Jump to content

ladedata for 222?


Tyren64

Recommended Posts

skal begynne å lade litt hjemme. Så snakkes det om at det i tabellene står max og min ladninger, og dette er jo vel å bra. Men hvor får jeg tak i disse tabellene fra??......er dette noe man kan gå inn på nett å finne??

står jo en tabell i ladeboken for 222, å her er det angitt ulike krutt typer å to ulike ladevekter på hver krutt type for så å angi hastighet. Er det max å min ladningene som står her på hver kruttsort?

Håper noen der ute kan hjelpe meg, eller si hvor jeg kan laste ned en mere lettfattelig tabell.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ganske trygt bruke målingene fra en fabrikkpatron med den samme kula som den du lader med. 8)

Max COL avgjøres av kulas form og når kula treffer bommene; hvor spissen av kula er betyr ingen ting!

Tenk deg en rundneset blyspiss (lapua mega) og se for deg en lang slank HPBT ved siden av... Hvis du setter disse til samme COL vil mega'en ligge f.eks 5mm nærmere bommene i løpet. Eller kanskje den står halveis inn i bommene, og da får du fort overtrykk.

Du skal også ha hylsehold nok (kontaktflate ca lik kulas diameter som tommelfingerregel). En boat-tail må derfor settes dypere ned i hylsa.

Det beste er som nevnt over her å teste hver kuletype i akkurat ditt våpen. Dette gør du lett med ei løst presset hylse, eller bruk av pussestanga. Let på youtube etter å ha sett disse filmene:

Eller du kan bruke pussestanga og måle differansen mellom ei kule du presser mot bommene og når du kun treffer den lukkede bolten. Lykke til.

 

Jeg har også reagert på COL-data fra ladeboken, spesielt i .222Rem, og har ikke fulgt disse slavisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...