Jump to content

Sittende NJFF jaktfelt


Worrim

Recommended Posts

8.4.2 Sittende stilling

Ved sittende stilling er anlegg med albuene på begge ben tillatt, og det er tillatt å sitte på

kubbe eller kasse. Stillingen er likestilt med knestående stilling, og skytteren kan fritt velge

mellom disse to stillinger. Egen kasse/kubbe er tillatt brukt. Det skal være synlig lysåpning

mellom brystkassen og overarmen. Våpenet skal holdes i håndflatene.

 

Presisering – sittende stilling:

Det er kun albuene som kan støttes mot bena, ikke overarm eller underarm. Som ”albue”

regnes albuespissen +/- inntil 10cm mot underarm/overarm.

Ved bruk av sittestilling som medfører bruk av ”strak” fremre arm, presiseres det at våpenet

kun kan ha anlegg i håndflaten. Våpenet skal ikke ligge an mot fremre underarm.

 

Fra NJFFs siste presiseringer

 

I utgangspunktet ikke noe ulovlig med din stilling. Du må ikke bruke krakk eller kasse, altså kan du sitte rett på bakken. Det står ikke noe om hvordan bena skal være, kun at kun albue skal være støtte på bein. Jeg som standplassleder på et stevne ville nok akseptert det.

 

Men jeg er redd du må forklare deg mange andre steder, og det blir nok mange kommentarer. Men det er helt klart lov.. Tror ikke du har noen fordel i forhold til andre som bruker krakk uansett. Hvis noen i verste fall vil diske deg, så skyter du bare ferdig med samme stilling og innleverer protest til jury etterpå.. De har lite å ta deg på! I såfall lager de regler selv..

 

Edit: Skriv en e-post til Vidar Nilsen hos NJFF, og be om en uttalelse fra han. Da har du ditt på det sikre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

er bra det kom et tillegg til regler rundt sittene stilling. her er det 10-12 cm som du har lov til og bruke arm og kne sammen,her det noen som sitter på ei plate og bruker armen etter hele låret og det er vel det som dem vil ha bort. på ståene så står det at det skal benyttes lang fremre arm.men her er det også noen som legger armen bak over og har handflata inntill magasin.slik jeg ser det så er vel heller ikke dette heller etter regleværk.er det et regelværk så skal det brukes og handheves.er også noen som jukser med antall skudd,her kunne det tas stikk prøver rett før det skrikes ild,og da komandere tøm børser og telle ant skudd.er det 4 skudd i når det er 3 skudd stevne og dette er en rutinert skytter så burde han bortvises.

at folk må jukse og trikse for og vinne da kan dem finne på noe annet.er vel ingen som vil ha noe av juks vil jeg tro

Link to comment
Share on other sites

BOJ og Hadeland står det slik om stående:

Ved stående skyting er skytestillingen "lang arm". Det er ikke tillatt å støtte armen mot kroppen. Det skal være synlig lysåpning mellom brystkassen og armen helt opp til armhulen.

 

Da kan man jo egentlig ha fremre arm (regner med det er underarmen) på magasinet.Så lenge det er luft imellom overarmen og kroppen. Men det er vel forskjellig regler på NJFF og BOJ/Hadeland sine stevner? For å gjøre det litt lettvint;)

 

Kan man ikke bare kalle det utstrakt arm da, da er det jo ikke mulig å jukse. Eller bare kutte ut hele lang arm regelen. Skyt som du vil, så får man komponere sine stillinger som man vil. Men da kan det vel fort bli mye rart og misunnelse:)

 

Det Pettern sier om å sjekke magasinene er jo genialt. Regner med at alle kan å telle til tre ved tre-skuddstevner:)

Link to comment
Share on other sites

ja det med at noen evt lader med flere skudd en det som skal er juks eller kansje en skal kalle det helgardering i tilfelle bom på skiva.satt på et stevne her om dagen og diskuterte dette med ant skudd,og da regerte jeg egentlig med noe irritasjon når det kommer fra en skytter høyt oppe i A klassa som mente det ikke var ulovelig og det sto ingen steder at det ikke kunne legge et ekstra skudd i magasinet i tilfelle klikk. det er vel slik at det ikke står noe i regelværket om dette,men så er det sagt på ildkommando at det lades med for eks 3 skudd og da skjønner vel alle at det ikke skal være 4 skudd i. om flere er så freidige og sultene på og jukse seg til poeng så synes jeg egentlig bare synd på vedkommene. det må være med en kvalmene smak i munnen og gå fram og ta imot heder og ære og du vet du har juksa deg til dem. slik jeg kjenner miljøet så vil jeg tro at det kun er snakk om ytterst få som er så desperate at dem er villige til og ofre ryktet sitt på slikt tull som juks

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er dette virkelig noe problem? Har aldri opplevd eller hørt om noen som har gjort noe slikt (med vilje). Synes det er synd at det alltid skal være så mye fokus på negativitet her inne på kammeret. Hver gang en tråd om jaktfelt åpnes så er det klaging på utstyr, skyttere, løyper, anvisning, tolking etc. (Gjelder forsåvidt ikke bare jaktfelttråder)

 

Hvis det stemmer at noen har skrudd på kikkerten din som du antydet i en annen tråd, så er det utrolig. Men da må man bare ha bedre kontroll på geværet, noe som også burde være en selvfølge med de lovene vi har i Norge.

 

@Rufus, jepp, er det 6 skudd i ei skive og 5 i resten så er det tilfelle.

16.4.3 For mange skudd i figurene

Den som har for mange skudd i sin figur får trukket disse, hvis de kan skilles på kaliber. Ved ett

skudd for mye av samme kaliber, trekkes det dårligste skudd, hvis det mangler ett skudd av

samme kaliber i en annen figur. Blir det ett skudd for mye av samme kaliber, og det ikke mangler

skudd i annen skive, skal det beste skudd trekkes. Ved to eller flere skudd for mye i skiva skal det

skytes om, hvis det ikke kan skilles på kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Det er en pussig bestemmelse om at beste skudd skal trekkes ved ett eller to treff for mye i skiva. Har skutt endel stevner, både DFS og noen jaktfeltsstevner, og min erfaring med for mange skudd i skiva er som følger:

 

1. Noen har skutt i feil skive.

2. Klistringa av skivene i laget foran har vært mangelfull. Dette gjelder særlig dårlige skudd som ofte blir igjenglemt.

 

Da er det mildt sagt dritsurt for skytteren som med stor sannsynlighet skyter på ei dårlig klistret skive at han får trekt beste skuddet. I ytterste konsekvens: 3 eller 5 skudd sollid plassert i innerringen. En bom som ikke er klistret i hviten utenfor figuren får skytteren ta til takke med i stedet for et av treffene i innerringen, som med stor sannsyligvis er hans eget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...