Jump to content

Avstands måler med kalkulator, gamle kalibre blir moderne?


357

Recommended Posts

Var å så på laser avstandsmålere i dag. Jeg nevnte bla 45-70 og 30-30 som favoritt kalibre.

I et forsøk på selge meg en litt dyr avstands måler med innebygd ballistisk kalkulator.

Ble det hevdet at dette ville gjøre bla 30-30 til en langholds patron. Noen synspunkter?

Har laser kalkulatorer revolusjonert bruksområdet på litt eldre kalibre?

Link to comment
Share on other sites

Burde kanskje omformulere litt på spørsmålet. Har noen prøvd zeiss sin avstands måler, den med innebygd balistisk kalkulator? Fungerer det i praksis. Eller er det for mange andre variabler inn i bildet. Om den sier at man skal holde 1 meter over, stemmer dette med praksis?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Zeiss-måleren, og ballistikkkalkulatoren fungerer sikkert den, men den betinger at du tester ditt kaliber og finner den av tabellene som er nærmest. Burde gå greit å finne en passende, da kulebaner (vel og merke i de kalibre som er aktuelle på lengre hold) ut til 500 m som kalkulatoren går til er rimelig like.

 

Men med 30-30 og 45-70 ville jeg vel satset på en manuell verifisert tabell og kortere hold, det blir mye knepp ut av slike. Har prøvd 458 ut til 300 m, og det var gode 30 knepp opp fra 100 m. Tilsvarende i 338 RUM er 13 knepp...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Zeissen, men ingen .30-30. Den kan stilles inn for 4 forskjellige kulebaner som dekker sånn noenlunde de fleste kalibre ut langt forbi hva jeg anser som uforsvarlig jakthold.

 

Jeg har prøvd (bare i felt) .22 lr, .222 REM og .308. På disse tre virker den greit nok på mine hold.

 

Men mitt bruksområde er jakt på og ved sjø. Det er nesten alltid litt vind, så jeg blir begrenset av vindavdrift før kulefallet kommer såpass utenfor disse standardkulebanene Zeiss har lagt inn.

 

Om den er nøyaktig nok til at du kan hevde deg i en langholdskonkurranse med en -94 winchester tviler jeg sterkt på. Men at den kan hjelpe deg å få en ny langholdsbegrensning tviler jeg ikke på. Den har ivhertfall hjulpet meg å definere når jeg holder igjen skudd.

 

I tillegg er zeissen vanntett til 1 meter iflg reklamen. Det har jeg ikke prøvd. Men den tåler øsende regn, timesvis med vannsprut i kajakkpadling, og batteriet har jeg ennå ikke byttet etter to års moderat flittig bruk.

 

Koster en del mer enn de billigste, men den er også endel bedre. For små mål med lite å refere avstand i forhold til er den suveren. måler måke til rundt hundre meters avstand fra sittende i kajakk om ikke sjøen er for grov. Det er ganske imponerende.

Link to comment
Share on other sites

til de som har denne kikkerten:

 

har tenkt på å kjøpe denne kikkerten for om mulig kunne skyte treffsikkert på rev på avstander over 100 m. er det realistisk at de kulebanetabellene vil være nøyaktige nok til skyting på rev på 200/250m med innskyting på 100m? ved lokking kan det bli muligheter for lange skyteavstander men har ikke skutt på lange avstander ennå da det å holde i lufta over blir for mye bingo for meg..

 

like bra og ha en god kikkert men stor forstørrelse å ha en klikktabell der en har testa kulebanen? altså med en egen avstandsmåler utenom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...