Jump to content

Leica Trinovid


bjoernstad

Recommended Posts

Noen som har denne kikkerten og som kan gi tilbakemeldinger på den? den begynner vel å bli noen år, men står den tilbake for noe på optikken? Hvordan vil kammer-folket sammenligne den med nyere leica ultravid, swarovski SLC, EL og zeiss victory?

Kom gjerne med generelle synspunkter rundt kikkerten! Tenker på forstørrelsene 8 x 42 , 10 x 42 og 10 x 32.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Optikken er dårligere enn i nyere leica ultravid, swarovski SLC, EL og zeiss victory.

Hadde Trinovid 8x50BN. Veldig behagelig farge balanse og skarphet. Men du må være obs på at for blå lys ( natjakt etter villsvin ) er disse dårlig valg. Lys transmisjon ligger på 82% sammenlignet med leica ultravid HD 94%. Som kikkert for dagslys er den fortsatt kurant og bedre valg enn Zeiss Conquest.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Leica Trinovid 8x42 BA er min gamle "do everything" kikkert som har vært trofast følgesvenn siden februar 2001 da den ble kjøpt ny hos Våpen Søylen.

 

Den er bygd som en stridsvogn og veier 994 gr med reima.

Dette er en kikkert av svært høy kvalitet, både optisk og mekanisk.

Min har vært utsatt for det meste en kikkert kan forvente å bli utsatt for både på jakt og turer her i Norge, men også på jakt i Sør Afrika og England.

Den har bestått alt med glans.

Jeg har ingen Zeiss Victory i samme størrelse å sammenligne med, men den er naturligvis ikke så lyssterk som min 10x56 Victory, det skullle da også bare mangle, men jeg klarer ikke å se den store forskjellen i dagslys når det gjelder skarphet.

 

Jeg syns (min erfaring) at synsbildet er krystallklart, skarpt over hele synsfeltet, den har gode egenskaper også som skumringskikkert, den er lett å justere, ikke så følsom som Victory som er svært nøye på instillingen.

Jeg syns (fortsatt min erfaring) at fargen er litt "kaldere" enn på min Victory, litt mer blåaktig uten at det sjenerer meg det minste.

 

Jeg har ingen problemer med å anbefale denne kikkerten, min har ihvertfall levert mer enn jeg kunne forvente av den.

Eneste problemet jeg har hatt er at venstre okkular fikk en smell og løsnet en smule (min egen feil) noe importøren Bresson fikset gratis. rhttp://www.bresson.no/Logginn.aspx" target="_blank"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...