Jump to content

lading av 240 wby mag


Ole_Netland

Recommended Posts

Trenger litt hjelp her nå, jeg skal vist til å lade 240 wby mag snart, kula skal vist være en hullspiss fra remington uten at jeg er helt sikker på vekta i dag (sitter på jobb), vekta skal være i øverste del av skalaen, tipper på ca 80 hvis remington lager en hulspiss i det området, men samme det.

 

det jeg er ute etter er erfaringer med dette kaliberet, kikker litt i QL og ser at slit som N-150 ikke ser helt dumt ut, det blir ikke å lade noe max men sånne midt på treet ladninger. ser og at kanskje N140 vil kunne være ett alternativ...

Noe erfaringer å dele med meg her? krutt type? eller noe annet?

 

er der langt inn store marginer i QL på dette kaliberet? føler jeg ikke får de helt store hastighetene når jeg legger inn med de kulene som er i QL....

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok styrt klar av både N-140 og N-150 til 240 Wby.. som nevnt ovenfor er nok Norma MRP eller RP-15 det rette kruttet om en skal ha "full pupp" ladninger.

Jeg brukte så vidt jeg husker N-160 krutt til lettere kuler/ladninger..men ladevekter etc har nok kommet på avveie, desverre...

Jeg regner med at det er min gamle pipe du leker med, Ole.. Den pipa har vært med på gøy før.. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok styrt klar av både N-140 og N-150 til 240 Wby.. som nevnt ovenfor er nok Norma MRP eller RP-15 det rette kruttet om en skal ha "full pupp" ladninger.

Jeg brukte så vidt jeg husker N-160 krutt til lettere kuler/ladninger..men ladevekter etc har nok kommet på avveie, desverre...

Jeg regner med at det er min gamle pipe du leker med, Ole.. Den pipa har vært med på gøy før.. :D

 

Du skal vel ikke helt se bort fra at det er en gammel kjenning av deg dette.

skal ta tipsene til etterettning og gå til anskaffelse av en boks MRP 8)

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Vær litt obs. på den 80'rn til Rem: HP CoreLokt. Den har en tendens til å legge endel mantel igjen i løpet. Har skutt endel med den i 6x45'en, passer veldig fint der pga. formen. Presisjonen er også fin, ekspanderer rått og brutalt, men den legger som sagt merkbart mer farge i løpet enn hva andre kuler gjør. Tipper det kommer av at mantelen er elektrolytisk lagt, og dermed noe bløtere.

Ikke noe stort problem da den er lett å fjerne, men tenkte bare nevne det. .240Wby er det jo adskillig mer trykk i så... Ville kanskje vurdert ei annen kule til jomfru-skuddene"?

Link to comment
Share on other sites

Gøy å høre at du nærmer deg mål.

Fant ikke noen av de gamle ladningene som ble skutt i den pipen, men mener det ble brukt mrp.

Fikk jo noen fine ladninger med Maral da pipen var en tur innom her, men de er desvere borte.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Følgende ladninger er heite, og max med min lot av RP 15 i min børse, altså på ingen måte start ladninger!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

56grs RP 15, Barnes 75grs X (desverre utgått) PL 81,9mm, 1079m, 13mm på 100m, suveren på rådyr.

56grs RP 15, Rhino 75grs PL 78,6mm, 1064m, 6mm på 100m, best presisjon, men butt, ikke førstevalg til store jorder osv.

55grs RP 15, V Max 85grs PL 79,4mm, 1097m, 16mm på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...