Jump to content

Buck Vanguard


Streken

Recommended Posts

Hadde ein Vanguard. God kniv bevares, men når ein jaktkammerat skulle låne den til å høgge av bekkenet på ein stor hjort.Ja då knakk det ein fin halvmåne av eggen. Og eg ser ikkje heilt muligheten for og ordne den. Har no ein ny Buck,husker ikkje modellen. Likte egentlig Vanguarden bedre enn den nye.

Link to comment
Share on other sites

CPM S30V blir et steg opp i forhold til 420 HC som blir brukt ellers, var nok ingen dum investering det.

Funnet ut hva slags slipeutstyr du skal anskaffe?

 

Litt merkelig at det knakk ut i eggen til MrMju da, 420 HC skal være ganske seigt. Er vel en kombinasjon av dårlig herding og voldsom misbruk. :shock:

Link to comment
Share on other sites

svm100_600.jpg

 

Her er ett bilde jeg fant på tormek sine hjemmesider. Det ser ut som jiggen skal kunne holde godt på knivbladet, selv ute ved tuppen. Det finnes to knivjigger. En for kort blad og en for langt blad.

Nå må jeg presisere at jeg kun har klådd på Tormek'en hos Clas Ohlson, ikke brukt den. Edgepro har jeg bare sett på bilder.

Jeg er i samme situasjon som deg Salamander. Skal oppgradere knivslipeutstyret sånn på sikt. Akkurat nå heller jeg mot Tormek'en. Litt for det den kan brukes til å slipe alt med egg, og litt fordi den har norsk forhandlernett.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg sett litt på tormek.com, og jeg må si jeg får litt godfølelsen for den maskinen. Den minner om hine hårde dager da jeg måtte sveive slipesteinen mens fattern eller gammern på gården slipte Ljåene eller øksene eller hoggjern eller... Fytte f hvor jeg måtte sveive.

Siden har vi fått motorisert en slipestein,men den har et hallingkast i kardangen, så der blir øksene lett viltre.

Men 4,5 tusen? Det var ikke nett billig !

Eller 2,5 hvis man skulle klare å styre seg...

Link to comment
Share on other sites

Jeg heller mot den minste. Den til 2,5 tusen. Vell er det mye penger for slipeutstyr, men Edgepro er vell ikke nett billig den heller. Det ser ut for meg som den største forskjellen er diameter på slipeskive, og effekt til motor. For meg som skal slipe primært kniver, ei lita øks og kanskje noen sakser, så tror jeg at den holder

Link to comment
Share on other sites

Må ikke kjøpe den minste tormek'en. Plastikkskrap og litt liten stein.

Bruker den profesjonelle tormek'en endel og går kjapt å få en brukbar egg med den. Stenen slites litt ujevnt som regel, så man må rette den innimellom.

 

Har ikke prøvd edge pro apex'en enda, men den skal være svært god.

Er nok den jeg har mest tro på for å få den beste eggen.

Har planer om å kjøpe den, venter på svar fra en kjenning som importerte de til Norge og muligens hadde en liggende.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ein Vanguard. God kniv bevares, men når ein jaktkammerat skulle låne den til å høgge av bekkenet på ein stor hjort.Ja då knakk det ein fin halvmåne av eggen. Og eg ser ikkje heilt muligheten for og ordne den. Har no ein ny Buck,husker ikkje modellen. Likte egentlig Vanguarden bedre enn den nye.

 

Nøyaktig det samme skjedde med min Vanguard på brystbeinet på en lite hjortekolle. Har brukt Morakniv med grønt skaft etterpå og er meget fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også knekt en Vanguard. Satt og spikka småved av en bjørkekubbe da den knakk. Banka på den med en annen kubbe og det ble for mye. Fint at de har livstidsgaranti. Den var hardt brukt gjennom mange år, men ikke misbrukt.

 

Tok en 193 Alpha Hunter i bytte, den ser mer solid ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg heller mot den minste. Den til 2,5 tusen. Vell er det mye penger for slipeutstyr, men Edgepro er vell ikke nett billig den heller. Det ser ut for meg som den største forskjellen er diameter på slipeskive, og effekt til motor. For meg som skal slipe primært kniver, ei lita øks og kanskje noen sakser, så tror jeg at den holder

 

kjøpte den store hjå stegforsteg.org, blei fråråda den vetle maskina pga at diameteren på steinen var for liten til å slipe litt større utstyr.

den vetle er meir leiketøy.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Jeg var nylig en tur over dammen, og nyttet anledningen til å kjøpe meg et par kniver på Cabellas. Noen gaver, og litt til meg selv.

Her er to av knivene; Buck Vanguard Alaskan Guide series. Begge knivene her har S30V stål, men som dere ser er den ene til søndagsbruk, og den andre til kvardags.

kniver.jpg

 

Jeg har tilfeldigvis en Buck av samme typen med merkingen 692 på klingen, og det er godt merkbar forskjell på holdbarheten på eggen.

S30V stålet var helt fantastisk å bruke, og kniven har vært i tre hjorter siden jeg fikk den. Jeg merket godt forskjell på første og siste, men syntes den holdt godt. Jeg skal forøvrig oppgradere slipeutstyret mitt snart, nå merkes det om jeg gjør jobben skikkelig.

 

Noen som vet om sted hvor man får kjøpt cabelas sin buck vanguard med S30V stål?

 

Cabelas sender jo ikke kniver til utlandet, de er redd for at jeg skal komme å overfalle USA.

Har funnet en Canadisk side som heter http://www.sirmailorder.ca/ men de tar ikke imot betalingskort når de skal sende til utlandet, jeg foreslo at jeg kunne telegrafere penger gjennom WesternUnion, men de klarte ikke det heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...