Jump to content

beretta 92 fs


rogern

Recommended Posts

hei.

 

er ny på pistol front`n

ny her inne og:)

har nettopp kjøpt meg en beretta 92 fs, og lurer litt på hvor man får kjøpt nye håndtak og eventuelt et justerbart sikte?

årøvde på beretta usa, men fikk ikke sendt det hit.

Link to comment
Share on other sites

Sikter og grep får du hos Midway også. Jeg satte Hogues rosentregrep på min. Unngå fete gummigrep med fingerutsparinger til denne skyteren med mindre du har veldig store labber.

 

Jeg vil imidlertid anbefale å få en børsemaker til å hjelpe deg med å velge sikter. Beretta 92FS har fast korn og da har du to muligheter: Enten å finne et skur som fungerer med det originale kornet eller å få børsemakeren til å slipe bort originalkornet og maskinere sleiden for tilpassning av nytt korn (noe som kan gjøres på flere måter).

Link to comment
Share on other sites

eller å få børsemakeren til å slipe bort originalkornet og maskinere sleiden for tilpassning av nytt korn (noe som kan gjøres på flere måter).

 

 

Gjelder kanskje ikke for trådstarter men bare for ordens skyld. Gjør man det, er ikke pistolen lenger lovlig i Production i Praktisk.

Så for evt skytter som skyter praktisk, eller kanskje vurderer å begynne med det, bør velge en annen løsning.

Link to comment
Share on other sites

Det er min erfaring at ettermonterte justerbare sikter på beretta 92, er både stygt og trekker ned prisen når de skal søtsak videre. Det er litt som å montere en v8 i en fiat... det gjør liksom jobben, men deter fortsatt en fiat, og nå i en utgav de færreste vil ha. Videre har neppe en gjennomsnittlig 92, den gen presisjonen som kan gjøre seg nytte av et justerbart sikte.

Link to comment
Share on other sites

Det er min erfaring at ettermonterte justerbare sikter på beretta 92, er både stygt og trekker ned prisen når de skal søtsak videre.
Trådløst nett på coffee shop'en? :mrgreen:

 

Jeg ser ikke helt poenget i det du sier her. Dersom man kjøper et våpen med tanke på salg går det an å emulere de utbyttbare siktene man får på dyrere modeller av 92. Jeg ser heller ikke sammenhengen mellom presisjon og justerbare sikter. Justerbare sikter er noe man benytter for å kompensere for treffpunktsforandring hvis man insisterer på å benytte ammo som skyteren ikke er innskutt for eller andre sære ting som f.eks 45 graders vinkel for å kompensere for kryssdominans. Har man faste sikter må man til med hammer og messingdor, og evt. fil for å gjøre dette.

 

Når det er sagt så klarer jeg meg lenge med fabrikksiktene på Beretta 92FS og standard NATO ammo.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er vi nok enige. En Beretta 92 er en (overpriset...) tjeneste pistol. Ikke noe poeng å bygge de om til noe annet en det de er. De fleste pistol skyttere her i norge som kjøper beretta til konkurranse bruk. Selger dem igjen, og da er det min erfaring at man taper mer en vanlig på å ha ødelagt våpnet med sikte ombyggninger.

Link to comment
Share on other sites

Ja bevares, det finnes mange mye bedre egnede våpen for de fleste konkurransegrener. Det er vel stort sett bare innen IDPA at 92 blir brukt i noe særlig utstrekning.

 

Jeg skal ikke påstå at jeg har skutt så mange hundre skudd med den jeg har. På den annen side så samler man opp en del slike "kjekt å ha" våpen etter som årene går.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har en Beretta 92FS der jeg plutselig oppdaget at det var sprekk på sleiden i området rundt den delen

som skyver tennstiften inn. Er det noen som har vært borti noe lignede?

Lurer også på om det er andre ting/feil man bør se etter?

Det er forresten en Italiensk utgave. Hvem er det som forhandler Beretta pistoler i Norge?

 

Tore "Quick shoot" Lie

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Beretta 92FS der jeg plutselig oppdaget at det var sprekk på sleiden i området rundt den delen

som skyver tennstiften inn. Er det noen som har vært borti noe lignede?

Lurer også på om det er andre ting/feil man bør se etter?

Det er forresten en Italiensk utgave. Hvem er det som forhandler Beretta pistoler i Norge?

 

Tore "Quick shoot" Lie

 

Låseblokka sies det at det er greit å ha en ekstra liggende av i skytebaggen.

Er en stor svakhet og den delen som som ikke en kompis eller lokale sjappa har liggende.

 

Vurderte en 92 for noen år siden men valgte å gå for en PX4, var storfornøyd med unntak av utvalg ordentlige sikter. men gjorde en god byttedeal på den.

Link to comment
Share on other sites

Pistolen er designet til å slite ut låseblokker. De er langt enklere og billigere å bytte enn løp eller rammer. Dette prinsippet er forøvrig ikke noe Beretta har oppfunnet.

 

 

Tja, ca hele US army har vel den erfaringen...

En av grunnen til at det er en god del tråder på dette forumet hvor beretta 92 ikke anbefales.

 

Hvis det der hadde stemt ville nok det amerikanske militæret byttet ut pistolen før det var gått snart 30 år. Det samme gjelder diverse andre land, bl.a. Frankrike, og en drøss med politimyndigheter.

Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent er vel problemet med sprekker i ramme et typisk 1 generasjosn problem , som over tid har blitt utbedret av gutta i grønt, etter mye brukererfaring. Men du er jo betraktelig nærmere kilden i så tilfelle, og har nok tilgang til mer info en det jeg har rasket til meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på om jeg har postet noe om historikken rundt det der på dette forumet tidligere, mulig jeg tar feil.

 

Såvidt jeg kan huske ble det bare gjort en modifikasjon av M9, det var på slutten av 80 tallet. Dette var en endring av ejektoren som gjorde at den doblet som sikkerhetsmekanisme hvis sleiden løsnet. Det var vel bare dokumentert en håndfull slike tilfeller på 80 tallet, men med store personskader. Jeg vil tro de sivile modellene de siste 20-25 årene har samme mod. Rammeproblematikken hadde vel mer å gjøre med innkjøringsproblemer av nye fabrikker og gigantiske ordrer.

 

Det var sprekk i sleide det var snakk om her. Slike skader skyldes ofte feil kombinasjon av ammunisjon og rekylfjær.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...