Jump to content

Klarer .45 Colt faktorkravet for magnum 2?


PTHammer

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en Ruger Blackhawk i .45 Colt. (Høy nostalgifaktor, samt at innimellom så får man lyst på ting.)

 

Bruk vil være Magnum 2, og masse, hyggeskyting. :)

 

Vil en Blackhawk i .45 klare faktorkravet i magnum 2?

Eller bør jeg gå for en Super Blackhawk, i .44 mag?

Link to comment
Share on other sites

45 colt klarer magnum kravet uten vider problemer, og med en Ruger i tilegg så har du enda mer å gå på. :shock:

Er ikke det en litt "farlig" påstand?

 

Ja, det er ikke noe vanskelig å lade den til og godt over faktor kravet.

Men det er mange revolvere som vel bli fra rådet å kjøpe pga. at de ikke tåler denne behandligne over tid.

 

Har selv sett på / hatt lyst på Colt SAA og S&W M25, og ingen av dem blir vel anbegfalt til dette.

Det samme har jeg hørt om Ruger Vaquero, husker ikke om det kun var gamle eller ny eller alle.

 

Mens Ruger SA og DA, Dan Wesson og Colt Anaconda skal tåle harde ladninger.

 

Kan noen bekrefte at jeg tar feil og at en Colt SAA eller S&W M25 tåler dette så skal jeg bli glad.

Link to comment
Share on other sites

En forholdsvis normal ladning i 45 LC i mine Rugere som har 5,5" løp - f.eks. 325 gr kule/H110-20 gr. - gir 1000 fps.

Dette er en faktor på 325 - og ligger da godt over kravet.

 

En hvilken som helst Ruger - har ikke problemer med en slik ladning.

Link to comment
Share on other sites

Desverre må jeg "arrestere" Shadob litt her

 

En hvilken som helst Ruger - har ikke problemer med en slik ladning.

 

Ruger har nå kommet med noen lettere modeller som jeg ville vært litt skeptisk til å kjøre harde ladninger i.

 

En forholdsvis normal ladning i 45 LC i mine Rugere som har 5,5" løp - f.eks. 325 gr kule/H110-20 gr. - gir 1000 fps.

Dette er en faktor på 325 - og ligger da godt over kravet.

 

Denne ladningen ligger nok langt over det som er anbefalt av de som "pionerte" slike ladninger. Hvis du leser igjennom det John Linebaugh skriver i denne artikkelen:

 

http://www.customsixguns.com/writings/d ... e_myth.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Og gjør endel kontrollerte eksperimenter(sammenligning av ladninger med amerikanske og europeiske kruttyper), vil du finne ut at det Shadob her anbefaler antagelig er langt over rødstreken!

 

Etter diverse eksperimenter med sammnligning av trykkringer fra hylser skutt med N-110 og H-110 under 300grs blykule, har jeg konkludert med at fornuftige ladningsvekter for N-110/300grs blykule ligger ett eller annet sted mellom 18 og 20 grains. 20grains N110/300grs kule vil nok i mange tilfeller være en overladning, om man skal forholde seg til de dataene Linebaugh oppgir, og gir meg tung hylseekstraksjon, et mulig tegn på at ting ikke er som de bør være. Samtidig gir denne ladningen meg en litt større trykkring enn det Linebaughs anbefalte maksladning med H-110 gir...

 

Desverre opplever jeg at N-110 gir ujevne hastigheter og dårlig forbrenning ved fornuftige ladningsvekter. Konklusjonen min er at H-110 er et bedre egnet krutt om man skal ha maks hastighet utav en Ruger i 45Colt.

 

Slike ladninger er et typisk eksempel på ting en hjemmelader kan gjøre, som en ammunisjonsfabrikk normalt ikke kan tillate seg... men man må følge litt med, lese, og tenke igjennom hva man driver med før man kaster seg utpå, og forsøke å ikke bli subjektiv i tolkningen av hva som foregår. Bruke hodet tror jeg Erik Bråten kalte det i ladeboken :lol:

 

Det som virkelig hadde vært bra for oss eiere av rugere i 45Colt, hadde vært om F.eks Etterbrenner her på forumet tok tak i dette, og fikk trykkskutt ladninger med europeiske krutt, slik at vi fikk noen faktiske tall på hva vi egentlig driver med.

Link to comment
Share on other sites

Tja Shadob refererer til H110. Min egen erfaring ligger på at Hodgdon sin H110 ligger mellom 10 og 15% høyere i ladevekt, enn Vihtavuori sin N110, på samme trykk. Imidlertid, det er forskjell på Rugeren Shadob viser til og en av de nyere Vaqueroene, som er bygget med samme rammestørrelse, som en Colt SAA. Ad data fra Etterbrenner, hadde det sikkert vært av interresse for mange, særlig nå etter at Hodgdon sine pistol og hagle krutt igjen er tilgjengelig i Norge, men som altid vil andre komponenter enn de testede, gi andre og enkelte ganger, stor forskjell fra de som er testet. Sjekk så mange kilder som mulig og det finnes det da nok av til .45 Colt +P

Link to comment
Share on other sites

SVJV er rugers New Vaquere bygget i samme stål som de brukte for å få stappet in 6 .454 cassull i SRH, slik at den skal ha samme styrke som en vanlig BH / Vaquero i samme kaliber. (Men det kan jo hende det er veldig ubehagelig...)

 

Ang Jonah-Hex sin timelige betenkning, så er faktorkravet såpass lavt i magnum 2 at det ikke byr på problemer å lade normal 45 colt til kravet. Men "svake" revolver konstruksjoner kan kanskje slites fortere.

Link to comment
Share on other sites

Tja, stålet Ruger bruker er vel bra og antagelig bedre enn hva Colt bruker til sin SAA, men stålet i Super Redhawk, skal være av en mer elastisk type, hvilket også har gitt en del klager på ekstraksjons problem, selv om sikkerheten er i behold.

Med rett type krutt og tyngre kuler, tror jeg, at New Vaquero, kan lades til mag2 nivå, men "old" Vaquero og Blackhawk og New Model Blackhawk, klarer uten problem fornuftige +P landinger i .45 Colt.

 

Forøvrig:

http://www.handloads.com/articles/default.asp?id=12" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Tja Shadob refererer til H110. Min egen erfaring ligger på at Hodgdon sin H110 ligger mellom 10 og 15% høyere i ladevekt, enn Vihtavuori sin N110, på samme trykk. +/quote]

 

Saann gaar det naar man er for rask :oops::shock: Har blitt saa vant til aa hoere skyttee fortelle om hvor my krutt de klarer aa klemme inn i en 45colt, at jeg blir redd hver gang noen nevner det :wink:

Link to comment
Share on other sites

"fortelle om hvor my krutt de klarer aa klemme"

 

Den tiden har jeg passert for lenge siden :wink:

 

Og nå kan du pusse brilleglassene dine :D - for det kan sikkert komme flere H110 ladninger i trådene for fremtiden - da man heldigvis får tak i dette kruttet her hjemme igjen :D .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...