Jump to content

Ny salongrifle, tips ønskes


J.Jensen

Recommended Posts

Lurer på å kjøpe ny salong for å introdusere skyting til ungene.

 

Hvordan alternativer under 2-3000 bør jeg vurdere? Den må være mulig å montere 2-fot og optikk på, samt gjerne være god nok til å være med på vinterjakta.

 

Er de billigste 10-22 gode nok? Bør jeg velge en bolt-action eller kan 10-22 stilles til manuell lading?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke 10/22 kan stilles til manuell ladding. Å skal du ha en rifle som er stille med demper,vil en halvauto lage litt mer mekanikkstøy enn en bolt rifle.

Det er mye pent brukt på markedet,men velger du nytt så får du gode tillbud på Brno CZ 452 ink optikk og demper nå siden CZ 455 er kommet på markedet. Jeg har selv en 455 å er fornøyd så langt.

Forskjell på CZ 452 og 455,er at 455 er en systemrifle med utskiftbare løp og har justerbart avtrekk. Justerbart avtrekk kan å skaffes til 452 å,men ikke som en orginal del. Men dra rundt til forskjellige forhandlere å se hva dem har..kjenn på,se på å lytt til egen magefølelse før du tar ditt valg av rifle.

Ellers så er det en haug med tråder på forumet om valg av salong,samt div salongtyper.

Lykke til med letingen og valg av våpen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal skyte sammen med unger så er vel en boltrifle og foretrekke da du har mer kontroll på når det er skudd i kammeret.. boltrifler har vel jevnt over mer stabil presisjon også. har selv en cz-452 varmint. veldig presis og robust våpen. Så jeg ville valgt en boltbørse var jeg deg :)

Link to comment
Share on other sites

kan 10-22 stilles til manuell lading?

 

Alle halvautomatiske våpen kan "stilles til manuell lading" ved å lade med ett skudd i magasinet av gangen. Litt mere prakk enn om du kan repetere manuelt ved å dra i sluttstykket, men til nybegynnertrening har jeg fått det til å funke greit. Du bruker uansett tid på å coache etter hvert enkelt skudd til å begynne med (?).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ville kontaktet det lokale skytterlaget og høre om ikke de driver skyteskole for barn.

 

Det er mye greiere når fremmede forklarer saker og ting vedrørende skyting. Ungene har en tendens til å høre bedre etter når fremmede sier noe enn når foreldre sier det samme.

 

Vi har kjempeerfaring med å gå fram slik. Jentungen gikk på skyteskole for barn forrige vinter, fortsatte skytetrening denne vinteren og har så langt en førsteplass i klubbstevne og en førsteplass i samlagsmesterskap. Det er resultat hun aldri ville fått om mor eller far skulle stått for opplæringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...