Jump to content

Hylse-produsent


Barth

Recommended Posts

Var og hentet ei lita bøtte med 30-06 - hylser i går. Har sortert og er i gang med veiing. Mange hylser med stempel i bak-enden : 7,62x63 øverst, 30-06 nederst og varierende G, H, D,F på venstre side av hetta, og 1 på høyre. Morsomt om noen har kunnskap om hvor hylsene er produsert, og om de tåler mange pressinger, skal bruke dem til 8mm-06. Vekta varierer forøvrig med ca.2 grs , alle blandet, Ca. 194 grs.

Link to comment
Share on other sites

"Bak-enden", det blir vel hylsebunnen, det da. :wink:

 

Tall kombinert med bokstaver er nok produksjonsnummer (lot-nr.)

 

Tror dette er Raufosshylser, produsert med tanke på DFS. Noen få som bruker "7.62 lang" der fremdeles!

Mulig at det også henger igjen noen mausere i 7.62 lang, som brukes i opplæring for ungdom i HV fortsatt, uten at jeg er helt sikker på det. Så noen brukere av helmantel i lang 7.62 er det igjen. Og bra er det.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Kan nok stemme dette ja, mistenkte at de var norske. Fikk dem av en eldre baneskytter.

Er forøvrig interesert i et pent brukt eldre M98-løp i 8x57 IS, mitt begynner å bli litt slitt, selv etter litt frisering i tuten.

Link to comment
Share on other sites

Veier hylser?? Det har jeg aldri gjort. Er det for å finne ut om de har vært omladet før??

Nei, det er eit middel for å gjera ladningane mest mogeleg presise. Teorien bak er at hylser med lik vekt har likt volum og dermed gir mest mogeleg likt trykk og hastigheit. Kor mykje det betyr i praksis er vel noko omstridt, men det er neppe skadeleg ;-)

Link to comment
Share on other sites

Eg er ikkje skråsikker på korleis det er med 7,62x63-hylser, men 6,5x55-hylser frå RANO (med tilsvarande merking) hadde Berdan-hetter...

Har sett Raufoss kronehylser for DFS (6,5 scan) med lignende bunnmerking og med BOXER-hetter. Hvilken velsignelse. Ja, at hylsene har boxerhetter, altså. :D

Link to comment
Share on other sites

Var og hentet ei lita bøtte med 30-06 - hylser i går. Har sortert og er i gang med veiing. Mange hylser med stempel i bak-enden : 7,62x63 øverst, 30-06 nederst og varierende G, H, D,F på venstre side av hetta, og 1 på høyre. Morsomt om noen har kunnskap om hvor hylsene er produsert, og om de tåler mange pressinger, skal bruke dem til 8mm-06. Vekta varierer forøvrig med ca.2 grs , alle blandet, Ca. 194 grs.

 

RANO hylser, fra 80 tallet. (Raufoss produsert)

De er berdan. NB: BERDAN!

 

Disse ble brukt i DFS og av HV fram til ca 1995-96 da HV kvitta seg med HV-mauserne.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bruker og gå over hylser som er "plukket". Kan være stor vektdiff. selv på hylser fra samme produsent. Endel CBC-hylser i bøtta, noen med blank hette, noen med kobberfarget hetter hadde samme vekt, mens de med grønnfarge på hetta var 10 grs. tyngre. Disse lønner det seg nok og sortere fra. Selv Norma-hylser varierer vekt i lottene. Ser forsjell i skrift-størrelse bak. Til jakt er det sikkert ikke så farlig,( selv om en skal tilstrebe det perfekte, dette er jo bare morro ), jager en millimeter og tette klyser på lange hold, er veiing nødvendig.

 

Senter-hull i hettelomma, er vel boxer det.

Link to comment
Share on other sites

Eg er ikkje skråsikker på korleis det er med 7,62x63-hylser, men 6,5x55-hylser frå RANO (med tilsvarande merking) hadde Berdan-hetter...

Har sett Raufoss kronehylser for DFS (6,5 scan) med lignende bunnmerking og med BOXER-hetter. Hvilken velsignelse. Ja, at hylsene har boxerhetter, altså. :D

 

RA merkede 6,5 hylser (med kronemerke) er boxer. RA byttet fra RANO til RA (med krone) som bunnstempel i 1990 å da byttet de fra berdan hetter til boxerhetter.

(unntaket er hylser fra 30-40-50 tallet som er merket med RA og årstall, de er berdan)

RAUFOSS merkede hylser(med krone) har berdanhetter.

Link to comment
Share on other sites

Eg er ikkje skråsikker på korleis det er med 7,62x63-hylser, men 6,5x55-hylser frå RANO (med tilsvarande merking) hadde Berdan-hetter...

Har sett Raufoss kronehylser for DFS (6,5 scan) med lignende bunnmerking og med BOXER-hetter. Hvilken velsignelse. Ja, at hylsene har boxerhetter, altså. :D

Det stemmer, men dei eg snakkar om har ein kombinasjon av tal og bokstavar lik den trådstartar beskriv, og er definitivt berdan - eg skaut og ladde om nokre tusen av dei i min tidlege krag-karriere...

Link to comment
Share on other sites

Eg er ikkje skråsikker på korleis det er med 7,62x63-hylser, men 6,5x55-hylser frå RANO (med tilsvarande merking) hadde Berdan-hetter...

Har sett Raufoss kronehylser for DFS (6,5 scan) med lignende bunnmerking og med BOXER-hetter. Hvilken velsignelse. Ja, at hylsene har boxerhetter, altså. :D

Det stemmer, men dei eg snakkar om har ein kombinasjon av tal og bokstavar lik den trådstartar beskriv, og er definitivt berdan - eg skaut og ladde om nokre tusen av dei i min tidlege krag-karriere...

 

 

ja de du skjøt var 6,5 rano vil jeg tro. de hadde 2 tall og en bokstav i tillegg til RANO som bunnstempel. Feks;

 

RANO

2 J 2

 

(de sivile 308w/7,62X51 hylsene fra RANO hadde samme type bunnstempling)

 

 

Men 3006 hylsene (iallefall de som forsvaret brukte) hadde ikke RANO som bunnstempling, de hadde derimot 2 kaliberbetegnelser og en bokstav og et tall. Feks:

 

7,62X63

L 1

30 06

 

Å det stemmer med trådstarters beskrivelse. Alle de nevnte hylsetypene er berdan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...