Jump to content

9,3 x 62 Utgangshastighet ??


Recommended Posts

Har ett parti 250 grains A-swift kuler som jeg hadde tenkt til å laste opp. Bruker N150 med forskjellige kruttvekter, men allerede på V0=730-740 er det tegn til overtrykk.

 

Iflg Norma sin fabrikkammo skal deres patroner med samme kule gi V0=800

 

Leste forleden en artikkle fra Vapentidningen om forskjellige 9,3 kuler, og uten å ha artikkelen tilgjengelig, mener jeg bestemt å huske at de fleste kulene hadde V0 mellom 680-720.

 

Noen her som kronograferer sine 9,3 ladninger og ønsker å fortelle utgangshastighet ?

Link to comment
Share on other sites

Hva er løpslengden din? Skal du ha noen sjangs til å oppnå 800 meter må du ha pipe på 57-58cm, minst. Likeledes kan du nok oppnå litt mer fart med 203B. Vet ihvertfall at det kruttet gir gode hastigheter. Jeg har akkurat kjøpt meg 9,3 nummer to nå, så kommer nok snart med noen fartsmålinger.

 

Et alternativ hvis du er ute etter fart er 200-230 gr. kuler fra Tonheim.

Link to comment
Share on other sites

Etter litt fundering med quickload ser det ut til at N-550 kunne vært artig å prød i 9,3'n. Med en patronlengde på 81,43 mm., vil 66 gr. av nevnte krutt gi 766ms. med 50 cm. pipe. 61 gr. 203B vil i samme patronlengde gi samme hastighet. Alt dette med 250 gr. Swift A-frame

 

Går vi opp til 60 cm.'s pipe vil 203B i samme ladning gi 795, mens N-550 i samme ladning vil gi 799 ms.

 

Sammenlikner jeg 203b og N-150 under ovenfornevnte forhold ser det ut til at 203b er signifikant raskere enn N-150.

 

Dette er ikke utprøvde ladedata og jeg tar ikke ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Hva er løpslengden din? Skal du ha noen sjangs til å oppnå 800 meter må du ha pipe på 57-58cm, minst.

 

Std løpslengde 58 cm på Kongsberg 393.

 

Det som forundrer er forskjellen på oppgitt hastighet fra Norma's fabrikkladde, og de hastighetene Vapentidningen opererer med. Har funnet frem det aktuelle nummeret (15-2008) og samtlige skudd ligger på 685-720. Swift A-Frame 250 gr har 720, riktignok med 49,5 cm løpslengde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...