Jump to content

tysk 4 god aloruond?


ersa

Recommended Posts

er tysk 4 ett godt aloruond retikel?

 

 

passer det for meg?(førstegangs jeger)

bor på sørlnadet og blir ikke så veldig lange hold på meg(150 meter max)

kommer til og jakte alt fa elg og nedover:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sorry klønete forklart.

 

Tysk 4 er en betegnelse på et retikkel der det er kraftige stolper på siden og opp, og et opphold med tynne tråder i midten. Du ser det ofte i skumringen, fordi det er kraftig, og det gjør lite om du ikke ser de tynne trådene siden du kan peke godt med de kraftige. Slik som her http://www.zeiss.com/C12568CF00206298/ContainerTitel/ReticleSelector/$File/index.html

 

Du kan få akkurat samme retikkelet med mulighet for å skru på en liten lysprikk i midten, slik som her http://www.zeiss.com/C12568CF00206298/ContainerTitel/ReticleSelector/$File/index.html. Det koster mer, og om du skal ha nytte av det i skumringen må du kunne skru det så lavt ned at du ikke ser det i dagslys, hvis ikke blender det deg bare. Jeg mener at det er enda bedre, om du har penger til et kvalitetssikte. Dersom du velger et sikte med lav forstørrelse, for eksempel 1.5-4, og slik lysprikk, så er det effektivt til hurtige skudd også.

 

Det finnes også sikter hvorretikkelet er så komplisert at med lys blir det et helt juletre som opplyst i midten, sånn som her http://www.zeiss.com/C12568CF00206298/ContainerTitel/ReticleSelector/$File/index.html. Det er nok bra på langholdsskyting, men blir rotete til jakt synes jeg.

 

sånn, var det bedre forklart?

Link to comment
Share on other sites

nå forsto til og med jeg det :moresarcasm:

 

hadde egentlig tenkt og kjøpe en s&b 1,5-6*42 fd7(ligner på zeiss sitt 60 med lys) men det blir kansje og kjøpe brukt og der er det er khales 1,5-6*42 med tysk 4 uten lys( vist det blir den tror jeg ikke jeg gidder og kjøpe en annen kikkert) :)

Link to comment
Share on other sites

Tysk nr. 4 er etter min mening et av de beste all-round retiklene til normal jakt.

Dekker de fleste behov og er ikke avhengig av batterier. :wink:

 

Nå er det vel ikke sånn at retikkelet forsvinner når det er tomt batteri da :sarcasm: .Kant fint brukes uten lys,såfremt man ikke har retikkel 0 som bare er rein lysprikk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stortrives med Tysk 4 som retikkel. :D Med og uten lysdott. Men det som forbauser meg, er at en god jaktkompis foretrekker tynne stolper/trådkors ved nattjakt. :roll:

 

Så lenge det er lyskors/prikk i kikkerten er jeg helt enig med kompisen din.Hvorfor skal man ha tykke stolper som dekker mye av siktebildet??Nei,tynne kors og lys ruler 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...