Jump to content

Kompakt kikkert 8x20 eller 10x25?


kongle

Recommended Posts

Er grådig lei av å ha en stor og klumpete kikkert på halvkiloen+++. Er dritt lei! :x Slår borti, tar mye plass, for tung etc :evil:

 

Godt at undertegende har store problemer i hverdagen :lol:

 

Er interessert i å investere i en liten og nett kikkert ala Leica Ultravid 10x25 eller 8x20. Kikkert på denne størrelsen er perfekte i mine øyne. Ok, det finnes helt sikkert mye bedre kikkerter når det kommer til optisk kvalitet, men ulempene oppveier fordelene: De veier lite, tar lite plass og blir derfor med ut. Bedre å ha en kompakt 8x20 som faktisk blir med til fjells enn en å ha et beist av en 8x50 ligger igjen hjemme....

Lurer derfor på om noen har noen videre erfaring med kompakte kikkerter i klassen 8x20 eller 10x25? Om det er noen store praktiske forskjeller og hva ville folk satset på? Forøvrig vil kikkerten bruksområde være rypejakt, skogsfugljakt, småviltjakt generelt, friluftsliv og fjellturer.

 

Så hvis noen har noen erfaringer så er det bare å spytte ut.

Link to comment
Share on other sites

Får vel yte mine US$0.02:

Jeg har brukt begge størrelser, har en Leica Trinovid 10x25 (forgjenger til Ultravid) som har vært fast følgesvenn på bådeturer og jakt i over 15 år nå. Jeg vil si at hvis du bruker kikkerten mye og har trening i å holde kikkerten stødig kan du godt gå for en 10x25, hvis ikke oppleves 8x forstørrelse mer behagelig fordi du ser mindre utslag av bevegelsene dine. Jeg vil også trekke frem vktigheten av god og skarpttegnende optikk med minst mulig fortegning, men det har du tydeligvis allerede fått med deg siden du ser på kikkerter i Leica-klasssen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg har en leica ultravid 8x20. Denne er alltid med på tur og fantastisk god. Kjøpte denne på japan foto for ca 3000 nok. Har også en leica trinovid 7x42 som desverre altfor sjelden blir med på tur pga tyngden.

 

Burde da i teorien være fornøyd men for et par dager siden var jeg innom xxl og der solgte de en zeiss conquest 8x30 til 3400 nok. Denne størrelsen virker på meg som et svært godt kompromi. Ikke for tung, stabil og ingen leketøy følelse. Jeg ville derfor dratt innom en butikk som selger alle størrelsen og prøvd.

 

Mvh

Tore

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den conquesten i 8x30 og den er nærme grensa,(for min del) men lett nok. Syns det er godt å ha noe du kan holde i, ikke bare balansere den på fingertuppene. Hvis jeg skulle hatt 8x20 så hadde det blitt Nikon HG 8x20. Stakk innom natur og fritid for ei tid tilbake og studerte Swarowski, Leica, Zeiss og Nikon i 8x20 og Nikonen stakk seg ut som røverkjøpet..

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en leica 8x20 til jul i år. Hadde den med på vinterjakt etter rype og den var helt suveren til dette bruket. Så lett at en kan ha den rundt halsen hele dagen og samtidig sylskarp slik at det var lett å se både rype og hare på ganske lange hold. Jeg ble plutselig den som fant alt viltet :D

Benyttet meg av den hyggelige prisen japan photo har hatt på disse kikkertene.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er mye som matcher denne på pris/ytelse i 8x20-klassen.

Leica Ultravid 8x20 BL http://www.japanphoto.no/product/kikkerter/leica-kikkerter/leica-kikkert-ultravid-8x20-bl-sort/

 

Tvillingbroren 8x20 BR koster som oftest 6000 +- et par hundrelapper

http://www.naturogfritid.no/default.asp?VS=detalj&RK=2&ID=111078&vtitle=Leica+Ultravid+8x20+BR

Link to comment
Share on other sites

Har en 35 år gammel Zeiss 10X25 som fulgte meg trofast i 30 år inntil den begynte å ta inn fukt. Kjøpte da en Conquest 8X30, men synes den er for stor og tung. Den gamle Zeissen brettet sammen gikk i skjortelommen og ble bestandig med på tur: På all slags jakt, til og med under gluggjakt på rev i mørke vinternetter uten lys, under arbeid med rein, på alle slags turer. Du kan trygt gå for en kompaktkikkert fra en av de beste produsentene. Det du taper i forhold til de samme produsentenes kikkerter i størrelse X30 og størrelse tar du som sagt igjen på at den lille kikkerten i skjortelommen blir med.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Til opplysning så er ultravid BR og BL samme kikkert. Eneste forskjell er at den ene er gummiert og den andre i svart lær/skinn. Jeg har skinn versjonen (den som selges billig av japan foto) og synes den har et veldig klassisk utseende.

 

tore

Link to comment
Share on other sites

Ja eg er sikker på at Leica, Swarovski, Zeiss og Nikons HG kompakt kikkertar er svært bra,men for den som ikkje er villig til å betale fullt så mykje for ein kompaktkikkert er det nokon som har erfaring med dei som ligg i skiktet under dei aller beste? Tenker da for eksempel på Steiner Predator Pro og Wildlife Pro eller for eksempel Leupold Olympic Compact eller andre. Dei bør vere fasekorrigert og vere fully multicoated.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...