Jump to content

Nærsynt med gode briller - Aimpoint! men H1 eller 9000L?


*OK*

Recommended Posts

Jeg er litt nærsynt og bruker briller. Det er et sabla kaos i elgjakta: På med brillene for å se elgen, av med brillene for å se i kikkerten.

Dessuten er elgjakta der jeg bor nærmest en geriljakrig i bratte åser; fra post er skudd på 100 meter eller mer helt uvanlig.

Så Aimpoint løser to problem - ikke sant?

 

Har ei helt vanlig elgbørse, med ~98 mauser-løsning. Er det feil å velge lille nette Aimpoint H1? Bør jeg velge 9000L? Ser sånn ut, men hvorfor, egentlig?

 

**OK **

Link to comment
Share on other sites

Din beste investering i jaktutstyr, vil være å ta en operasjon av øynene dine. Jeg kjenner noen som har gjort dette, og eneste kommentaren var: "hvorfor gjorde jeg ikke dette før"

 

Men som fat_dog86 skriver. Du kan justere dioptriinstillingen til kikkertsiktet slik at du kan bruke den med brillene på.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Jeg ser som en ørn i kikkerten (uten briller) i dag, men altså ikke med briller. Forsøk på å stille kikkerten til brillene har ikke ført fram. Det kan være fordi jeg er redd for å stille for mye på en kikkert som er så velsignet klar uten briller. Og så er det dette med forstørring; når elgen bare er 30 m unna blir det uansett bare en masse pels i kikkerten. Aimpoint virker smartere.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på en operasjon, men jeg er 50+ og skulle egentlig være langsynt. En operasjon hadde vært regningssvarende for 20 år siden. Synet mitt kommer nok til å endre seg en hel del framover og 20-30 tusen blir veid mot nye briller. Så nei. Men jeg veit ikke nok om dette.

 

Men det er flere ting som taler for Aimpoint, og ser at mange i jaktlaget som er vant til disse skuddene på 40m, har droppet kikkerten. Det blir bare pels i siktet uansett + eller -.

 

Spørsmålet blir da heller: Noen som veit hvorfor jeg skal kjøpe en stor 9000L (lang rifle), heller enn H1 som veier mindre?

Link to comment
Share on other sites

Det er en seiglivet myte at man ser bare pels i et kikkertsikte. Kikkertsikter som begyner på 1x har idag mye større synsfelt enn en aimpoint, og slike får du med lysretikke. Som jeg har skrevet mange ganger før. Disse siktene gjør alt en aimpoint kan gjøre, bare mye bedre. Og i tillegg kan man skru opp forstørringen, når det trengs.

 

 

Kan du ikke heller få en med normalt syn til å stille på okularet til siktet ditt. Da vil du se klar i den med briller?

Link to comment
Share on other sites

Eg var veldig nærsynt fram til eg tok operasjon for nokon år sidan, og hadde ikkje problem med å sjå i kikkertsikte. Eg trur det må være noko feil med kikkerten din.

 

edit: Men det kan godt hende at aimpoint er betre egna på kortholdsjakt, altså.

Link to comment
Share on other sites

Din beste investering i jaktutstyr, vil være å ta en operasjon av øynene dine. Jeg kjenner noen som har gjort dette, og eneste kommentaren var: "hvorfor gjorde jeg ikke dette før"

 

+1

Har selv tatt laseroperasjon og det er nokk den beste investeringa jeg har gjort noe gang!

Link to comment
Share on other sites

*OK*: Slik du beskriver jakten du driver er det snakk om elg på rundt 50m som "normalen". Til dette er Aimpoint super og har to små fordeler fremfor kikkertsikter, du treffer nøyaktig der rødpunktet er selv om det ikke er i midten av siktet (kjekt men ikke så altfor viktig), og du får som regel lavere montasje enn kikkertsikter har slik at du får bedre kinnkontakt med de fleste kolber. Det siste er veldig praktisk og vil være til god nytte ved hurtige skudd i sittende og stående posisjoner.

 

H1 hadde jeg valg.

 

Ellers, +1 på laser :)

Link to comment
Share on other sites

Her var en del svar om at man bør gå for kikkert, men jeg vurderer også det samme som trådstarter og trenger råd om Aimpoint, ikke kikkert.

Er det noen som har erfaringer med Aimpoint, og hvilken type bør man velge? Hunter serien er jo ny men er den så mye bedre en f.eks 9000L?

 

Håper på gode svar :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...