Jump to content

Gamle norske haglpatroner


C.E.A.

Recommended Posts

Jeg mener å besitte endel kunnskap om norske haglpatroner og lager en tråd på dette temaet. Hvis dere følger opp med det dere har i skuffene av slike patroner så kan denne tråden bli ganske laaang.

 

Vi vet ikke når de første norskladede patronene ble levert, trolig var det H.Larsen eller L.H.Hagen (kanskje andre?) som leverte disse.

Jeg velger å starte med Nitedal som jeg har endel datering på. Første annonse de har som inneholder ladede haglpatroner er fra sommeren 1896, da står der : "Ladede patroner (af Eley gastætte) for kal.12 og 16 med og uden hagl" se scan under :

 

Nit3-96.jpg

 

Det er selvsagt ganske usikkert hvordan disse patronene så ut men jeg har to patroner som veldig gjerne kan være av de veldig tidlige. Disse to fikk jeg av en som samlet litt haglpatroner og som hadde jobbet på Nitedals Krudtværk siden 1930. Patronene hadde han fått av gamlekara med klar beskjed om at disse var av de første, hylsene er jo Eley gastight som beskrevet. se bilde:

 

DSC03272.jpg

 

Senere fikk man hylser som er merket Nitedals på pappen, enda senere også i bunnen. Når de begynte med egne merkede dekkskillinger vites ikke men på disse to patronene er der gummistemplede skillinger. se under:

 

DSC03273.jpg

 

Håper dere har masse spennende å vise, jeg kan godt hjelpe til med å svare på spørsmål så langt min kunnskap rekker.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har noen spennende gamle haglpatroner? Jeg får ta tråden et hakk videre selv da.

Annonsen i første innlegg gikk frem til slutten av 1890årene. Etter det var ikke patroner nevnt i deres annonse før i nr.3 (av4 nr.) 1907 NJFF Tidskr. De hadde flotte annonser de 7-8årene i mellom men kun deres krutt var nevnt.

 

3-07.jpg

Annonse nr. 3 1907

 

Om de på dette tidspunkt leverte patroner både svartkrutt- (salpeterkrudt) og røksvakt krutt vites ikke, men logoen nede på annonsen tyder på at man også leverte patroner i Graat krudt FRG (Frølichs Røgfrie Graat", "uglemerket"

trolig var det patroner med Salpeterkrudt som kom først og det jeg antar er den første typen med merking er grønn og merket "Nitedals Krudtværk Christiania" på pappen men intet fabrikkmerke eller logo. Fremdeles er hylsene merket "Eley London" i bunnen, altså var Eley produsenten av hylsene.

 

Nitno1.jpg

Nitedals "Nr.1" Meget sjelden patron/hylse

Link to comment
Share on other sites

Selfølgelig er det interesse for gamle haglpatroner, har dessverre ikkje hatt tid til å verken sett denne tråden, endå mindre fått laga eit bidrag. Eg skal poste bilder av det eg besitter i den "svarte" skuffa mi, det er dessverre ikkje så veldig mykje, men meir håpar eg det blir med tida. :)

Link to comment
Share on other sites

Det må du gjere 358 Win. :)

 

Her er mitt bidrag, ikkje berre gamle Norske patroner, men tok med dei som eg stort sett har i samlinga mi frå kal. 410 til og med kettle killeren i kal.8. I tillegg så tok eg med ein del gamle Norske og diverse patronene eg hadde. Satte ein Brenneke slug på toppen av ei kal 16 messingpatron, for å illustrere kula. :)

 

Haglepatroner.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å ta form. Ser på bildet ditt men så langt jeg kan se så er dette etterkrigs alt sammen, fra slutten av 1940tallet og oppover.

Ta gjerne bilder av enkle patroner om man tror de kan være gamle. Skrivemåten på patronene kan avslører mye.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er nok ikkje så veldig gammalt det eg har, skulle vore ein liten svipptur i kjellaren til vår bekjent, men han er vel neppe så mykje i hagle kategorien kanskje.. Men får håpa at det iallefall var greitt med eit lite bidrag, enn om det var av kanskje litt nyere dato enn det du var ute etter. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja du får få din bekjents patroner frem i lyset også, man vet aldri kanskje noe veldig spennende??

 

 

NitSalp.jpg

 

Jeg får ta et steg til i Nitedalshistorien. Denne gangen er det Salpeterkrudt-patronene, nå er det rett nok kun de røde som er merket Salpeterkrudt men jeg mener de grønne finnes med slik merking på dekkskillingen. De grønne er nok eldst trolig 1907 eller litt før. De skiftet trolig farge til røde når man NRS (Nitedals Røgfrie Sportskrudt eller grønt grudt) patronene kom på markedet, trolig ca. 1909, NRS patronene var mørkegrønne.

 

Ser man under her så benevnes Salpeterkrudt-patronene som brungrå så der kan åpenbart være varianter jeg ikke kjenner

 

 

Nitedal.jpg

 

NRS patronene ble etterhvert dekorert med denne figuren, denne annonsen er fra 1908 og er den eldste jeg har sett med denne figuren. Jeg har et brev fra Nitedals til personen på bildet datert 1907, som omhandler denne tegningen.

 

Vi kommer til de første røgfrie neste gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei.

Takker for utfordringen.

Jeg må vel innrømme at jeg ikke er i besittelse av så mye dyptgående kunskap om dette emnet. Men jeg har en del papp liggende. For det meste i .12 Jeg har en følelse av at det er fra denne sida av 1900, eller etterkrigstida det meste. Noe interresant er det kanskje med en. Men den er svensk. Lagd for en tidligere kjent jaktforetning i sverige. Etter sigende fra giver. :forvirra:

Jeg har og en gammel Gévelot .20. Jeg kan prøve å poste noen bilder av dem. Så kanskje noen kan noe mer om dem, selvom jeg har en følelse av at vi beveger oss lit ut av landet........ Ellers er det for det meste gamml Raufoss og Nittedals jeg har

Er det lett å poste bilder her fra pc'n?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jaaa......

Tok sin tid. Men her er bildene av patronene jeg nevnte. De er nok av langt nyere dato enn C.E.A. sine er jeg redd.

 

2lmsx2h.jpgKjells Sport lagde visst sine egne patroner. Men alder er jeg usikker på. Telefonen var ihvertfall oppfunnet da denne ble lagd

 

ru4tow.jpg

Dette er vel en gammel fransk. Noen som vet noe om den forresten?

 

Desverre ingen av disse har noe som helst med gamle norske haglepatroner. Men de er de jeg har en følelse av er de eldste i samlingen min, uten at jeg -for å være helt ærlig- vet så mye om dem............

Er messing jeg stort sett har konsentrert meg om. Gamle Norske haglepatroner i samlingen min strekker seg vel bare til disse her4j287o.jpg + noen tilsvarende i .16

 

Stort mer har nok ikke jeg å bidra med på denne fronten.

Link to comment
Share on other sites

En gang i Hine Hårde Dager fant jeg en haglpatron i en vinduskarm i et uthus. Messinghylse med en pappbit som ligger over (formodentlig) ladninga, ingen krymp eller noe sånt, bare denne pappbiten som ligger forholdsvis løst.

 

Ingen merking på selve hylsa, men bakpå står det G.Egestorff - No 12 - Linden B/H

 

 

 

Neppe norsk - men hva er det? ut over at det er en haglpatron, mener jeg... (for det skrangler inni, så hagl er det)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...