Jump to content

sauer 202 eller browning x bolt?


ersa

sauer 202 eller browning x bolt  

43 members have voted

  1. 1. sauer 202 eller browning x bolt

    • sauer 202
      36
    • browning x bolt
      7


Recommended Posts

ja jeg hadde egentlig tenkt og kjøpe en x bolt men kom over en rimelig sauer 202:)

så mitt spørsmål er ville dere kammer folk valgt en x bolt eller sauer 202 uavhengi av den individuele standen til begge riflene?

:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei Ersa,

 

Så vidt jeg kan se har du sammenlignet en X-Bolt med snart alle alternativer på markedet. Mitt forslag til deg er å ta deg en tur i den nærmeste butikken som har X-Bolten på lager. Plukk og pill. Om magefølelesen sier deg at dette var gode greier kjøper du den. Jeg skjønner godt at du ønsker å sondere terrenget før du legger penger på bordet - og du skal få ett par gode råd på veien.

 

1. Sett opp en liste med kriterier for hva du ønsker deg.

2. Lag ett budsjett som du mener er fornuftig

3. Vær nøye med å finne ut hvilken type jakt du skal drive meste med. Ett våpen blir aldri best til alt - ergo prioriter det som er viktigst

4. Ta budsjettet ditt og del det i 2. Bruk 50% på kikkert og utstyr. Da vet du hva du har til rådighet for kjøp av rifle.

5. Se på budsjettet ditt - sammenlign det med kriteriene dine for hva du ønsker deg og let fram de aktuelle kandidatene som en innenfor budsjettet ditt.

 

Da har du muligheten for å finne deg ett alternativ som passer til ditt bruk, tilfredstiller dine krav og passer ditt budsjett. Ingen andre som kan hjelpe deg med det.

 

 

hva annet en løpsbytte er det sauerenha som ikke x bolten har?
Ikke annet enn at det er en vare i en annen prisklasse og kategori og ergo er alt bedre. Dvs finish utførelsen og kvaliteten på alle deler er bedre - nettopp fordi de er i ulike klasser.

Vi kan sammenligne dette med sikter - en 3-9x50 Leupold VX 2 kan være like mekanisk stabil, like presise knepp osv som en Zeiss V. Men det er vel ingen som er i tvil om hvilket som er det beste siktet? Men om bruket er elgpost i dagslys - vips gjør de samme jobben det er ingen grunn til å bruke de ekstra 11 0000,-

Link to comment
Share on other sites

Hei Ersa,

 

Takk takk.

 

 

I den ene har jeg allerede svart, i den andre har jeg egentlig ikke for mye å bidra med. Nærmer det seg 40' for ei brukt rifle får du jammen mye nytt også som er knall!

 

Når jeg først er i gang: skal du bruke så mye penger er det slik jeg ser det håpløst å ikke gå for en byttepipe løsning slik at ditt fremtidige våpenkort er mer fristilt til andre kjøp.

 

Av bytteløp utgavene jeg har erfaring med er disse:

Sauer 202/200

Mannlicher Luxus

Blaser R 93/R8

Mauser 03

Rössler Titan 6

Merkel KR 1

 

Voere og Strasser har jeg bare plukket på og har egentlig ikke nok erfaring med til å si noe om. Voere en kort titt på IWA og hos en annen fabrikk som leverer sin egen utgave av den. Ble testet av Eirik Moen i Vapentidningen for noen nummer siden - Den mangler en hel del på å være ett alternativ foreløpig. Strasser har jeg faktisk skutt litt med også. Det var en tidlig prototype i 07. Om prisene fra fabrikk ikke har forandret seg drastisk er prisen her hjemme relativt langt ute av kurs...

 

Men det var ikke saken – byttepipe løsninger var saken.

Den første som kom var Sauer 200 som senere er blitt 202. Skytemessig fortsatt kanskje det beste i hvert fall blant de beste riflene som er å få kjøpt. Konstruksjonen med at sluttstykket låser i løpet er en usedvanlig heldig konstruksjon og kombinert med jevnt meget god presisjon på produksjon av resten av våpenet gir en vinner. Dessverre sitter kikkertmontasjene på låskassen og følger ikke løpet – ergo må en skyte inn mellom hver gang en bytter løp. Som system rifle blir den derfor bare nesten.

 

Den splittede låskassen med låsesplint og umbraco skruer deler Sauer med Rössler(M-94) og Schultz & Larsen. De samme bakdelene gjelder også disse når det gjelder ”problemene” vedrørende løpsskifte. Både Rössler og S&L er vesentlig rimeligere enn Sauer 202 og pr i dag har jeg vanskelig for å kunne forsvare prisforskjellen mellom en S&L og en Sauer. Derfor om disse var blant kandidatene ville jeg kjøpt en S&L Classic DL og en skikkelig kikkert og spart tett på 10 000,-

 

Merkel Kr 1, Mannlicher Luxus, Blaser R93/R8 samt M-03 har alle montasjer sittende på løpet og du kan derfor bytte løp og kikkerter uten forandring i treffpunkt. Alle disse vil være direkte konkurrenter

 

R93 har vært det store jippo våpenet som har vært dyktige i markedsføring og skapt en tilhenger skare av brukere som er nesten religiøse i tilbedelsen av guden i sør. Sagt med en god porsjon glimt i øyet, men litt sannhet er det i det. Løpsbytte delen er strålende og dels av M-03 og R8. Raskt, enkelt og 100% nøyaktig. Avtrekket, balansen og magasinløsningen er om en skal være høflig – spesiell. Er du vant til gode avtrekk fra f eks Steyr, Heym, Sauer, S&L blir du litt sur av en Blaser. Balansen er også litt uvanlig med mye vekt mellom hendene og rifle blir ”livlig”. Sikkert fin på drivjakt, for meg ubrukelig på stillestående mål. At jeg ikke liker magasinløsningen, oppspenneren og hater propriotære montasjeløsninger som koster gull og ikke gir noen fordeler framfor en normal standard som koster 3’parten – vel som du skjønner jeg eier ingen Blasere. R 8 mener jeg er bedre, bedre oppspenner, bedre balanse – tullete magasin – men uansett ett magasin. Så skulle jeg hatt en Blaser = R8. Dessverre er prisene på løp, montasjer ganske preventive mot å kjøpe en. Løp, magasin, montasje og evnt sluttstykke hode koster mer enn komplett S&L rifle.

 

Kr-1 har vi solgt i stort monn – jeg liker den ikke. Samme avtrekkssystemet som en Blaser(fast avtrekker i underbeslaget og overgang). Samme problemene med balanse. Ellers bra laget, bra presisjon osv osv. Siden salget ikke har gått i taket tyder jo på at andre er enige.

 

Fra mitt ståsted er de beste systemriflene Mannlicher Luxus og Mauser 03. Normal balanse, knall avtrekk, normale og gode magasinløsninger. Jeg kan ikke fordra den tullete oppspennerløsningen på en -03 som for meg virker anatomisk tomlete – men resten å børse er jo super. Løp og montasjer koster dessverre på den også gull.

Så pr i dag mener jeg den beste systemrifla på markedet er en Mannicher Luxus om en sammenligner hva en får. Normalt magasin, normal sikring, løp og montasjer er på piccatinny system og ny ringer til kikkert nummer 2 er 800,- ikke 4000,- som noen av konkurrentene. Løse løp koster fra snaut 6000,- inkludert montasje baser.

 

Selv kjøpte jeg første systembørsa i 1989 når jeg var konfimant. Det var en Sauer 200. Siden har jeg hatt sikkert 30 stk av dem, men skulle jeg begynt i dag ville jeg valgt en S&L om du tåler en tur på skytebanen etter løpsbytte. Prisen opp til en Sauer mener jeg i dag er for stor for to våpen jeg ser på som substituttvarer. Fikser du ikke treffpunktsendringene ville jeg kjøpt en Mannlicher Luxus. Rett og slett fordi det er ei normal rifle uten for mange tyske ingeniør løsninger som er smartest på tegnebordet ikke i skogen. Prisen er også ett argument da den er som Sauer, Blaser, Mauser – men alle delene rundt er så mye rimeligere enn de andre at du får 3 løp og montasjer for prisen av 1,5 av konkurrentene.

 

Vi er importør av Steyr Mannlicher til Norge uten at svaret eller egne valg ser ut til å være farget av det, vi forhandler også samtlige av de nevnte våpnene i svaret mitt – til informasjon så svaret ikke blir ansett for reklame.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg får si det som det er, dette var en grei og saklig opplisting.

 

Jeg ville ha lagt litt mere bias på at R93/R8 løsningene med avtrekk etc. gir et kortere våpen (lengre løp på samme totalengde), og at liker en balansen. Ja da er de å foretrekke.

 

Ellers er jeg helt på linje, det eneste jeg egentlig har å utsette på min S&L system rifle, er at man må sjekke innskytingen etter at pipe har vært av våpenet (man kan bare ikke gå på jakt og anta man er nærme nok, det er bare for uansvarligt).

 

Slik set, foretrekker jeg løpsmonterte siktesystemer på systemrifler. Da jeg er troendes til å bytte løp et par ganger for dagen om jeg ser ei kråke på vei hjem fra Hjortejakt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...