Jump to content

Montering av tofot på Blaser med trestokk.


Blaserole

Recommended Posts

Det har jeg irritert meg, at jeg ikke har fått brukt tofoten jeg har liggende, har ikke ønsket og montere ett eksta reimfeste under stokken da dette vil være i veien til vanelig, da alle har kommet med løsninger som stikker ut og ned. Alternativet ville da være en pinne i front, men stokken er relativt tynn i front så er skeptisk til det.

 

 

normal_bilde_1.jpg

 

Så her er løsningen som jeg skal prøve.

 

 

Ett stykk Sauer reimfeste og en stykk Versa-Pod modifisering.

normal_bilde_2.jpg

 

 

Klipper av reimfeste og borer ett 3mm hull i reimfesteknappen dette vil da låses av pinnen som går igjenom feste til Versa-Pod og Sauerfeste.

normal_bilde_3.jpg

 

 

Knappen må files ned da den bunner i feste til Versa-Pod, korter ned den delen av reimfeste som jeg klippet av og bruker denne til montering.

normal_bilde_4.jpg

 

 

Her er den delen som forsenkes ned i stokken bare skrudd fast ibekken foreløpig for testing, og reimfeste og feste til tofoten er tillpasset. På grunn av diameter på sauer reimfeste er 13 mm måtte jeg utvide feste til Versa-Poden innvendig med ca 1,2 mm på ver side.

normal_bilde_5.jpg

 

Her er det sammen montert delvis

normal_bilde_6_5.jpg

 

og helt

normal_bilde_9.jpg

 

Nå kommer forsenking og inn bedding av den delen som skal ned i stokken

så fortsettelse følger ut over uken.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da ble det litt forlenge og vente til uken så fortsettelse følger nå :shock:

 

Frem med batteridrill og 13mm bor hjerte i halsen og alt det der, kom ca 2mm til siden for målet men det ble hull :roll:

normal_bilde_10.jpg

 

Frem med Acraglas beddemasse og en skrue til og feste sylinder/montasje i bunn,

ser at jeg må justere og pusse litt, men det må vente til uken :D

normal_bilde_11.jpg

 

fortsettelse følger!

Link to comment
Share on other sites

Er også ute etter en løsning med å montere en tofot på min Blaser uten å måtte sette på et skjemmende nytt reimfeste under på skjeftet. Funnet frem til en adapter til Blaser R93. Denne lages vist her i Norge og er beregnet for montering i reimfestehullet på en R93 professional.

 

Bipod_adapter_ti_4d39fd4106dd1.jpg Adapter for R93 prof..

Universelt_Bipod_4d39fecb57725.jpg Universal adapter med en noe grøvere skrue for innliming/innskruing

 

På en Blaser med trestokk er fremre reimfeste festet med en treskrue. Vil tro at man her muligens kan borre opp og lime/skru inn ei 6 til 8mm blånert hylse med innvendige gjenger som passer gjengene til adapteren, samt sikkert også reimfestet til Blaser R93 Pro. Har sendt en e-post i dag til en leverandør for å vite om en kan bruke også en av disse adapterne på en Blaser med trestokk. Håper og få svar snarlig.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har tittet på denne løsningen, men jeg har semi pipe så det blir veldig tynt rundt en eventuell hylse, i tillegg ser jeg at jeg får mindre belastning på en hylse under enn en som er frontmontert, da jeg får mer treverk som tar imot for rekyl og mer treverk som tar imot vertikalt.

 

Den montasjen som du nevner tror jeg er idiell for plasstokk, men jeg vet ikke, så det det er fint om du fortsetter og skrive her, da jeg ser at det er fler som lurer på det samme.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jepp Vektor lager feste til tofot.

 

Jeg monterer ikke en 8-9 mm hylse i stokken, fordi med ett 10 mm hull sitter jeg igjen med 5 mm over og under hylsa, risikoen for at dette sprekker er for stor.

 

Men som sagt tidligere passer festene til vektor utmerket til Offroad og Pro.

 

Dersom du monterer universalfeste i hylse, hvordan demonterer du feste uten og ta av løpet? stikker ikke feste til reimfestet så langt ned at den kommer bort i pipa?

 

Med Sauerfeste er det bare å ta av tofoten, trykke inn knappen på reimfeste så er alt borte :)

Link to comment
Share on other sites

Vært i kontakt med Vertebrae som er forhandler av disse tofot adapterne. De kontaktet videre Vektor Maskin som hadde følgende svar å komme med.

 

Hei

 

Blir en utfordring med å hindre rotasjonsstopp om adapteren gjenges inn. da må det en settskrue inn på tvers også.

 

Skruen på universal er M8. Det korte partiet av selve adapteren som skal inn i stokken er Ø10, slik at dette evt. må forsenkes i gjengehylsa.

 

Beste løsning er bore Ø10 hull for innliming og i tillegg felle inn min. halve lengden av partiet med flate sider med bredde 11.

 

Kan ikke gå god for integriteten til hverken stokken eller monteringen av adapteren om det benyttes en gjengehylse i tillegg.

 

Ikke veldig positivt med andre ord :( ..men fortsatt optimist og har nå en dialog med en børsemaker som også er litt nysgjerrig på om dette lar seg gjøre. Vi er begge enige om at å montere en gjengehylse for universaladapteren blir vel grovt og må nok da over på R93 adapteren som har en mindre diameter (4-5mm) på selve skruen. Tappen over må da ev fjernes og restattes med en låsetapp som går ned i selve hylsa under pipa. Tar nok ikke sjangsen på å teste dette ut på eget våpen før det er vel testet ut på et trestykke tilsvarende dimensjon som fortreet har. Setter en R93 adapter i bestilling og ser hva vi kommer frem til etterhvert :) Lar det seg ikke løse har jeg da etterhvert en adapter til salgs for de som måtte ha en R93 Prof uten tofot. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Da ble det litt forlenge og vente til uken så fortsettelse følger nå :shock:

 

Frem med batteridrill og 13mm bor hjerte i halsen og alt det der, kom ca 2mm til siden for målet men det ble hull :roll:

 

Frem med Acraglas beddemasse og en skrue til og feste sylinder/montasje i bunn,

ser at jeg må justere og pusse litt, men det må vente til uken :D

 

fortsettelse følger!

 

Du har faen meg baller som går løs på en fin Blaser-stokk med batteridrillen....

 

m

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lenge kunne tenkt meg en tofot på min r93 prof til bla revejakt. På et kurs med Tor Ola Dehli fikk jeg virkelig sansen for hans lette Stoney point, men den krever rembøyle under...

Etter litt leting på nettet fant jeg ut at Stoney point også har en utgave for automat-/pumpehagler og de har jo frontmontert feste. Denne utgaven tas ikke inn til Norge.

Så nå venter jeg i spenning på en hagleutgave fra over there som i skrivende stund er på vei. Så gjennstår det å se om det blir innertreff eller skivebom...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Er også ute etter en løsning med å montere en tofot på min Blaser uten å måtte sette på et skjemmende nytt reimfeste under på skjeftet. Funnet frem til en adapter til Blaser R93. Denne lages vist her i Norge og er beregnet for montering i reimfestehullet på en R93 professional.

 

Bipod_adapter_ti_4d39fd4106dd1.jpg Adapter for R93 prof..

Universelt_Bipod_4d39fecb57725.jpg Universal adapter med en noe grøvere skrue for innliming/innskruing

 

På en Blaser med trestokk er fremre reimfeste festet med en treskrue. Vil tro at man her muligens kan borre opp og lime/skru inn ei 6 til 8mm blånert hylse med innvendige gjenger som passer gjengene til adapteren, samt sikkert også reimfestet til Blaser R93 Pro. Har sendt en e-post i dag til en leverandør for å vite om en kan bruke også en av disse adapterne på en Blaser med trestokk. Håper og få svar snarlig.

Har proffesional selv, hvor selges disse adapterne??

 

Mvh Trond Helge

Link to comment
Share on other sites

Da har tofoten fra Stoney point ankommet og dette fungerte utmerket. Adapteren er på størrelse med den vanlige rifleadapteren fra Sp, men har "fotfestet" riktig vei i forhold til at den blir frontmontert. Monteringen tok ca. 5 minutter, men krever at du har remfeste ala hurtigtype noe jeg allerede hadde montert. Etter min mening er adapteren fra Sp meget diskre og jeg kan anbefale produktet til de som vil ha en nett tofot til Blaseren.

Link to comment
Share on other sites

Er det vanskelig å montere den?

 

Nei, som nevnt tok det ca. 5 minutter. Det følger ikke med noen monteringsanvisning, men på Sp sin hjemmeside ligger det monteringsanvisning for riflemodellen. Prinsippene er de samme og med litt sunn fornuft og ørlite grann logisk sans synes jeg det gikk greit. Det kan nevnes at jeg ikke følte for å bruke noen foringer som skal ligge mellom adapter og stokk. På min R93 proff. ble det tight nok uten. Når alt satt som det skulle låste jeg alle beveglige deler dvs skruer med lock tite.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...