Jump to content

Tips og triks til bukkejakta for nybegynner søkes...


bjohal

Recommended Posts

Vi har vært heldige å få oss et terreng men noen hjorter og rådyr. herligheten starter med bukkejakten og som nybegynnere trenger vi alle de tips og triks vi kan finne.

 

Jeg har tilbrakt noen timer online på dette glimrende forum i søken etter mangt! Mange svar har jeg funnet men noen nye spørsmål har også dukket opp:)

 

Søke funksjonen har jeg flittig brukt!

Jeg har nok noe å lære ifbm bruken av søkefunksjonen for det finnes tydeligvis mengder av stoff her på forumet.

Men det er MYE og tar lang tid å samle trådene...

 

Så, det var innledningen. Her er spørsmålet:

 

Et det noen der ute som har gode tips/linker til litteratur om rådyr/bukke jakt?

En "ABC" for nybegynnere?

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Litteratur om rådyr og rådyrjakt får du kjøpt over mange steder. Har ikke lest alle, såklart, men alle har noe å komme med. Så den ene er sikkert like god som den andre,- det er pluss og minus med alle. Om du vil lese flere så er bibliotek et smart sted å begynne.

 

Vel så viktig som å lese bøker er å være mye ute i terrenget og speide etter dyr. Sånn skaffer du erfaring, og det i eget terreng. Det er viktigst!! Så kan du bruke tid på å trene skyting. Kulevalg og kaliber er ikke så nøye på rådyr, så bruk det du har.

 

Det absolutt vanskeligste for nye rådyrjegere er å skaffe seg et terreng med noenlunde rådyrbestand. Har dere klart det, så er det bare å ønske lykke til med forberedelser og jakt.

Link to comment
Share on other sites

Bibliotekarene er nok ikke interessert å være på jobb når jeg har tid til å besøke dem:) Jeg er relativt avhengig av elektronisk info.

Skytetrening og rek er sommerens aktivitet i år ja!

 

Vi har i utgangspunktet hjorteløyver i et godt hjorteterreng, men bukkejakta starter litt tidligere så vi får begynne der :D

Link to comment
Share on other sites

Ok da. Her er et boktips:

 

"Rådyr- viltet og jakta". Forfattere er Gøran Cederlund og Olof Liberg. Utgitt på Naturforlaget i 1995.

 

Men det holder med en bok... Så er det på med gummistøvla og ut i terrenget.

 

Om du bor i nærheten kan du låne boka.

Link to comment
Share on other sites

Støtter dem som sier det er best å komme seg ut. Tips og triks avhenger også av hvordan du har tenkt å jakte. Alene eller sammen med andre? For alenejakt er triksene stort sett dreid rundt temaet å være stille og unngå værsetting. Gå sakte, stopp ofte, ha på stille klær, forsiktig over bakketoppen, frys hvis du ser at dyr har sett deg, for å stoppe rådyr som kommer løpende skal du rope/plystre/hyle, ikke finsikt hvis dyret er på normal avstand; midt i bogen og så *pang*! Da detter det. Lagsjakt er noe annet

Link to comment
Share on other sites

Til bukkejakta er det lurt å kjøpe seg en buttolo.Den er enkel å bruke!Kjøp den pakka med buttolo og dvd i ett,da får du mange gode tips om bruk.Så bør du øve litt før du skal ut å lokke.Jeg trente mye på lokking mens jeg kjørte rundt i bilen på jobb.

 

Mye ut i terrenget og bli kjent,finn reviret til bukken(e)det er der du skal lokke når jakta starter.Bukken feier på busker og små trær for å markere reviret sitt.

 

Finner du noen skikkelige godposter,kan det være lurt å rydde skuddfelt tidlig,hvis dette ikke er optimalt.

Husk å sitte med vinden mot deg hvis det blåser,og bruk myggremedier hvis det er utøy i lufta..Lukta skremmer ikke bukken,jeg bruker alltid det og har ikke noe problem med å få inn bukken..Det blir garantert værre hvis du blir sittende å klaske mygg!

Link to comment
Share on other sites

takk for gode tips!

Det er et ukjent område for oss men satser på å tilbringe endel tid der gjennom vår/sommer.

vi blir stort sett 2 stk på jakta, vet ikke om det kategoriserer til betegnelsen "lag"?

 

Området har primært mye hjort, er det da sannsynlig med noe særlig rådyr??

Link to comment
Share on other sites

takk for gode tips!

Det er et ukjent område for oss men satser på å tilbringe endel tid der gjennom vår/sommer.

vi blir stort sett 2 stk på jakta, vet ikke om det kategoriserer til betegnelsen "lag"?

 

Området har primært mye hjort, er det da sannsynlig med noe særlig rådyr??

 

Er jo mer enn bare deg så ;)

 

Ja, kan være endel rådyr uansett.

 

Edit: Værre hvis det er ulv i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...