Jump to content

Avstandsmåler som kikkert?


Flatin

Recommended Posts

Jeg har lenge hatt lyst på en brukbar håndkikkert til å ha med på elgjakt og tur. Etterhvert har jeg også "sett behovet" (les: fått lyst på) en avstandsmåler. Spørsmålet er om disse lar seg kombinere på en bra måte til en fornuftig pris. Helt konkret har jeg sett meg ut en Nikon 1200. Er det noen som vet om denne er brukbar som håndkikkert? Eller Nikon 550? Jeg skjønner jo at kikkerten på denne ikke kan måle seg med en "ekte" kikkert, men hvis den er brukbar, så slipper jeg unna med en dings i lomma i stedet for to. Hovedgrunnen til at jeg har sett meg ut Nikon er at jeg har god erfaring med både kikkert og kikkertsikte fra dem. Jeg ser ikke behovet for å måle ekstreme avstander, det er først om fremst jakt jeg skal bruke den til. Og da trenger jeg ikke måle stort lenger enn hva jeg realistisk kan klare å treffe på. 4-500 m tror jeg burde holde. Jeg er ikke så altfor opptatt av pris, jeg betaler heller 5 lapper for noe brukbart enn 2 lapper for noe skit. Men jeg vil helst ikke kjøpe noe dyrere enn hva jeg behøver. 8-10 lapper er langt over smertegrensa ihvertfall. Hvis kikkertfunksjonen uansett ikke er brukbar på en midt-på-treet avstandsmåler, så kan jeg heller spare inn litt på den, og putte de penga i en passelig håndkikkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Leica 1200, kjøpt på XXL for under 4 lapper (1600 har vel overtatt "tronen" nå). Det er topp optikk, og går nok utenpå alt jeg har sett av Nikon-optikk.

 

Den er, som de fleste vanlige avstandsmålere, en mono-kikkert. På post, og spesielt i reinsfjellet, vil jeg nok uansett også ha med en vanlig kikkert. Men den er blitt fast følgesvenn på både jakt og andre turer, enten i ei lomme, eller i beltet. I vekt og størrelse tilsvarer den jo et kompaktkamera. De vanlige kikkertene får stadig oftere være hjemme.

 

Det finnes jo vanlige kikkerter med avstandsmåler - men de med skikkelig kvalitet (f.eks. Leica) er skrekkelig dyre.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte i fjor bushnell sin kikkert m avstandsmåler denne fungerer heilt greit for meg litt blåskjær i optikk og litt tungvint å skru ned lyset men jevnt over veldig fornøyd.

Har stått på siden av dyr swaro måler i snøstorm å fått målinger der swaroen ikkje greide å måle.

og den er heilt kurant som kikkert anbefales

Link to comment
Share on other sites

Den Leicaen er innenfor rekkevidde.Det må sjekkes ut. Bushnell er jeg skeptisk til, men det kan jo funke. Jeg har brukt en Bushnell 2-7x32 på elgrifla i 15 år, og den fungerer fint enda. Har bytta den ut med en Nikon 4-16x40 nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...