Jump to content

6,5-284 i sauer 200/202


.204 Ruger

Recommended Posts

6.5-284 har .473'' bunndiameter (det samme som .308, .30-06 osv.) så det originale sluttstykket kan brukes. Magasinet kan det være verre med. Noen sier at det ikke går mens andre sier at det går med et nødskrik hvis man deler magasinet og sveiser det sammen igjen+litt modifikasjoner. Hvis man kan klare seg med enkeltskuddsvåpen vil 6.5-284 funke helt fint i Sauer 200 STR.

 

Hvis du vil ha magasinet til å funke kan det være verdt å ta en titt på 6.5x55 AI. Den gir nesten det samme som 6.5-284 og kan lett brukes i magasinet. Mulig man må justere magasinleppene litt, men det er enkelt i forhold til å måtte dele og sveise magasinet.

 

Et minus med 6.5x55 AI er hylseformingen. Det slipper man med 6.5-284.

 

Selv har jeg ofte tenkt på å gjøre en slik omforming som du tenker på. Imidlertid har jeg slått det fra meg da det uansett kommer til å koste litt og hverken 6.5x55 AI eller 6.5-284 gir nok ytelse (i forhold til 6.5x55) til at det er verdt de ekstra kronene (for meg, altså :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Så magasinet kan lage problemer ja. Det blir jo litt kjedelig med enkeltskudd da...

Men 200-magasinene er jo rimelige, så litt eksperimentering kan jo utføres :-)

Men som du sier, det spørs om hastighetsgevinsten tilsvarer kostnadene. Litt bonus med en spesiell 200 da:-)

Link to comment
Share on other sites

Jaja mensan. Her var det mange meninger ute å gikk. Når det gjelder 200 STR er det ikke problem å brosje opp et 6,5X55 løp til 6,5-284. Når det gjelder magasiner kan disse utvides og børsemaker P.I.Jacobsen er mannen som er ekspert på dette. Han har brotsjet opp et løp for meg og utvidet magasinene. Den mater som en drøm og det går 4 skudd i magasinet. Den er hverken bedre eller verre en 6,5-06 men du slipper å presse om hylsene. Ompressing er forøvrig en smal sak, verre er det med løpet som må kappes og kortes inn i kammerdelen. Dette gjør også Jacobsen dersom du ønsker det. Dersom du skal bruke rifla til jakt anbefaler jeg heller at du kjøper en Sauer med magnum kasse, eller satser på en kasse med kryssmating. De kan være noe kilne å få til å mate siden hylsa må stå høyt i kassen.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare kjøpe ei rifle i 6.5-284?

 

K

 

Ja si det, det spørs jo hva en skal bruke våpenet til. For meg var det primært langhold som fristet. Til jakt duger 6,5X55 mer en nok til det jeg har tenkt å bruke 6,5 til. Derfor ble STR'en bygget om. For meg som allerede hadde rifle ble det nytt løp og nye magasiner. For andre kan andre løsninger være like god.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...