Jump to content

Riflestokk av Tuja???


Recommended Posts

Halloen!

 

Er det muligt å lage seg en riflestokk av tuja (med godt resultat) er det noen som vet om dei er harde i veden, sprekker lett, eller har andre egenskaper.

Skal nemli snar felle ett monster av ein tuja. og da lurte eg litt på anvending utover ved..

Kom med inspill!

Link to comment
Share on other sites

Vel, først må du felle den, og se hvordan den ser ut inni. Er vel ikke så skjelden at de blir hule innvendig, eller ihvertfall løse i fisken i kjerneveden. Har laget et par kopper av stor tuja, og det gikk ikke så bra. Kaffen siver gjennom 2,5 cm tykk bunn. Og ja, jeg har oljet koppen...

Men laminat er naturligvis en mulighet?

 

Lukta er ikke noe problem naturligvis, men en bonus!

Link to comment
Share on other sites

Bare vær oppmerksom på at Thujaveden er temmelig giftig så du ikke utsetter deg for støv etc. Jeg har saget opp en stamme av en liten thuja fra hagen (ca 3m høy) men det var bare kvist og kvaelommer. Lukten var ekstremt ubehagelig. Kan ikke tenke meg de mekaniske egenskapene er spesielt bra. Mulig det kan bli vakkert men jeg tror ikke det blir bra å bygge hele stokken med tre av den kvaliteten jeg hadde. Men det finnes mange sorter så hvem vet.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg har som "Trombone" dreid en kopp av tuja. Fryktelig løs i veden, ivertfall i forhold til de tresortene jeg vanligvis bruker. Er også som det blir nevnt her lett for og være dårlig kjærne. Fikk en hel tujahekk med store trær, men det gikk rett i ovnen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...