Jump to content

Skal bygge revabu - størrelse og byggeskikk???


gammelmåren

Recommended Posts

jeg har brukt mange rare og mange kalde husrom til revajakt og har et par spørsmål da jeg ser det er mange hammermestere på forumet. så just på en tråd med et profft prosjekt på hjul under bygging :D

Jeg skal bygge 1 eller 2 revabuer i sommer men ikke helt bestemt hvor store de skal bli eller byggeskikk.

ser det er flere som bygger ganske stort og med full takhøyde. Bortsett fra når de skal brukes til litt mer enn åtejakt så ser jeg ikke helt fordelene med dette.

hvis en begrenser arealet til sitte/liggeplass og reduserer takhøyden til det samme behovet vil det etter min vurdering bli flere fordeler(tenker mest på buer som ligger litt unna hus og strøm mm). når det er kaldt vil små buer få en høyere innetemp bare av din egen kroppstemp og det vil fjerne mye av behovet for andre varmekilder. av samme grunn så lurer jeg på pulttak for å slippe takhøyde og/eller kaldt loft..

tenker mest på å lage sittebu med skytebenk og akkurat plass til behagelig stol da jeg drar hjem når jeg ikke orker mer. liker bedre å se når reven kommer enn å bruke revevarslere

en annen fordel jeg ser er jo at det blir kjappere og enklere bygging. Må tilføre at jeg ikke er noen snekkker men pleier å klare meg når jeg får spurt noen som kan litt mer.

 

noen kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Pulttak kan være bra, men du bør nok i alle fall ha noenlunde ståhøyde inne. All kaffe'n må jo ut igjen... . Ikke noe særlig å stå på kne og tisse. Det blir gjerne behov for å reise seg og strekke ut litt også. Lag flere små skyteluker, gjerne i plexiglass. Bruker en et smårutete vindu, kan en ta ut en eller to ruter og erstatte med plexi og sage ut små luker i den. Dersom en skal ha varmeovn (ved eller gass) MÅ det være rikelig ventilasjon, ellers kan revejakta bli det siste du gjør.

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

jo flaske må en ha med i bua :D

 

helt sant at det er godt å kunne reise seg opp en gang imellom! godt tips med flere glugger - tenkt litt på det jeg også. da går det an å variere mellom sitting og ligging også.

skal ikke ha varme i bua da jeg ikke liker div gass i små rom. da må det bli litt større bu med strøm eller vedovn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bygget meg ei bu oppå en bilhenger;) er nokk plass til å strekke ut beina når jeg lener meg tilbake, ikke stå høyde;)

Dette er ikke en ren reve bu, men ment for bruk til både rev, hjort og rådyr jakta;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bygget meg ei bu oppå en bilhenger;) er nokk plass til å strekke ut beina når jeg lener meg tilbake, ikke stå høyde;)

Dette er ikke en ren reve bu, men ment for bruk til både rev, hjort og rådyr jakta;)

Hva med å legg ut bilder, innspirer oss :)

Link to comment
Share on other sites

Har snekkra sammen ei bu før nån år siden! Det jeg savner på den er en større bordflate

ved selve glugga slik at våpnet kan ligge der til det skal tas i bruk. Eg må å stikk børsepipa

ut av gluggen, å det er like nervepirrende hver gang;)

 

Legg me eit par bilda:

 

normal_DSC00321.JPG

 

normal_DSC00230.JPG

Link to comment
Share on other sites

bra bu det der. til å flytte med traktor eller permanent plassert? å stikke ut børseløpet når åta er på haglehold da er det lett å skremme reven ja.

jeg har også tenkt å lage en slags skytebenk der jeg ha børsa så godt som i skytestilling. bare ta tak og finsikte uten mye bevegelse. vurderer en liten trakt/tut utenfor skytegluggen sånn at munningen er litt utenfor men ikke blir synlig for reven. vet ikke helt hvordan dette skal lages til men ser det for meg som en fordel.

Link to comment
Share on other sites

om dere har det mørkt inni bua, og lys på veggen mot åta, skal det godt gjøres at han klarer å se at du stikker ut løpet. Men om det medfører bråk, så er den over alle hauger :lol:

Tror nemlig ikke at mikkel liker å se mot lyset da han blir blendet. Lyset bør da stå slik at det ikke skaper refleks verken i våpen eller vindu.

Har merket det her hjemme at dersom det ikke er helt mørkt i rommet så ser han meg, å det er nok med en liten lommelykt for at han skal bli skeptisk.

Men klart at i enkelte situasjoner som ved sterkt måneskinn, ja da er det vanskelig uansett da.

Link to comment
Share on other sites

Jo lengre avstand til åta, jo mer kan man tillate seg å gjøre uten å skremme reven. Jeg åpner verandadøra og skyver en skytebenk i posisjon. Det lager lyd som jeg hører selv, men som reven ikke merker. Har enda ikke skremt rev av det. Da er del 100m + til åtene. Og lys mot de.

Link to comment
Share on other sites

liker mer og mer hagla til åtejakt jeg. veldig spennende å ha rev så nærme og en hagleladning på mindre enn 30m er veldig sikkert. en jeg kjenner skyter masse rev fra huset sitt hver vinter med hagle - og han slår på lyset når reven er der! De aller fleste blir ikke redde..

 

har en åteplass jeg bruker lys og det er veldig kjekt når det er lite snø osv. men helt rett som t64 skiver at det må ikke sive inn mye lys i gluggen for da kan reven se bevegelser, mobilbruk mv.

 

grubler også på om jeg skal bygge revabua nærme hus sånn at jeg kan ha lys eller om jeg skal ha den i ødemarka der det er mye snø hver vinter. bor på vestlandet og her er det ikke alltid snø nede i bygda hele vinteren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

vi bygde ei revbu på sein vinter`n nå. kan legge ut noen bilder når jeg får tatt de.

ellers vil jeg si at de jeg jakter med ville ha ganske "luksus" i bua.

vi bygde den i et forlat fjøs til en av kompisene.

vi la ca 200mm me isolasjon i dein veggen som det er minst isolasjon i å forøvrig opp til 250 på de andre, med gulvbelegg som vi skal legge filt på utover våren nå for minst mulig støy, men vi har oppdaget at mikkel er ikke så lettskremt av seg, vi sto å holdt på en kveld, sagde standere og la panel med dykkertpistol og kompressoren på full stukk, enda så skøyt vi 2 rever den kvelden.

luka er 1.30 meter og akkurat passe stor sånn at 2 skyttere kan sitte der samtidig da bruker den til rådyr og hjorte jakt også

luken er perfect fit da, slipper ikke inn noe lys

ca 55 meter til åte for rev og 120 meter til der hjort og rådyr bruker å stå =)

 

kan legge ut bilder når jeg får tatt de hvis der er noen som vil se.

 

også er målene ganske store da etter min mening 4x3 meter og 1.80 i takhøyde takhøyden er ganske grei da

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...