Jump to content

Bytte kule på Nato


Salmon

Recommended Posts

på 7,62 bellona ville jeg tenkt meg om nøye før jeg bytter kule. for den kula som sitter der er 138-139 grs (ca) å hvilken kule skal man bytte til da?

den har bæreflate lenger enn en 168 grs sierra HPBT men veier ca 30 grs mindre.

hva skjer om man setter i en 150 grs sierra HPBT? da har du en mykere kule med kortere bæreflate som veier mer. får man da høyere eller lavere trykk? jeg ville ikke gjort dette uten videre.....

 

forresten er 7,62 bellona(NM231) etter mine målinger hardere ladd enn NM60. om det sier noen noe :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
på 7,62 bellona ville jeg tenkt meg om nøye før jeg bytter kule. for den kula som sitter der er 138-139 grs (ca) å hvilken kule skal man bytte til da?

den har bæreflate lenger enn en 168 grs sierra HPBT men veier ca 30 grs mindre.

hva skjer om man setter i en 150 grs sierra HPBT? da har du en mykere kule med kortere bæreflate som veier mer. får man da høyere eller lavere trykk? jeg ville ikke gjort dette uten videre.....

 

forresten er 7,62 bellona(NM231) etter mine målinger hardere ladd enn NM60. om det sier noen noe :roll:

 

Er bare en måte å finne ut det på...............prøve! :mrgreen:

(Men at man behøver å ha tenna rett bak er kanskje ikke nødvendig........)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Som alle andre skriver så er "Nato'en" allerede max-ladda, og bør derfor behandles forsiktig med hensyn til ukritisk bruk av kuler (ved bytting).

 

En ting jeg har gjort med stort hell i lang tid, er å nappe ut kula, la kruttet være og putte i ei 150gr Sierra gameking. Har selvfølgelig målt hylsene for trykktegn uten å finne noen av betydning. I mauser'n min har jeg en enorm presisjonsforbedring og en ladning som fungerer ypperlig på rev (Ferdig flådd), sel og annen forefallende jakt... :D

Link to comment
Share on other sites

For de som liker prøving og feiling for å trekke opp grensene fins det en egen pris til vinneren, eller som man gjerne kan si; han som topper hele driten: http://www.darwinawards.com

Samtidig bidrar grensesettingen til evolusjonen der den sterkeste (og smarteste) overlever for å kunne føre de gode genene videre.

Naturen er viselig innrettet i så måte

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...