Jump to content

Rifle i cal. 22-250


stuegris

Recommended Posts

Jeg har lurt på å kjøpe meg rifle i kaliberet 22-250. Jeg har tenkt å bruke den til både varmit og til rådyr. Jeg har derfor lest litt og der er noen som mener at riflestigningen bør være 1:9 og det er her problemet ligger.

Jeg kan ikke finn noen rifler med slik stigning (mulig jeg leter på feil plasser). Grunnen til at de mener jeg bør ha denne riflestigningen er bruk av tyngre kuler til rådyr. Med høyere stigning så sier de at tyngre kuler lett kommer sideveis gjennom skiva dyret om holdet er innenfor 100m.

Er der noen som har meninger om dette og info. om rifler med denne stigningen. Har sjekket sako, tikka, sauer, remington og da er stigningen 1:14 noe som er vedlig bra med de letteste kulene sies det.

 

Hjelp taes imot med takk:)

Link to comment
Share on other sites

Tror nokk du må spesialbestille løpet skal du ha krappere stigning en 1:14. Dog må det sies at det ike er umulig å få frem gode rådyrladninger med 1:14 stigning. Løpet mitt har ingen problemer med å stabilisere winchester pp 64gr kule. Den måtte imidlertid ha god fart før presisjonen ble anstendig.

Kuleutvalge i litt lettere kuler av solid konstruksjn er jo heller ikke dårlig: Rhino, thropybonded ber claw, barns TSX osv.

Den greieste veien og gå vil jeg tro kansje er å kjøpe ei standarbøsje, og når det begynner å bli tidfor løpsbytte kan du jo bestille ei pipe med 1:7 til 1:9 snurr.

Morsomt kaliber som det er en fornøyelse og skyte med :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd winchester pp 64grs kulene i min pipe 1:14, men sliter litt med presisjonen. Så det hadde vært svært snillt av deg stuttfeiten om du kunne tipse litt om noen ladninger og, eller hastigheter du lykkes med! :oops:

Winchester hylse, CCI 200, COL 60mm, N-160-40gr. Alle ladninger med mindre krutt manglet presisjon, men stabliserte dog kula.

Samlinger rundt 20mm.

Dette i en howa varmint.

Hastiheten veit jeg ikke enda, men kronograf er bestilt, og jeg skal poste hastiheten når jeg får målt.

Har ikke turt og gå høyere før jeg får målt hastihet, ingen tryktegn så langt. hylsa er jo alerede godt fylt, men 1/2 til 1 gr til skal nokk være mulig å få trykket nedig.

Det gjenstår også å teste hvor stor hastihet kula tåler uten og overexpandere i kjøtt. Planen er å få testa kula i noen sjøldaua smågris. Sålangt har jeg prøvd på gris på rund 130kg. (sjøldau) det ga ikke gjenomskyting, Hadde ikke tid til å åpne og se. så hvordan det så ut inni vet jeg ikke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Savage Low Profile har 1-9" i 22-250 rett ut av eksen. Eneste fabrikant jeg vet om som leverer det som standard

 

Ohh, jeg har tenkt mye på den rifla, ser så god ut den, må nesten klå på den hos dere en gang Idar. Samt skal jeg ha en 22-250 nå så er jo Axxiom deres utrolig fristende, men da kanskje i 243 win. Dere gjør det ikke lett for oss forbrukere på jaktdepotet. Alt for mye å velge i :wink:

Link to comment
Share on other sites

men du trenger da heller ikke tung kule for å få en god rådyrladning. Jeg bruker TBBC 55 grain, fungerer fint! Men, jeg hadde ikke puttet 40 grains N140 i mine hylser...

 

Nå var det vel ikke snakk om 40gr med N-140, men 40gr med N-160.Når det gjelder N-140 har jeg kun brukt dette til kulevekter fra 45gr og nedover, Er det foresten noen som har erfaring med 500 serien i 22-250? tenker da spesielt på N-550 til kuler +/- 55gr.

Link to comment
Share on other sites

men du trenger da heller ikke tung kule for å få en god rådyrladning. Jeg bruker TBBC 55 grain, fungerer fint! Men, jeg hadde ikke puttet 40 grains N140 i mine hylser...

 

Nå var det vel ikke snakk om 40gr med N-140, men 40gr med N-160.Når det gjelder N-140 har jeg kun brukt dette til kulevekter fra 45gr og nedover, Er det foresten noen som har erfaring med 500 serien i 22-250? tenker da spesielt på N-550 til kuler +/- 55gr.

 

Ja. Jeg har gått over til å bruke 550 i min tofemti. Min gamle favorittladning er 37 grain N150, men den har vært i grenseland med trykket spesielt i varmt vær. Når jeg gikk over til 38 grain N550 fikk jeg noen meter ekstra hastighet og ikke minst mindre trykk! Kula jeg bruker er selvfølgelig 55 grains V-Max. Slik jeg ser det er den største fordelen med 500-serien at du kan få samme hastighet med mindre trykk,-ikke at du får mer fart med samme trykk....

 

Ellers har jeg prøvd riktig tunge kuler i min rifle ladet med N160 og MRP. Fikk merkbar forskjell i trykk med dem. 75 grains kule ville ikke stabilisere med N160 fordi trykket ble før høyt før hastigheten steg nok, mens MRP greide å få nok hastighet før trykket ble høyt....

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd winchester pp 64grs kulene i min pipe 1:14, men sliter litt med presisjonen. Så det hadde vært svært snillt av deg stuttfeiten om du kunne tipse litt om noen ladninger og, eller hastigheter du lykkes med! :oops:

Winchester hylse, CCI 200, COL 60mm, N-160-40gr. Alle ladninger med mindre krutt manglet presisjon, men stabliserte dog kula.

Samlinger rundt 20mm.

Dette i en howa varmint.

Hastiheten veit jeg ikke enda, men kronograf er bestilt, og jeg skal poste hastiheten når jeg får målt.

Har ikke turt og gå høyere før jeg får målt hastihet, ingen tryktegn så langt. hylsa er jo alerede godt fylt, men 1/2 til 1 gr til skal nokk være mulig å få trykket nedig.

Det gjenstår også å teste hvor stor hastihet kula tåler uten og overexpandere i kjøtt. Planen er å få testa kula i noen sjøldaua smågris. Sålangt har jeg prøvd på gris på rund 130kg. (sjøldau) det ga ikke gjenomskyting, Hadde ikke tid til å åpne og se. så hvordan det så ut inni vet jeg ikke.

 

Da har jeg fått kronografert denne, og resultatet var 1080 m/s. Dette var noe over hva jeg hadde trodd i utgangspungtet. Ingen grunn til å lade kraftigere ihvertfall, Nå gjenstår bare prøveskyting i dau smågris- så er jeg klar til rådyrjakta :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...