Jump to content

Overshot card over slug...


Silentshot

Recommended Posts

Hei! Ønsker å lade en Lee 1oz slug (foster) med rullekrymp og overshot card (OS12).

 

Noen som har peiling på om, og i så fall hvordan et overshot card påvirker sluggens bane og treffpunkt?

Ser ikke for meg at kortet ligger på snuten av sluggen helt til den er ute av løpet, eller gjør det det? :D

 

Erfaringer rundt dette, anyone? :D

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si jeg har sett data med OS card over slug. Fleste har vel sluggen åpen ved rullekrymp eller uten ved stjerne7

Noen spesiell grunn til dette valget? regner med du har wad eller kork under og at dette vil tette for kruttmigrasjon.

 

Vil vel tro at OS i papp vil klistre seg rundt tuppen evt ryke og gli av mens OS plast knuses og forsvinner.

 

 

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Har forsøkt med flere typer wads til denne sluggen men alle jeg har som SKAL passe blir fryktelig trang i løpet. Så trang at jeg ikke klarer å dytte waden med slug inn i løpet med rå makt.

Når jeg da forsøker rullekrymp med kork/fiber, eller med avklipt wad får jeg ikke en tett rullekrymp..

 

Stjernebrett fungerer fint på normallengde, men jeg forsøker å lade kortere hylser. :D

Noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Sigurd har tusket litt i dette markedet. Mener han kappet flikene av waden og limet slugen på basen for så og rullekrympe.

Bruker du en stålwad får du den først og fremst tett med europeiske hylser og den vil bli lav for korte hylser.

 

Jeg gjorde noen forsøk med Reball i haglepatroner og brukte kun gas seal (x12x eller BPGS) DIsse ble skremmende korte med rullekrymp og utesluttet krutt migrasjon helt.

 

 

Trenger du noen gas seals for testing så send meg en PM

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig at du byr, og takk for tipset! :D

- Spiller ikke paintball med deg!! :lol: Jeg har BPGS og Flex-Seal liggende, men det er ikke der problemet kommer inn.

 

Jeg får noe som likner tett krymp hvis jeg rullekrymper ca 1 cm av hylsen over sluggen. Jeg mistenker at dette er i meste laget? Blir ikke trykket en del høyere med så mye nedrullet plast?

Hvor mye av hylsa krymper du når du lader slugs?

 

Ellers så har jeg rykende ferske 690 roundball`s liggende. Overshot card, eller 1.5 cm plast..? :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg får noe som likner tett krymp hvis jeg rullekrymper ca 1 cm av hylsen over sluggen. Jeg mistenker at dette er i meste laget? Blir ikke trykket en del høyere med så mye nedrullet plast?

 

Trodde ikke du tok dette med trykk så tungt? :wink: Stemmer nok at trykket stiger jo mer materiale du ruller men hva er mye eller lite? Bruk briller.

 

Jeg har ikke ladet slugs selv men stått mest mulig rett bak Sigurd når han drar ivei sine, vet han har data men tipper han er opptatt med å skifte bleier i disse dager. Han har dessuten kjørt noen gjennom PTen sin.

Ellers skal det vel sies at små forandringer gjør mye ved slug lading, kan være kilene å få til. Noen ganger ser du sluggen svinger i lufta og lurer på om den kommer rundt og treffe deg i nakken.

 

Hvor mye av hylsa krymper du når du lader slugs?

Her burde du få passe lengde hvis du følger dataene, ellers vil nok rulle krymp verktøyet begrense mulighetene når den butter mot sluggen. Jobber du med eget kompass burde du kappe hylsene slik at krympen tilslutt butter og sluggen sitter hard.

Ellers så har jeg rykende ferske 690 roundball`s liggende. Overshot card, eller 1.5 cm plast..? :D

 

Gas seal uten OS med en reball rullekrympet tigth og dertil egnet krutt, og det er ikke N340 for det tenner overhode ikke. Ble lei av å tømme halvautomaten for uforbrent krutt så jeg gav opp men hetta sendte både ballen og sealet avgårde i rundt 70 m/s. Hvis noen gikk i bakken var det nok i krampelatter.

 

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Trodde ikke du tok dette med trykk så tungt? :wink: Stemmer nok at trykket stiger jo mer materiale du ruller men hva er mye eller lite? Bruk briller.

Hehe, mulig du er inne på noe her! - Notat til meg selv: finn frem briller, hjelm, hansker og skinnjakke. :lol:

 

Gas seal uten OS med en reball rullekrympet tigth og dertil egnet krutt, og det er ikke N340 for det tenner overhode ikke.

 

N340 kan være litt lunefull. Forlanger litt motstand for å brenne rent. :D

 

Anyway, er ny på rullekrymp og litt usikker. Mener å ha lest at 5-6 mm er passe lengde for normal rullekrymp så da gjør sikkert ikke 9-10 mm ALT for stor forskjell.

Jeg går ned 5% på ladningen og pøser på med plast. :lol:

 

Hvis noen føler for å forklare nærmere om lengder som trengs for en god rullekrymp, og hvilke lengder som er på kanten så hadde jeg satt pris på det. :D

 

Takk for tiden deres!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker følgende oppsett for henholdsvis Lee 1oz og 690 rundkule:

 

Fiocchi hylse

WAA12F114 wad med en 1/8" kal 20 korkskive limt i bunnen

Lee 1oz drivekey slug

Stjernekrymp

 

Fiocchi hylse

WAA12F114 wad med 1/8" kal 20 filtlapp løs i bunnen

.690 rundkule støpt av hjulvekter

Stjernekrymp

Link to comment
Share on other sites

Ok, da har jeg ladet flere versjoner med slug og 690RB. Noen med og noen uten OC, så får man erfare hvordan påvirkning den har. :moresarcasm:

slug-og-690roundball_1299605459.jpg

Har fått rullekrympen på plass med mere plast i krympen, bekymrer meg litt at det må så mye plast til men det er kanskje normalt? (Har sett en del krymper med mye plast fra leverandør på nett...)

Jeg har kompensert med kjøligere primer og mindre krutt. Ellers så har jeg kommentert litt i bildene.

rollcrimp_1299605420.jpg

Lurer på om det er for lite eller for mye plast i krympen som gir dette resultatet?

 

Anyway, da er det bare frem med kronograf og på med værneutstyr. :D

Link to comment
Share on other sites

Faen, trykte på backspace for å slette et punktum så ble jeg kastet ut fra editoren og mistet hele teksten. :roll:

 

Jeg bruker glatt løp med mod. choke.

Slik jeg forstår det ut i fra amerikanske slug-tråder (i cast-bollit tror jeg det het) så varierer behovet ut i fra hvilken slug man ønsker å sende avgårde.

Foster type skal vist nok gå bedre i glatte løp, mens sabot fungerer bedre i riflede løp. Ikke vet jeg. :D Kanskje kan man oppnå nye høyder med en rilfled choke?

 

Har ikke kommet så langt enda, men de foster 1oz lee jeg har skutt tidligere har samlet bra (på 50 meter), men da hører det med til historien at sluggene jeg støpte i en hullete planke også samlet bra på denne avstanden. :lol: Vi får snart se hvilken presisjon jeg klarer å oppnå på lengere hold. 8)

 

690 RB er omdiskutert. Noen påstår at denne skrur seg i retningen den sist var borti løpet på veien ut (noe som forsåvidt høres riktig ut), mens andre får den til å gå så godt som hull i hull på 100 meter. Blir spennede å se. :D

 

Må innrømme at jeg er sugen på rifled løp, men det blir ikke med det første.

Link to comment
Share on other sites

Rullekrympene dine er stort sett bra og i tråd med hva jeg har fått til.

De som fremviser en ekstra bulk tenker jeg har for mye gods, har fablet om å skaffe meg en power skiver for å skave ut noe materiale i hylseveggen øverst og muligens motvirke dette men ikke kommet så langt.

 

De svarte hylsene så jo ut til å komme fra fabrikken skjønt fabrikk rullene er alltid mye tynnere. Har ofte lurt på om fabrikk patronene blir brettet ned og valset på en eller annen måte.

 

(Du trenger en rifla choke, gjerne extended)

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har prøvd litt forskjellige med både 7/8 oz og 1 oz Lee slug. Har vel ikke kommet til noen annen konklusjon enda enn at superduperpresisjon ala gode ladninger i 6.5 x 55 ikke er oppnåelig med disse slugsene og glatte løp. Men har fått til ganske brukbart med noen kombinasjoner, og har aldeles ikke gitt opp jakta på de "små" samlingene.

 

ladenr10xh0551skivemoss.jpg

 

Fem skudd i denne. Bare 30m da, men likevel... Dette var med PR TUWZ2MD wad og slugen limt fast. Fine med den waden, er at slugen passer som hånd i hanske nedi waden, noe jeg ikke kan si om mange andre forladninger. Den er dessuten laget for rettveggede hylser, så ikke noe eventuelt problem med eventuelt kruttmigrasjon. Nå er jeg tom for TUWZ2MD, men jeg har også ladet med brukbart hell med WAA12L, der også slugen passer finfint nedi.

Her er et bilde av en brukt TUWZ2MD, du kan tydelig se at den der drive-key'n til Lee slugen har trykt seg nedi plasten. Denne waden finner jeg typisk 35-45m fra skuddstedet.

 

slugwadtuwz2md3.jpg

 

Ulempen med WAA12L er at den er laget for konede hylser - compression formed - og er derved bittelitt for liten i diameter nederst, etter min personlig oppfatning fordrer det bruk av et gas seal. Når den i tillegg er ganske høy, så passer ikke WAA12L særlig godt i 70mm hylse, så den har jeg lagd i 76mm hylser. Det passer jo særs dårlig med din ide på 1 1/2'' patroner, hehe.

 

Til saken; jeg synes også rullekrympene dine ser fine ut, og hadde ikke vært særlig bekymret for en smule mye plast i krympen, men jeg understreker at dette er synsing fra min side.

Men jeg forstår ikke problemet helt med å rullekrympe uten vinger på en wad. Har nettopp gjort det i en test på WAA12L og det gikk da helt utmerket.... Her er de ferdig preppa slugene klare til å puttes i hylsene som ble rullekrympet til slutt...

 

ladenr11xh019slugsferdi.jpg

 

1 Oz slug limt fast med Araldit, i et forsøk på å se om waden henger lenger på slugen og gir bedre presisjon. Bare en ide jeg har fått, og vil se om har noen effekt.

 

Nei, mitt råd; hvis du ikke får tett rullekrymp med kork/fiber eller vingeløs wad, så må du bare gå litt hardere til verks på drillen og krympe mer. Et annet alternativ kan være å forsegle "ringen" med noe vanntett stoff, burde ikke bety noe som helst i forhold til trykket iallfall.

 

Lykke til og hold oss orientert!

 

mvh

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Sigurd, har du rifler i løp eller choke? Hva jern bruker du? :D

Spennende å høre hvordan det går med de fastlimte wadene! Ser for meg at de kan woble i turbulensen, men ting flyr da bra med styrefjær! :D

 

Jeg trykker på med plast og drill for perfekte rullekrymper. Er ny på området men det skal da bli.

 

Så en fyr på nett som la en liten "snurrer" oppå sluggen for så å rullekrympe til alt av fjæring var borte fra waden. Trykte greia helt til bunns! :lol:

Høykomprimerte ladninger kalte han dem. - Så niftig ut... :D

Link to comment
Share on other sites

Har bare glatte løp. Mossberg 935 halvauto og en litt sliten o/u som jeg er i ferd med å prøve å få til å fungere med PressureTrace som permanent testhagle.

Jepp, jeg ser også for meg at de kan wobble i turbulensen, men ser jo bl.a. Gualandi slugs som ser ut som om prosjektilet og forladningen er "ett", så det var bare igrunn for å teste om det gikk an å lage noe tilsvarende...

Lipitor kom over et skikkelig røverkjøp ifjor; en søyleboremaskin av kina-billig-billig modell til 200 kroner. Den bruker jeg til rullekrymp, og en sånn maskin gir en helt annen kontroll enn med batteridrill, som jeg brukte før.

Hørtes ut som et morsomt test-prosjekt dette med høykomprimerte ladninger. Fant du det på youtube eller?

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Søyleboremaskin må man ha. Kjøpte et søyleborestativ av biligste sort på Jula i Trondheim. Funker som snus.

 

Angående komprimerte ladninger så finner du et innlegg nederst i tråden her "How to get a very tight nice roll crimp with R-17 loads:" http://castboolits.gunloads.com/showthread.php?p=854465

 

Tenker den sparker som et esel. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da er de testet. RB og slug uten OC her.

slugtest_1299874451.jpg

Har bare målt hastighet men syns ikke presisjonen ble dårlig tatt i betraktning. :D

Hastigheten ble målt fra 430mps til 455mps.

 

- Når det kommer til slug og roundball med overshot card... - Ikke gjør det! :lol: )

 

(edit: de fem første skuddene er 690 Roundball og landet oppe til venstre, de fem neste med 1oz slug ligger til høyre.

- Blir spennende å se hvordan de lander med anlegg på lengere hold.)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fordì?

-L-

Fordi du mister presisjonen. Testet disse først og "samlingen" var heller vill.

Har sikkert ikke mye å si på 15 til 25 meter, men på lengere hold (50m) så ble spredningen så stor at man ikke kan stole på treffpunkt.

Målte 60 cm fra ytterpunktene. :oops:

Link to comment
Share on other sites

har lyst til å teste slugs i hagla mi men det er så vanskelig å få tak ferdi rulle her i området.

 

og så er jeg usikkert når det gjelder å lade om hagle ammo.

 

er det trykt å tømme leirdueammo for hagl og putte en slug nedi?

må jeg ta ut den "plast skåla" haglet ligger i?

Link to comment
Share on other sites

...er det trykt å tømme leirdueammo for hagl og putte en slug nedi?

må jeg ta ut den "plast skåla" haglet ligger i?

Noen vil påstå at dette er helt trygt så lenge at vekten på sluggen er den samme som haglet... -Men så enkelt er det ikke. :D

Det er helt umulig å si hvilke trykkendringer som oppstår når man går fra løs hagl til solid slug med komponenter som er tilpasset for noe helt annet.

Jeg vill ikke anbefale dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Sigurd, har du rifler i løp eller choke? Hva jern bruker du? :D

Spennende å høre hvordan det går med de fastlimte wadene! Ser for meg at de kan woble i turbulensen, men ting flyr da bra med styrefjær! :D

 

Det gikk ikke spesielt bra. Akkurat samme resultat som før, med TUWZ2MD. Limet holder ikke slugen fast i hele flukten. Wadene ligger 30-40m fra skuddstedet, både de med og uten vinger. Presisjonen var forøvrig helt elendig. Prøvde med o/u hagle på 50 meter. 43cm på 4 hull - det femte var utafor skiva! 30 meter var marginalt bedre. Med Zoli kombien var resultatet omtrent det samme. Ubrukbart mao. Trykket var forøvrig overraskende lavt, hvis jeg skal stole på PT'en da... 5 000 psi.

Må i tenkeboksen igjen.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Låner denne tråden litt, spørsmålet gjelder "wads":

- Må man ha en "wad"? Kan man lade slugs rett på kruttladningen med bare en bit kork i mellom for å tette for gassen?

- Gjør en moderne plastwad at kruttladningen ikke komprimeres under rekyl (dersom man f.eks. har magasinhagle)?

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Slugs av Fostertype (Lyman lager støpetang) lades rett i hylsa med bare kork og gas seal mellom slugen og kruttet. Alle andre støp-det-selv-slugs forutsetter i varierende grad bruk av forladning for hagl siden de for det aller meste er underkalibrert og flikene på forladningen fungerer som foring mellom slug og løp. En underkalibrert slug som sjangler nedover i pipa vil i beste fall være upresis.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Jeg bruker følgende oppsett for henholdsvis Lee 1oz og 690 rundkule:

 

Fiocchi hylse

WAA12F114 wad med en 1/8" kal 20 korkskive limt i bunnen

Lee 1oz drivekey slug

Stjernekrymp

 

Fiocchi hylse

WAA12F114 wad med 1/8" kal 20 filtlapp løs i bunnen

.690 rundkule støpt av hjulvekter

Stjernekrymp

 

Kan du si hvilken type krutt og hvor mye du bruker?

har støpt 150 rundkuler .690 og 150 1oz slug nå og har kjøpt de samme forladningene å tenkte å teste oppsettet ditt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...