Jump to content

Skyte Single-action revolver


Icomte

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt meg en Ruger new super blackhawk 44 magnum og trenger litt hjelp til å lære meg å skyte singel action, da jeg bare har skutt pistoler og DA revolvere før.

Er det noen som kan anbefale noe god litteratur, eventuelt instruksjons videoer om SA revolver skyting?

 

Icomte

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hva du mener, det er ingen stor forskjell på SA og andre revolvere?

 

Den ruller mer i hånda en en typisk DA, du må spenne hanen, og hvis du vil være historisk korrekt lader du første kammer og hopper over neste, før du fyller opp. Senk hanen på tomt kammer og skyt i vei når du er klar.

 

Eneste litteratur jeg kommer på i farta er "Enkeltspenner sagaen" fra VJ engang på tidlig 90tall?

Link to comment
Share on other sites

....... lader du første kammer og hopper over neste......

Mulig jeg husker feil her, men Blackhawken kan vel lades uten at hanen står i halvspenn?

Bare å vippe ut ladeporten, og fylle opp.

Derfor vil det være unødvendig å hoppe over ett kammer, for at hanen skal hvile mot tomt kammer.

 

Men lidderlig morro å skyte med, det er det :D

Link to comment
Share on other sites

Grepet kan vel kanskje være litt forskjellig utført av de som skyter SA?

 

Jeg for min del - liker ikke den "rullingen" - da jeg må skifte grep hver gang.

Litt grepsskifte blir det uansett med meg - når jeg spenner hanen - men ved å blåholde, unngår jeg "totalskifte".

 

Derfor har jeg satt på gummigrep - på de fleste av de (selv om jeg har treskjefter som jeg har betalt "nok" for :? )

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hva du mener, det er ingen stor forskjell på SA og andre revolvere?

 

Den ruller mer i hånda en en typisk DA, du må spenne hanen, og hvis du vil være historisk korrekt lader du første kammer og hopper over neste, før du fyller opp. Senk hanen på tomt kammer og skyt i vei når du er klar.

 

Eneste litteratur jeg kommer på i farta er "Enkeltspenner sagaen" fra VJ engang på tidlig 90tall?

 

 

Det jeg tenker på er tips om hvordan man skal "utnytte" rullingen fra rekylen til å spenne hanen osv. Er jo ingen problem å få fyrt av 1 og 1 bra skudd med en slik revolver men hvordan få til "kjappe" serier når det trengs er jo en helt annen ting :/

Link to comment
Share on other sites

hvis du vil være historisk korrekt

 

Ta med hele sitatet :wink:

 

:oops:

 

Joda stemmer at på gamle enkeltspennere, så ble det gjort på den måten.

Men med "moderne konstruksjoner", så slipper en det.

 

Personlig så synes jeg at SA har en sjarm, som moderne revolvere ikke har.

Føler meg vel kanskje litt som Lucky Luke når jeg skyter med en sånn innretning. :wink:

For noen år siden så syslet vi med tanke på jakt, og andre prosjekter i den lokale klubben.

Ble kjøpt en del enkeltspennere, og jeg hadde selv en på lån en periode med tanke på kjøp.

 

Har nå en Ruger Single Six, og ved skjeldne anledninger, så skyter jeg like godt med den, som mine venner gjør med en "rørtang". Ikke noe å skyte hurtigserier med, men det går greit på presisjon, og duell. :)

 

Nå er det jo ikke noen rekyl å snakke om i den, men blir likevel en liten endring av grepet, når hanen spennes. Må passe på at grepet blir likt på hvert skudd. Evt er det jo mulig å bruke andre hånden for å spenne hanen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder SA revolvere mye lenger inn i hånden dvs håndflaten vendt mer mot meg, enn med andre våpen. I tillegg hender det jeg tegner en liten tusjstrek i gropa mellom tommel og pekefinger slik at jeg kan se at hanen er på samme sted i forhold til hånda hver gang. Jeg får avtrekkeren veldig langt inn på fingeren men det ser ikke ut som at det gjør noe. Litt seigt på grepsplatene eller en strikk rundt hjelper også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Går ut ifrå at du spør etter (felt-)skyting med to hender. Blackhawken er vel helst laga som jaktvåpen, og den er såleis ekstremt presis, men akk så sakteskytande pga. rullinga.

 

Eg har òg ein Ruger new super blackhawk 44 magnum, men eg har breie gummigrep på den for å unngå rulling. Eg held høgt i grepet, omlag som på S&W DA.

 

Skotrytmen vert slik: Avtrekk. Våpenet rekylerer bak og opp. På veg ned mot nytt siktebilete, spenner eg hanen med støttehanda. Sikte og nytt avtrekk. Litegrann trening, så får du ein god rytme.

På denne måten får eg like lang sikte-og avtrekkstid, og eg skyt mest like fort, som DA-skyttarane, men eg må jo kava og arbeida meir med venstrehanda for kvart skotet.

 

Magnum = gøy. SA = gøy. Magnum = SA.:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...