her i norge, så selvom rifla er søkt på til trening og jaktfelt så kan den fortsatt brukes til jakt :smile:
sitter å leser på ein våpensøknad eg har liggende, der står det: Eg erklærer at våpenet/våpendelene ikkje skal brukest til annet enndet som er oppgitt i søknaden
Link to comment
Share on other sites

"bør" og "naturlig" er nok ikke ord som eksisterer i byråkraters vokabular ;) men jeg skulle gjerne sett en presisering på akkurat dette spørsmålet.

Har selv to "jaktvåpen" hvorav ett kun har blitt brukt til jaktfelt og det andre brukes mer til konkurranse enn jakt.

Link to comment
Share on other sites

Vi har en veldig kurant våpenlov her i norge, så selvom rifla er søkt på til trening og jaktfelt så kan den fortsatt brukes til jakt :smile:
sitter å leser på ein våpensøknad eg har liggende, der står det: Eg erklærer at våpenet/våpendelene ikkje skal brukest til annet enndet som er oppgitt i søknaden

 

hmm, ja da har jeg ett problem. Jeg skyter lerduer rett som det er med mine hagler som er søkt på til jakt :lol:

ikke kan jeg ta med meg riflene på skytebanen heller :?

 

Jeg har ihvertfall fått beskjed hos mitt lokale politikontor at våpen som er godkjent til jakt kan brukes til jakt. Eller, saksbehandleren jeg pratet med sa at det ikke står noe i våpenloven om at det ikke er lov å bruke våpen som er søkt på til trening på jakt. Så hun tolket det da slik at så lenge våpenet er godkjent til jakt så kan det brukes til jakt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...