Jump to content

fant en Krag Jørgensen i 7,92 x 57 i skapet mitt!!!!


gammelmåren

Recommended Posts

har 2 stk KJ i 6,5 x 55 trodde jeg.. den ene har jeg arvet etter familie og har ikke studert den veldig nøye og aldri brukt den. kan ikke så mye om KJ men har innbilt meg at den var mest orginal av de 2 og selvsagt at den var i 6,5.. trodde nesten alle var d.

Men når jeg laget en tråd om en Husquarna jeg har kom jeg over noen krag-tråder og tenkte at jeg skulle se litt nærmere på de.

Da fikk jeg et mindre sjokk :shock: på løpet står det mauser 7,92x57! modellen er 1894 og det står 1951..

Da må jeg hvertfall rette opp våpenkortet mitt. min første tanke var at da var den ombygd denne også..

 

Men så ble jeg glad når jeg fant noe som "dreagle" har skrevet i en annen tråd:

"I tillegg kamret KV noen jaktgeværer i 7,92x57 rundt 1950. Ladningene i disse var noget hard kost for Kragkassa, og moderatbetegnelsen ble innført. Moderat er rett og slett ei 7,92-patron med noe snillere ladninger."

 

Legger ut en del bilder av rifla og håper på noen kommentarer :D er denne tilrådelig å skyte med?

Link to comment
Share on other sites

Det der er berre skrap. Egnar seg ikkje som familieklenodium eingang :wink:

Er mykje bedre at du gjer den til meg som kan gøyme den vekk i ein mørk krok :!:

 

Den einaste som kan sei noko sikkert om rifla de er ein børsemaker. Om eg var så heldig å få tak i eit slikt våpen hadde eg sjølvsagt ynskt å skyte med det. Og da sjølvsagt i original stand.

Link to comment
Share on other sites

Legger ut en del bilder av rifla og håper på noen kommentarer :D er denne tilrådelig å skyte med?

om den er i god stand kan den skytes med men det er neppe no særlig fabrikkammo som er ladet til "7,92 MODERAT" standard, (dvs en 8X57 patron med kragtrykk) så du må kansje regne med å lade selv?

Link to comment
Share on other sites

ja synes selv det der var en veldig hyggelig overraskelse :D en på nabokontoret ble også gira, han har samla på patroner i kaliberet.

 

ja kanskje jeg bør gi den til beagle sånn at jeg slipper ha slikt rask liggende hehe :lol:

 

kollegaen her mener at jeg må få tak i hylser i 8x57 og lade litt 8) nå er jo ikke lading helt min ting da men må kanskje begynne..

han jeg fikk børsa etter har nok helt sikkert kjøpt denne ny og sikkert bare brukt den til elgjakt :!: så den bør nok fortsatt tåle moderat vil jeg tro. dette kan vel bli lovlig ammo til storvilt kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Til enkelte amerikaneres fortvilelse er deres hjemlige 8x57-patroner meget moderat ladd. Så moderat at de hjemlige skribenter beskriver ammoen som anemic junk. Årsaken er at amerikanske ammoprodusenter med god grunn mistror sine kunders leseferdigheter, og ikke vil ha noen våpensprengning å forsvare i retten, selv om en eller annen analfabet skulle putte IS-patroner i en gammel 8x57I med trangt løp. Jeg vet ikke om noen her i furet værbitt tar inn amerikanske sjutoognitti-skudd. Men dersom du får tak i noe, kan du se på oppgitt utgangshastighet og sammenligne med f.eks Norma, og helst prøvekronografere i et moderne våpen. Får du tilstrekkelig reduserte hastigheter, har du fabrikkpatroner du trygt kan putte i elgførerkarabinen din.

Link to comment
Share on other sites

virker fornuftig det du er inne på her. hva slags hastighet må jeg ned i for å være trygg tro? flere som anbefaler svenske børsemakere til å fikse litt på min Husquarna og mulig at jeg ikke trenger lenger enn dit for å finne noen pakker med skudd. har forstått at det er stor interesse der for gamle/halvgamle våpen som blir brukt :)

Link to comment
Share on other sites

Til enkelte amerikaneres fortvilelse er deres hjemlige 8x57-patroner meget moderat ladd. Så moderat at de hjemlige skribenter beskriver ammoen som anemic junk. Årsaken er at amerikanske ammoprodusenter med god grunn mistror sine kunders leseferdigheter, og ikke vil ha noen våpensprengning å forsvare i retten, selv om en eller annen analfabet skulle putte IS-patroner i en gammel 8x57I med trangt løp. Jeg vet ikke om noen her i furet værbitt tar inn amerikanske sjutoognitti-skudd. Men dersom du får tak i noe, kan du se på oppgitt utgangshastighet og sammenligne med f.eks Norma, og helst prøvekronografere i et moderne våpen. Får du tilstrekkelig reduserte hastigheter, har du fabrikkpatroner du trygt kan putte i elgførerkarabinen din.

Tja, jeg vil si hastighet er ikke alltid et godt nok tegn på trykk til at det er 100% safe å bruke den teorien ang "Lav hastighet =lavt trykk". Men jeg vet at amerikansk 8X57 ammo er ladd svakt, men vet ikke om den er "svak nok".

Link to comment
Share on other sites

har ikke drevet med "rulling" til denne tid. har sett for meg at jeg ikke har tålmodighet nok, pluss vanskelig tilgang på bane utenom treningstidene for den årlige skyteprøven. da er det kun elektroniske skiver.. kan ikke ta med kaffi og en gun på banen en kveld lenger :cry:

 

det var en avsporing da men skal jeg lade selv må jo greiene prøves også 8)

 

får kanskje prøve nå når jeg har et litt uvanlig kaliber :D får visst jevnere presisjon også sier de..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...