Jump to content

Buejakt


kjottkake1

Recommended Posts

Jeg har selv vært vitne til et stygt bomskudd på elg. det gjør mer skade enn en pil, og vil prege resten av livet til det stakkars dyret. bomskudd med pil skjer ikke like ofte fordi man skyter ikke etter elg på 150 meters avstand med pil og bue! jeg tror minsteavstanden er 25 meter eller lignende. på 25 meter treffer du den ikke i bakre del, men treffer du ikke vitale deler vi den jo ikke dø med det første. den elgen jeg var vitne til snudde seg rett før skuddet gikk og ble derfor truffet i bakre halvdel. heldigvis traff den ryggraden og ble lammet så vi gikk bort og avsluttet dens liv på en så human måte som mulig. hvis buejakt blir lov, kommer jeg ikke til å jakte elg med pil og bue, men kanskje rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke imot bue jakt, men når du begynner å si: bomskudd med pil skjer ikke like ofte fordi man skyter ikke etter elg på 150 meters avstand med pil og bue! Så mener eg det er helt tull. Du vill nokk altid få noen som prøver å strekke holdene med bue og, slik sommed rifle.

 

Han eg har jaktet med i afrika hvert år nå, sier det er minst like mye skade skyting av han med bue som med rifle enda de skyter på kortere hold. Det er mye flere dyr som blir påskutte med bue enn med rifle i forhold til hvor mange som blir påskutte som ikke blir funnet igjen.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk. da er jeg feil-informert. jeg tror på at folk strekker holdene men ikke til fulle 150 meter tror jeg. jeg har sett video av en hjort som fikk avskutt fot med pil og bue, så jeg sier ikke at det ikke forekommer men jeg tror fremdeles at det er mindre skadeskyting hvis man er godt trent og holder seg til avstandsreglene. svar igjen hvis dette er feil. :D

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikke noe fasit på dette eg heller. Men eg mener at det er holdningen til visse personer som ødelegger for resten. Eg tror at det uansett vill vere noen uansvarlige jegere med bue slik som det er med rifle.

 

Det går selvsagt ann å vere uheldig med rifle og skade skyte på 50m og. Men tror ikke buejegerene er mer feilfrie.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Med de prøve og test regimer som vil være "in force" for at buejakt skal bli lov i Norge så vil buejegerene være en nøye silt gjeng, i motsetning til hvermannsen på riflejakt. SÅ faktisk tror jeg at det vil være færre bajaser.

Uansett kan jeg ikke se at buejakt skal stoppes pga. at det fins uansvarlige jegere, all den stund riflejakt pågår daglig med de samme uansvarlige jegerene?

De er da like uansvarlig uansett våpen, og skyter de på 100m med bue så skyter vel minst på 1km med rifle, hva er forskjellen?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Streifskudd med rifle er mye farligere enn en en pil som bommer. kula kan forårsake skade i flere kilometers omkrets eller du kan treffe kua i stedet for kalven hvis du har det scenarioet. du kan treffe bebyggelse eller folk. En pil som ikke treffer målet går maks 500meter, men du har jo fortsatt mulighet for å treffe feil dyr.

Link to comment
Share on other sites

@ kjottkake

Løsningen på scenarioet ditt er ofte beskrevet som sikker bakgrunn der jeg kommer fra.

 

 

Dette kan bli en gøyal tråd.

Snart får vi høre om hvor ubrukelig bue er til jakt og at Mauser må man ha.

 

:popcorn: :popcorn:

Link to comment
Share on other sites

du har ingen grunn til å bli nesevis. det man kaller "sikker bakgrunn" er ikke nødvendigvis helt sikker. den kan gå mellom trærne som står der. rikosjett fra stein hvis du skyter fra kort hold. det er mange potensielle farer for å skade seg selv eller andre med kuleskudd enn med bueskudd, men jeg er en større tilhenger av riflejakt enn buejakt, bare så det er klart for alle

Link to comment
Share on other sites

Om buejakt skal tillates (og det håper jeg på andres vegne) så må det bli fordi forsvarlig jakt kan utøves også med bue. Ikke fordi det på noen måte er "bedre" eller mer "rettferdig mot viltet" enn rifle.

Buejakt må vurderes på selvstendig grunnlag, og kravene til jegerene må være relevante. Buejegerforbundets forslag er godt begrunnet, og jeg kan ikke se noe stort problem med å innføre en prøveordning.

Dette vil ha betydning for et veldig lite mindretall av oss, fordi buejakt er såpass vanskelig at de fleste ikke gidder.

Å gnage fram og tilbake på urimelige sammenligninger med rifle/hagle blir bare tull. De som har forstand på bue er ofte rifleskyttere også, men rifleskyttere er oftest ikke så bevandret om bue. Bueskyting er rett og slett en mindre utbredt hobby i norge enn rifle/hagle. Vi fører altstå diskusjonen i motvind og oppoverbakke.

En og annen youtubesnutt er da virkelig ikke egnet som dokumentasjon hverken for eller mot buejakt.

Oppsøk et 3D stevne da vel! Bueskyting er en publikumsvennlig sport, og skytterene er sosiale vesner som mer enn gjerne lar en nysgjerrig sjel få prøve et par piler.. Så kan vi kanskje dra diskusjonen opp på et nivå som kan brukes til noe...

Link to comment
Share on other sites

jeg skyter selv med både bue og rifle, og som sagt tidligere kommer jeg ikke til å jakte stort storvilt med bue. som en mindre erfaren bueskytter (1.5 år) vet jeg at det krever mer trening for et gjennomsnittlig godt treffpunkt med bue enn med rifle. jeg vil anbefale alle jeger til rifle enn bue, men jeg syntes det skal bli lov med flere jaktmetoder.

Link to comment
Share on other sites

Dette var et bra innlegg 'trombone' ! De som vil bruke all den tid det tar og få et dyr stående på 25-30 m. er ikke kjøttjegere som ønsker og bli ferdig med jakta så raskt som mulig. Dette er en bitte bitte liten mengde jegere som trener regelmessig og har en ganske vanskelig skyteprøve i forhold til en riflejeger. Ser for meg uker på post for og få den riktige muligheten . Er ikke sikker men føler for min egen del at når man har skutt masser av alt vi har i våre skoger er og gjøre noe som er mye mere krevende men med nødvendig pressisjon .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...