Jump to content

Verdi Lee Enfield 1943


Tesla32

Recommended Posts

Lurer på verdien av en Lee Enfield rifle fra 1943. har ikke bilder lagt ut her men den har merkinger bak på bandet bak avtrekkerbøyla:G.B under ett kronestempel? under det en liten b, under der 19 43 og under der igjen Sht LE og et utydelig merke nederst. Mangler desverre bolt/sluttstykke. avtrekk og sikring fungerer. Løpet har sett bedre dager. trevirket er lys i fargen forran låsekassen og mørkere på bak-kolben. ser ut som kolben har vært ute en vinternatt eller to. kolbekappa bak er gråfarget med luke for pussesaker evt.(lå en 303 patron fra 1944 inni) fremre underkolbe mangler en skrue ca midt på kolben.

Beklager at jeg ikke har lagt ut bilder(har på pc) men håper det er noen som klarer å se for seg hva jeg snakker om. er dette noe å samle på eller er det spikerverket neste?

våpenet er registrert.

tesla32

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel mest sannsynlig en vanlig No4 Lee Enfield. Sluttstykke kan du nok få tak i, de er produsert i noen millioner eksemplarer.. Ikke like vanlige som Mausere her hjemme, men tenk omtrent likt verdigrunnlag. Så ser du at en Mauser uten slutsstykke, litt smådeler i minus og rufsete løp, så telles verdien i hundrelapper heller enn tusenlapper.. Tar et lite forbehold til om du skulle ha tak i en uvanlig modell, men uansett er det ikke store beløp i den standen du beskriver. Skaff sluttstykke, så er børsa et hyggelig bekjentskap, og .303 britisk holder godt storviltkravet om det skulle ha interesse.

Har hatt et par stykker selv, bl.a en som var jaktombygget med kikkertfeste og monte carlo stokk (grøss)men den skøyt helt fint. Artige børser som stikker seg litt ut på skytebanen. Kjekt med løse magasiner på boltrifle, fatter ikke hvorfor engelskmennene fikk være alene om det gjennom to verdenskriger...

Link to comment
Share on other sites

Takker :D Var inne på tanken å bruke den selv siden jeg har lest at man kan få en presis børse av den, men da jeg så løpet endret jeg mening. regner med at Børsemaker skal ha noen tusen for å erstatte pipa. og som du sier er det en litt spesiell børse å dra med på banen.

Planen med børsa er nok salg, men det legger jeg til salgskammeret.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått sett over bildene. Du har nok en MK III* i en eller annen variant. Disse var Englands tjenestevåpen under første verdenskrig, men var i 2vk under utskiftning til en nyere og sterkere modell, No4.

MK III* ble fortsatt produsert, da fabrikkene ikke klarte å pushe ut No4 i stort nok antall. MK III ble sluppet i store mengder til motstandsstyrker bl.a. i Norge. Skulle ikke forundre meg om du har en av dem, siden den er produsert såpass sent.

Disse våpnene var alle med helstokk. Din er altså nedkortet i forskjeftet for å få et mer sivilt uttrykk. Synd, men ikke uvanlig. For verdien gjør det litt, men ikke så mye. Din er såpass brukspreget (og vanlig) at de helt store summene ser jeg ikke for meg. Trolig ikke opp i tusen kroner sånn den framstår nå. Desverre, dette er helt greie våpen, men de er ikke på moten i Norge, og da er prisen deretter.

 

Lee Enfield riflene oppsto fra Lee Metford (med annen rifling) i 1888, og har vært brukt fra boerkrigene, gjennom første og deretter andre verdenskrig. Den siste boltriflen som noe stort land antok, var Lee-Enfield No5, den såkalte Jungle Carbine. Den hadde ti cm kortere løp, og forskjeftet nedkortet omtrent som på dine bilder. Den er noe mer verdt, men har en senere utgave av låskasse, så du har garantert ikke en sånn.

 

Men du har historisk sus, og kanskje et lite stykke norsk forsvarshistorie. Noen Lee Enfield kom til norge etter krigen for å bygge opp forsvaret igjen, men de fleste kom som slippvåpen. Kan du få greie på noe om historien til våpenet, særlig hvem som evt har hatt den som motstandsvåpen kan det påvirke verdien. Særlig om vedkommende er kjent motstandsmann.

 

Håper dette er til hjelp,

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Takker :!: dette hjalp en masse :) skal få sjekket med forrige eier hvordan han fikk denne rifla. skal se hvor mye jeg får rengjort løpet og resten, kan jo være at det er mulig å redde rifla. om ikke ser jeg for meg en plombering :( du vet ikke også hvor man får et mkIII sluttstykke? regner med at evt kjøpere vil ha med bolten og.(plombert eller skarp bør den jo være komplett)

Mvh Ståle

Link to comment
Share on other sites

Dette blir en RVG (Ren Vill Gjetning), men prøv hos Hunt i Drammen. www.hunt.no tror jeg de har.

De har både overskudsvåpen, utstyr/deler og som navnet tilsier, fiinere jaktvåpen som er verdt minst en sjel...

Lee Enfield riflene har delt sluttstykke, hvor sluttstykkehodet er utskiftbart. Dette finnes i flere lengder for å kunne justere Patronspill. (headspace) Kommer du over noen med flere sluttstykkehoder, er det lurt å få tak i et som passer best mulig om børsa skal holdes i bruk. Det skal mye til at "feil" sluttstykkehode fører til skade på våpen eller skytter, men levetiden for hylsene kan gå rett i bøtta. Og det er litt dritt når hyslene ikke er hyllevare overalt lenger.

Tilstanden på løpet er helt vanlig på disse riflene. Ammunisjonen fra dengang da hadde korrosive tennhetter, som førte til rustangrep om ikke løpet ble pusset umiddelbart og nøye. Og de ble jo ofte ikke det...

Moderne ammunisjon har ikke sure tennhetter, så problemet er ikke tilstede om man lader selv. Men noe å være obs på om man vil fore litt tidsriktig kost til den gamle krigshesten :)

Link to comment
Share on other sites

Et lite supplemet til trombone, Hunt hadde web-adresse www.hunt.as, men den er ikke oppegående lenger. Men så vidt jeg vet er firmaet fortsatt i drift.

Sønju Våpen er vel ellers de som har pleid å sitte med deler til gamle krigere, men jeg vet ikke hvor oppegående de er nå.

Det går også an å høre med Sarco Inc, http://e-sarcoinc.com/, om de har på lager og kan eksportere.

@Tesla32: Kan du sende meg bilder av den og holde meg oppdatert på forhistorien ?

Link to comment
Share on other sites

Var i samme situasjon som Tesla32 for en tid tilbake. Familien fikk tilbake en Lee Enfield som hadde blitt lånt ut til elgjakt en gang i 50-åra, og kom tilbake i herpa tilstand.

 

bubbads2.jpg

 

Prøveskjøt den litt, og fant ut at hylsene strekte seg litt, men fikk tak i et større sluttstykkehode hos Sønju. Treverk hadde han imidlertid ikke, men fikk tak i en deko som var komplett, og dermed var ikke veien lang til å ha en komplett No1 MkIII*.

 

leeflagxp2.jpg

 

Løpet er so so, har derfor ingen problemer med å bruke gammel ammo, setter løpsmunningen i en pøs varmt Zalovann etter skyting, og pumper opp og ned med pussestokken.

 

Kan anbefale følgende link:http://forums.gunboards.com/forumdisplay.php?55-The-Lee-Enfield-Forum

Link to comment
Share on other sites

Se der ja :D nydelig børse du har der :!: fikk lyst å sette den jeg har i stand nå, men den blir nok solgt :(

*HighPower og trombone*takker for info, var ikke klar over det med sluttstykkehodene. Forrige eier er avgått med døden og prøver nå å få snakket med etterlatte for om mulig finne mer historie på rifla. vet at den ble registrert i 2000( muligens ifb med amnesti?) våpen nr:48xxx. den nederste merkingen jeg ikke kunne tyde, ser nå ut som III* men det er så utydelig at jeg kan lese det til å være II*. må inrømme at Lee Enfield riflene er noen nydelige rifler :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vel det sørgelige har skjedd... rifla er nå plombert.. det er med tungt hjerte jeg gjorde det, men alternativet var spiker. nå får en pensjonist gleden av å se gamle krigeren henge på veggen. likegreit.. å sette den istand ville kostet skjorta og resten av bunaden..

om moderator vil kan tråden slettes... om da ikke andre som har skrevet her vil ha tråden i arkivet.

Takker ærbødigst alle som har kommet med hjelp og innspill!!

Mvh Tesla32

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at No 1 Mk 3* ble produsert i Australia (og India) under 2. verdenskrig. Tror Australia aldri approberte No 4. Men i følge "The british service Lee" av Ian Skennerton ble faktisk No 1 Mk 3* også produsert av BSA gjennom en stor del av WW2. (Dette var nytt for meg inntil nylig)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...