Jump to content

kapping av sako


brennod

Recommended Posts

Har planer om å kappe løpet på sako`n min for å gjøre den litt mer hendig i skogen.. Er sjøl ingen våpenekspert så kunne tenkt meg noen synspunkter og "ekspertråd" om temaet =) Våpenet er en 3006 som originalt er 57cm. Har ikke lyst til å kappe så mye at det går betydelig utover presisjonen heller da jeg også bruker rifla i villreinsfjellet, der holdene kan bli noe mer drøye...

 

Har nå gjenget med 14-1.5, men har ofte problemer med at lyddemperen(a-tec) løsner etter en del skudd på bana. Kan dette problemet bli mindre med en noe "finere" gjenging f.eks 14-1 ? Synspunkter, erfaringer?

 

Jakthilsen Eivind

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lyst til å kappe så mye at det går betydelig utover presisjonen heller da jeg også bruker rifla i villreinsfjellet, der holdene kan bli noe mer drøye...

Kapping i seg selv påvirker ikke presisjonen negativt. Mange tråder om dette her på Kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Skal selv anskaffe meg Sako 85 og vurderer å kappe løpet 5 cm. Forhandler, samt enkelte jeg har snakket med i skyttermiljøet mener dette ikke vil påvirke presisjon i noen grad av betydning. Kan ved enkelte ladninger være snakk om 4-8 meter kortere pr. m/s. Dette kan nok de fleste "leve" med. Det eneste jeg fikk beskjed om var at lyden av smellet marginalt øker. Dette på grunn av mindre krutt som forbrennes?

 

Flott med tips om smale gjenger:) :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kan ved enkelte ladninger være snakk om 4-8 meter kortere pr. m/s. Dette kan nok de fleste "leve" med. Det eneste jeg fikk beskjed om var at lyden av smellet marginalt øker. Dette på grunn av mindre krutt som forbrennes?

Presisjonen kan du ta heilt med ro, den kan både forverrast og forbetrast med fem cm kortare pipe - men marginalt om børsa er i normalt god stand.

 

Du meiner vel 4-8 m/s mindre pr cm kappa pipe? Det høyrest mykje ut, eg ville heller seie 2-5 m/s pr cm ved "normale" pipelengder og ladningar. Minst ved lange piper og rasktbrennande krut og vice versa.

 

Smellen i seg sjølv aukar neppe målbart, men smellen kjem nærare øyra og oppfattast difor som kraftigare. Du kan nok òg måle høgare desibel ved venstre øyra med kortare pipe.

Link to comment
Share on other sites

Smellet øker. Mye. Er en grunn til at folk spør om jeg skyter med 9,3x62 når jeg skyter uten demper med min 30-06 med 49cm løp. Tester i ymse jaktblad viser også dette. Men med løp over 51cm er det til å leve med. Kortere enn det ville jeg rett og slett ikke utsatt ørene mine for.

Link to comment
Share on other sites

Smellet øker. Mye. Er en grunn til at folk spør om jeg skyter med 9,3x62 når jeg skyter uten demper med min 30-06 med 49cm løp. Tester i ymse jaktblad viser også dette. Men med løp over 51cm er det til å leve med. Kortere enn det ville jeg rett og slett ikke utsatt ørene mine for.

Pussig. Ein i jaktlaget mitt har ein svært kortpipa 30-06, og eg har aldri oppfatta annleis smell av den enn av andre i same kaliber. Det viktigaste er uansett at lydtrykket på øyra til brukaren aukar, og det er ikkje av det gode. Eg lever sjølv med litt øyresus som eg trur hovudsakeleg stammar frå ubeskytta skyting med ein kortpipa 308 i yngre år. Men no antydar vel trådstartar at han skal bruke lyddempar, og da blir det jo ei anna historie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...