Jump to content

Handle kikkertsikte på E-bay


Mads

Recommended Posts

Sitter å ser på noen kikkertsikter på E-bay.

La oss si jeg kjøper sikte til 2000.-, hvor mye tror dere det kommer til å koste med toll og frakt?

Hvor får jeg sjekka hvem som frakter til Norge og hvem som ikke gjør det?

Er det mulig å f.eks søke seg inn på "E-bay selgeren" av f.eks opticsplanet, og lignende butikker i utlandet og se hva de selger på E-bay?

 

Det er helt sikkert ingen fare å handle fra utlandet, men der hvor det står "Top-Rated Seller", er dette noe de evt. kan ordne selv eller er det faktisk til å stole på?

 

Er det egentlig j***a mye svindling på sider som E-bay?

Link to comment
Share on other sites

Du må først finne en som faktisk selger sikter til Norge, og da får du oftest også opplyst hva frakt koster. Summer så kjøpesum + frakt- og gang summen med 1,25, før du legger til 200 NOK.

 

La oss si det (i tenkt og omtrentlig tilfelle) f.eks slik: pris for sikte- 350 USD + frakt- 35 USD (ca 2000,- + 200,-= 2200,-)

 

Dette må du regne med det blir beregnet 25% toll/mva på ved innførsel (derav x 1,25), samt ett fortollingsgebyr på +/- 200.- (derav +200,-)

 

Altså

2200 x 1,25= 2750,00

pluss 200,00

Total: 2950,00

 

Mindre enn dette skal du IKKE forvente at prisen blir for ett sikte til 2000,- (ca 350 USD).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei! Handlet meg en brukt Meopta Meostar R1 4-16x44 til en god pris fra Ebay i høst. Frakta kom på 40 dollar og det var med fly og inkludert forsikring. "hørte" om noen som kom seg unna toll og moms ved å få selger til å skrive på pakka at det er en gave, og verdien på varen er under så og så mye, husker ikke helt alle detaljene...

 

Spør alltid selger om fraktpris og om de/h*n faktisk sender til utlandet (som Rapp skriver).

Link to comment
Share on other sites

Summer så kjøpesum + frakt- og gang summen med 1,25, før du legger til 200 NOK.

 

Frakt skal ikke være med i regnestykket! MVA blir kun beregnet ut i fra varens verdi.

 

EDIT: Dette er selvfølgelig riv ruskende galt! Tenkte på varer med verdi under 200,-. Der kan frakten komme på 1 million kroner og man må fortsatt ikke betale MVA:D

Link to comment
Share on other sites

Om det er toll på kikkertsikter så er dette noe nytt. Har kjøpt flere kikkertsikter hos theriflescopestore.com, og aldri betalt toll. Ikke er det ført som noe annet, eller at det er under så og så mye verdi. Frakten derfra har vært på ca 200 kr, ergo ikke så mye mer enn det koster å sende i norge. De har kommet etter ca 5 dager, også dette omtrendt det samme som når jeg bestiller i norge.

 

Anbefaler theriflescopestore. Scott som innehaveren heter er fryktelig real å ha med å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Du må nok betale forenklet fortolling på ca 200kr. Men ikke toll. Du må også betale mva av varens verdi + frakt kostnader. Ellers er jeg ofte plaget av at selgeren setter $30 på verdi på pakkene, slik at jeg pleier å spesifisere at de skal sette riktig sum ved kjøp.

 

Edit: fordømte autoretting på mob.

Edit2: rettet opp så jeg ikke gir feilaktige opplysninger:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hmm, jeg ser på denne siden: http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... no#kostnad" target="_blank

Du mener at avgifter i setningen: "Toll og avgifter beregnes ut ifra summen av:" betyr blant annet Merverdiavgift? Selv om Merverdiavgift er nevnt lenger ned på siden?

Eller har du en annen side som dette står beskrevet nærmere?

På pakkene som sendes fra blant annet statene så er det et eget felt på pakkeseddel hvor det står varens verdi. Min erfaring er at mva blir beregnet utifra dette. Når det ikke har stått verdi på pakkeseddel har jeg blitt bedt om å levere inn faktura, kvittering e.l. Da også er min erfaring at mva har blitt beregnet utifra varens verdi og ikke frakt selv om fraktpris står i mailen fra ebay som jeg leverer inn.

 

edit: Fant denne siden http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... ntid=66240 Så det jeg har skrevet er da helt feil.

Link to comment
Share on other sites

Den kalkulatoren syntes jeg ikke virket veldig nøyaktig. For det første bruker den ikke omregningskursen fra tollvesenet men fra norges bank. Videre så legger den i tillegg til moms på andre gebyrer, men vet ikke helt hva dette skulle være? Hvis det er forenklet tollgebyr så ligger vell dette på i overkant av 200kr hos posten, og da stemmer det ikke med den kalkulatoren. Noen som vet hva den beregner?

Link to comment
Share on other sites

Den kalkulatoren syntes jeg ikke virket veldig nøyaktig. For det første bruker den ikke omregningskursen fra tollvesenet men fra norges bank. Videre så legger den i tillegg til moms på andre gebyrer, men vet ikke helt hva dette skulle være? Hvis det er forenklet tollgebyr så ligger vell dette på i overkant av 200kr hos posten, og da stemmer det ikke med den kalkulatoren. Noen som vet hva den beregner?

 

 

 

Iflg importalen.no så:

 

Om import kalkulatoren

Importkalkulatoren regner inn moms, momsfritak,og gebyrer. Er varen tollbelagt vil ikke importkalkulatoren ta dette med i beregning. Valuttakursene som brukes for å beregne totalsummen hentes direkte fra Norges Bank. Kursene som blir brukt ved beregning av moms fastsettes av Tollvesenet ukentlig og reflekterer, men avviker vanligvis noe, fra Norges Bank sine kurser. Hvis varen ligger i grenseland for momsfritak på 200 kr kan valuttasvingninger føre til at det blir gebyrer og moms på varen selv om prisen i kjøpsøyeblikket ligger under 200 kr.

 

Denne infoen kommer opp ved å trykke på spørsmålstegnet ved kalkulatoren. Man kan også unngå fortollingsgebyret til posten ved å registrere seg til tollvesenet. Da kan man fortolle varer selv inntil en verdi av 1000 NKR. Håper dette var til hjelp :lol:

Link to comment
Share on other sites

@338RUM1 Regnet på det nå og fant ut at de bruker tollens kurs til utregning av mva. Skjønte først utifra den teksten at de brukte Norges bank sin kurs. De legger på flate 99 kr for alle ordre under 1000kr og 199kr flatt for alle summer over 1000kr. Er det dette det koster og fortolle ting selv?

 

@bjoernstad Man unngår ikke toll og moms, og frakten blir som regel litt dyrere siden man først må betale frakt til jetcarrier også frakt derfra og til Norge.

Men man kan på denne måten handle fra selgere i USA som ikke sender ut av landet.

Link to comment
Share on other sites

http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... no#hvordan

 

 

a) Fortolle varen selv:

Fortoller du varen selv slipper du å betale gebyr for selve fortollingen, men firmaet som frakter og lagrer varen vil vanligvis belaste deg med et gebyr for forsendelse og lagring av varen.

 

Du kan fortolle varen selv på følgende to måter:

Benytte fortollingsløsningen på toll.no

Når du har handlet på nett, kan du selv fortolle varer med tollverdi mellom 200 og 1000 kroner elektronisk, så sant det ikke kreves særavgift eller spesiell tillatelse for å importere varen (gjelder blant annet alkohol, tobakk og matvarer). Tollverdien er varens verdi inkludert frakt og forsikring. Fortollingen kan først skje etter at du har fått ankomstmelding med gods-/referansenummer fra transportøren.

 

Er varens tollverdi over 1000 kroner eller det kreves særavgift og/eller spesiell tillatelse for å importere, må varene fortolles enten ved at et firma (speditør) gjør dette for deg eller ved at du møter opp hos Tollvesenet. Du kan ikke fortolle varer med tollverdi over 1000 kroner elektronisk.

 

 

Kan gjøre det enkelt å la posten tjene noen kroner da :lol:

 

Nå rjeg bruker jetcarrier for feks kjøp av kuler m.m må jeg alltid gå en runde med tollerne som er usikre og redde for å gjøre noe galt. Laget meg en mappe som jeg bruker nå samt at jeg har snakket med "sjefen" der nede på tollkontoret i Trondheim slik at de nok husker meg. For all del ikke bruk tiden på å prate med damer som ikke jakter!!! :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...