Jump to content

Forskjellig justeringstårn på zeiss 6-24x56 ?


202 outback

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt meg et nytt zeiss 6-24x56 fl kikkertsikte.

her er det 60 klikk på høydejusteringen. Det vil si en runde

på videobloggen til roe var det vist flere runder på høydejusteringen med samme siktet.

Jeg har tidligere lest at det er 160 cm å justere på i høyden, dette stemmer ikke med siktet mitt etter hva jeg har forståttt.

Er det noen som vet om det er flere varianter ute på markedet :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme komp'en, men på en 2,5-10x50. Den har 'Zero stop' funksjon/mulighet ved to små splinter som går mot hverandre, dette gir meg ca. 67 klikk i høyde ved Zero stop ved innsk. avst. Disse splintene kan tas ut, og du bør da ha samme just. område som manualen sier, men uten stop da.

Link to comment
Share on other sites

Nei, du må likevel skru ut toppskruen for nullstilling etter innskyting, da ligger splintene åpent. Oversiktlig, men innstilling av stopp'en bør være beskrevet i manualen også. Det er splintene som sperrer for mer klikk etter en runde.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg har 6-24x56 med 1 cm klikk (kjøpt høsten 2012), men ønsker å få bort zero-stop for å få fler klikk tilgjengelig :)

Nå med zero-stop har jeg 70 klikk tilgjengelig, men mener kikkertsiktet skal ha 110 ? Rett meg hvis jeg tar feil!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om man fjerner "zero-stop" pinnen og har tilt på montasjen nok til at man ikke kommer en runde rundt i bunnen til å bli forvirret om man er på null eller en runde forbi null, går det fint å gi bæng i den zero stop funksjonen på ASV+ har jeg funnet ut nå. Man får da i prinsippet samme zero stopp funksjon som Vortex PST har.

Eks:

Jeg har Spuhr montasje med 6,3 mil tilt noe som betyr at jeg er ca 20 klikk fra bunnen @100m på min 2,5-10x50 Varipoint. Det betyr at jeg kommer bare ca 1/3 runde under null når jeg skrur så langt ned som det går, altså skjønner jeg at jeg nå er forbi nullpunktet og kan bare stille meg opp til null(+20 klikk) og være sikker på at dette er innskytingsavstanden jeg har vært på.

Da kan jeg gå så langt opp som jeg vil, dvs ca +111 klikk ved innskyting @100m i stedenfor ca 67 klikk som en full runde som ASV+ tillater. Jeg må i såfall da begynne med tape og merke selv tårnet ellers blir det bare rot for meg siden null på runde to er 72 klikk(7 klikk mellom siste markinger og 0 på 000 ringen).

Ikke jævla elegant føler jeg men man får i det minste utnyttet den optikken man allerede har, fullt ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...