Jump to content

RCBS kruttmål "henger" litt


Sako 30-06

Recommended Posts

Etter litt bruk av mitt RCBS Uniflow kruttmål har jeg funnet ut at det av og til "henger", dvs. jeg må bevege hendelen litt fram&tilbake for å klare å dosere krutt. Jeg regner med at dette skjer fordi et kruttkorn setter seg på tverra inni mekanismen og blokkerer sylinderen, og jeg lurer på om det er noen måte å unngå dette på. Når slikt skjer får jeg nemlig målt ut litt mer krutt enn når ting går glatt, antakeligvis fordi kruttet pakker litt tettere av fram-og-tilbake-rugginga med hendelen. Det kan utgjøre så mye som opp mot et halvt grain med raske kruttsorter som N130 og N530, noe som er litt i meste laget for min smak

 

Ellers måler kruttmålet presist nok, med 0.1 - opp mot 0.2 grains variasjon mellom dosene når jeg veier dem. Det er også noenlunde kjapt og greit å stille inn, selv om jeg ikke skjønner poenget med en skala på justeringsskruen når man har en fjærbelastet låsemutter som kan stå i ulik dybde på justeringsskruen og dermed gi ulik avlesing av skalaen...

Link to comment
Share on other sites

Alle erfarer dette før eller senere...

Min løsning har vært og plukke kruttmålet fra hverandre og bellegge glideflatene med grafitt.

Gjøres enklest ved å bruke en vanlig blyant :D

Annet som kan funke er spraysmurning, der løsemiddlene fordamper fullstendig og etterlater en tørr overflate. ( slik spraysmurning har jeg med hell brukt på LEE `s disk-krutt mål også)

 

Hva som immidlertid ikke løser problemt er å montere en strammere returfjær :?

Link to comment
Share on other sites

 

Ellers måler kruttmålet presist nok, med 0.1 - opp mot 0.2 grains variasjon mellom dosene når jeg veier dem. Det er også noenlunde kjapt og greit å stille inn, selv om jeg ikke skjønner poenget med en skala på justeringsskruen når man har en fjærbelastet låsemutter som kan stå i ulik dybde på justeringsskruen og dermed gi ulik avlesing av skalaen...

 

Skjønner du ikke?

Du må ikke lese av justeringsskruen her.

2-2.jpg

Derimot må du lese av her ;

3-1.jpg

 

 

Klarere nå kanskje? 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...