Jump to content

del på busk diopter, hva heter den?


Recommended Posts

Del på busk diopter, hva heter den? Jeg tenker på den delen som justeres sideveis med sideskruen, dvs den som det tidligere var 6hulls skive på, den som man skrur irisblenderen på å som sideskalaen skrus inn på forfra. Prøvde å se på landrøs prisliste men ble ikke klok.

 

En annen ting, passer denne delen fra en mauserbusk over på en sauerbusk? noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hei Høggern

 

Jeg har en sauer busk og en kongsberg busk m/hullskive, hvis jeg forstår deg rett er det bjelken / galgen du mener. Jeg forsøkte å måle delene på begge, kan ikke se at det er forskjell, eneste forskjell jeg kan se er selvsagt innfestingen under, ellers ser det likt ut. Jeg ville nok ringt etter den for å være sikker.

 

På meg virker Mauser busken litt mer kompakt enn sauerbusken.

 

Irisblenderen passer også på skruen, justerinsrattene er også like, på saueren er det montert ekstra ratt utenpå for at det skal være enklere å stille seg vekk på felten :lol:

Link to comment
Share on other sites

jeg tenkter på den delen som sideskruens gjenger går inn i å som 6hulls skiva sitter fast i. dvs bare den delen som flytter seg sideveis. ikke den delen denne sitter inni(som flytter seg opp og ned)

har hørt at hele "innmaten" kalles galge.

 

forresten, har sjekka.

gjengene på sideskruen er ikke like, så delene passer nok ikke om hverandre uten at man iallefall har stillskruen som hører til.

 

jeg syns også mauserbusken virker noe "tightere" så jeg har en slik istedenfor sauerbusk på den ene sauern min.

på den andre sauern har jeg det en av skytterkompisene mine kaller et "skikkelig jålete sikte med finknepp og irisblender med fine farger" ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Du har iallefall 2 modeller til sauer(merket "sauer Busk") i tillegg til modellen for krag og mauser(Orginal Busk diopter, merket "G.Busk Drøbak") .

 

Den til krag og mauser er forskjellig fra sauerdiopterne og deler går vanligvis ikke om hverandre.

 

Sauerdioptere har 2 modeller,

1) fra ca 1990 til 2003 omtrent, den har 6 hulls skive(6 diopterhull man kan bytte mellom, etter parker hale modell) slik den orginale busk dioptern hadde.

2) fra ca 2003 kom busk dioptern uten 6hulls skiva, det fulgte isteden med løse diopterhull man kunne bytte på. Begrunnelsen var visstnok at det var lett få feil på 6hulls skiva under produksjon.

Forskjellen er altså om den har 6 hulls skive eller ikke.

Ellers tror jeg alle deler går om hverandre på sauer-busk dioptre med både 6 hulls skive og uten.

Link to comment
Share on other sites

Er det forskjell på lysåpningen (åpningen foran) mellom mauser og sauer-busk?

Ja. Mauser busk har større hull foran.

 

Har du irisblender og 6 hulls skive bør du enten fjerne skiva eller "bore ut et hull" slik at du får større lysåpning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Er det forskjell på lysåpningen (åpningen foran) mellom mauser og sauer-busk?

Ja. Mauser busk har større hull foran.

 

Har du irisblender og 6 hulls skive bør du enten fjerne skiva eller "bore ut et hull" slik at du får større lysåpning.

 

Jeg montere fronthullet fra en Mauser-Busk på min Sauer-Busk, gikk helt fint, og jeg synes å se bedre i den enn de andre to jeg har!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...