Jump to content

Pressing av hylser med skarp hette


FrodeLof

Recommended Posts

Hei

 

Stakk av litt tidlig fra jobben i dag for en tur på skytebanen og testing av ny ladning. Men det ble ingen suksess. Ingen av patronene gikk inn i kammeret! Og innså at jeg har gjort en liten tabbe når jeg (hel)presset de, slik at de ikke har blitt nok presset til dette kammeret. Vet hva jeg har gjort og det er en idiot tabbe. Men nok om det....

 

Har nå fått banket ut kulene og tømt de for krutt. Men da blir spørsmålet: Kan jeg presse de på nytt (og da nok/korrekt) selv om de sitter en skarp hette der? Justerer da selvfølgelig utstøteren slik at den ikke berører/støter ut den skarpe hetten som sitter der.

 

Vil dette kunne funke? Og er det noen reell fare for at en skarp hette kan gå av i en slik prosess?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Nå er jeg ikke så erfaren på området, har bare ladet i noen måneder, men jeg har prøvd det, og det gikk helt fint for meg - men gjorde som du sa - justerte nåla slik at den ikke var i nærheten av fenghetta og smurte halsen godt. Men om det er 100% kan jeg ikke si - men det er prøvd.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv presset flere tusen skudd med gamle 6,5x55 fra 80-tallet, med både tennhette, kuler og krutt i uten at det har vært noe problem. Har da både presset litt på hals/skulder (minimalt) for å få den til å passe i SKAN kammeret (Sauer 200 STR) i kammeret, samtidig som jeg har pressa inn kula ca en halv til en millimeter.

Er mange skyttere som har gjort det. Jeg har riktignok lånt ei helpressedie som er spesialtilpassa formålet, med montert kuleisetter også.

 

Men anbefaler å høre på andres erfaringer også før du setter i gang.

Er sikkert noen som har langt mer erfaring med dette enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Bor du over en politistasjon? Siden det er det du frykter. Eller har du bare sære naboer?

 

Har smelt flere hetter her i huset, md vilje, boligblokk i Oslo sentrum, tror jeg måtte tømt ett magasin før noen reagerte.

 

Med det sagt, oddsen for å smelle en hette uten utstøter er vel tilnærmet null, og du har vel uansett briller på når du lader?

Link to comment
Share on other sites

Du setter sannsynligvis ikke av en hette om du ikke justerer utstøteren heller, du bare presser ut hetta. Og om en smell skulle komme, så blåser du ikke akkurat ut vinduene til nabon for det. Bare ha på hørselsvern og briller.

Så kan det kanskje være like greit å snu åpningen i hylseholderen bort fra deg også.

Link to comment
Share on other sites

Kom akkurat inn fra "bua" nå. Har tatt halvparten, og det gikk som bare det. Tar resten i morgen.

 

Vet jeg ikke blåser ut vinduene til naboen med en hette. Men vi har en nabo i tunet her som har, av diverse grunner, hatt en del besøk fra Onkel. Og det har medført at en av de andre naboene har utviklet en ganske lav terskel for å ta en telefon til Hr Blå... Og som da tilfeldig vis er min nærmeste nabo. Og smeller en hette, tar jeg det for gitt at det tas en telefon med "Noen er skutt!".....

 

Edit: Takk for tipset med den Redding die. Bestilles i morgen for å ha i beredskap!

Link to comment
Share on other sites

Du kan ha litt vann i hylsene før du presser ut hetta, da burde de desarmeres ;)

Jeg var litt slækk med tørking av hylser en gang og det ga den effekten du er ute etter :oops:

Problemet er at du må tørke hylsene ordentlig før du lader opp igjen da.

 

Jeg presser som regel ut de skarpe hettene som vanlig, har ikke hatt noen uheldige episoder enda.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å pirke litt så står det i litteraturen til body dia fra redding at den ikke skal brukes til skarpe skudd!

 

(men den har nå redda meg fra noen demonteringer også ;-)

 

Ja jeg skulle sikkert ha nevnt det, men jeg har presset noen hundre skudd uten problemer. Greier ikke helt å se hva som skulle kunne gå galt heller. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...