Jump to content

løpsbytte på tikka t3


Blackfire

Recommended Posts

Gransking av tilgjengelig litteratur om emnet. Rimelig god kompetanse på mekanisk arbeid, samt et godt utstyrt verksted med nødvendig verktøy som f eks dreiebenk, freser, tolker osv er vel heller ikke av veien. En "hotline" til en børsemaker som vil dele litt av sin kunnskap kan være kjekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Tikka får man ikkje kjøpe løp til løst. Tikkaen må til Fabrikk for å skifte til orginalløp.

Du kan selfølgeli få en børsemaker til å lage eit, men dette koster fort 4500-5000 kr.

Da kan man egentli like godt selge børsa og kjøpe ny og alikavel komme billigere utfra det en ved kjøp av løp.

Du får fort 4000,- for den brukt, og ny får du for kansje 7500,-

Link to comment
Share on other sites

La en kompetent børsemaker sette inn ei pipe av god kvalitet. F.eks er Lothar Walter populært, men det finnes mye annet. Å få tak i originalt løp til Tikka har jeg aldri hørt om at noen har gjort. Jeg mistenker at det blir dyrt, tungvindt og ikke spesielt bra en gang. Løp til Tikka m.fl er "bare" en bit stål som skal dreies, gjenges og kamres. "Bare" i hermetegn fordi dette er plankekjøring for en børsemaker. Men det er jo lett for meg å si, som ikke driver med slikt. (Stikkord: respekt for fagkunnskap)

Jeg vil også råde deg til å ikke fintelle hundrelapper på en slik jobb. Regn litt på hva det koster i ammunisjon å skyte ut ei pipe, så ser du hvor jeg vil. En børsemaker kan lage pipa akkurat slik du vil ha den, lengde, profil, fluting, gjenger for demper, riflestigning osv. Og det blir i grunnen akkurat så presist som du er villig til å betale for.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å sette inn et løpsbyttesystem på en Tikka T3, Rafdal laget et til min Super Varmint og det fungerer 100%, ikke noe treffpunkt forandring når en skrur løpene inn og ut, han lager en muffe som står i våpenet som løpene skrues inn i. Begrensningene vil bli sluttstykket og eventuellt magasin ved forskjellig hodediameter og lengde på patronene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...